اخبارپول- مریم ابونیا: در شرایطی که کارشناسان از افزایش قیمت ۱۰۰درصدی قیمت مسکن خبر داده‌اند، افزایش سقف تسهیلات مسکن یک امر ضروری و با اماواگرهای بسیاری همراه است.

رییس‌کل بانک مرکزی امروز از افزایش ۶۰درصدی تسهیلات بخش مسکن یعنی ۱۶۰ میلیون تومان وام ساخت در شهرهای بزرگ خبر داده است.

به گفته همتی، سهم تسهیلات اختصاص یافته به مسکن در سال گذشته ۱۰۳ هزار میلیارد بود اما باتوجه به رشد قیمت مسکن، تسهیلات۱۶۰ میلیونی ساخت کافی است؟

با توجه به قیمت تمام شده خانه، مصالح، نیروی کار آیا این افزایش می‌تواند دردی از مردم دوا کند؟

به اعتقاد کارشناسان، قیمت مسکن از اواخر سال ۱۳۹۶ و ابتدای سال ۱۳۹۷ اوج گرفت. علت آن نیز کاهش ارزش پول ملی، بالا رفتن نرخ ارز و رشد تورم اعلام شده است.

این افزایش یک قربانی ویژه داشت، کسانی که قصد خرید خانه داشتند و قبل آن صاحبخانه نبودند و پس‌انداز و وام‌هایشان یک‌شبه بی‌ارزش شد.

در همین زمینه چندی پیش حسن محتشم عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفتگو با ایسنا گفته بود، تنها افزایش سقف تسهیلات بخش مسکن متناسب با توان بازپرداخت متقاضیان کافی نیست بلکه سیاست‌های تولید خانه‌های کوچک متراژ باید در دستور کار نیز قرار گیرد.

البته به گفته عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان طبق طرح جامع مسکن که حدود ۴ سال قبل توسط وزارت راه و شهرسازی ارائه شد، باید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود اما عملا۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار واحد ساخته شده و همچنان ۵۰ درصد تقاضای انباشته در بازار وجود دارد.

حال در تازه‌ترین اعلام رئیس‌کل بانک مرکزی قرار است از ساخت واحدهای مسکونی با وام ۱۶۰میلیون تومانی حمایت شود تا بازار تا حدی به تعادل برسد.

تسهیلات بخش مسکن چقدر باشد که دل به آن خوش کنیم؟

روز گذشته نیز مدیرعامل بانک مسکن گفت: منابع مالی مورد نیاز وام ارزان‌قیمت مسکن تامین شده و این بانک آماده پرداخت تسهیلات به سازندگان و انبوه‌سازان است.

اما آنچه که انارکی به تسنیم گفته بود رقمی باورنکردنی است، رقم این وام برای تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر شهرها به ترتیب ۵۰ میلیون، ۴۰ و ۳۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد است.

این مبلغ یعنی رقمی درحدود خرید یک پراید ایا می‌تواند دردی از کسانی که رویای خرید خانه را دارند حل کند؟

 در این میان، رییس کمسیون عمران نیز اخیرا خاطرنشان کرده بود که باید در گام اول سقف تسهیلات ساخت مسکن افزایش یابد.

به گفته وی، سهم مسکن در تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌ها تنها ۸ درصد است. ۹۲ درصد از منابع بانکی به سایر حوزه‌ها تسهیلات داده می‌شود که قرار بر این شده‌ است که سهم مسکن از تسهیلات بانکی به ۲۰ درصد برسد.

به اذعان رضایی دولت و شهرداری قول تخفیف در هزینه‌های عوارض ساختمانی را داده‌است تا تولید مسکن با کاهش قیمت تمام شده‌ افزایش یابد.

به گزارش اخبارپول، آنچه که در اینجا باید بدان اشاره کرد این است که آیا در تخصیص اعتبار نرخ‌های نجومی مسکن هم در نظر گرفته‌ می‌شود؟ آیا به طور مشخص بانک مسکن توان پرداخت تسهیلات با هدف متعادل سازی قیمتها را دارد؟ و سوال تکراری، اگر سقف وام خرید یا ساخت مرتبا افزایش یابد، آیا مردم توان بازپرداخت وام‌ها را دارند؟

بالا بردن سقف تسهیلات بخش مسکن متناسب با توان طرف تقاضا تا ۹۰ درصد قیمت خانه همانطور که در دهه ۸۰ امکانپذیر بود شاید بتواند کارساز باشد. اما هم اکنون با وضعیت تورم و درآمدی قشر متوسط ، باید فکری برای بازپرداخت اقساط به صورت شناور و متناسب با درآمد خانوار کرد تا خانه‌دار شدن آنهم در شرایطی که بعضا صاحبخانه‌ها جان مستاجران را به لب می‌رسانند، رویای محال نباشد!


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=132486
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاصی اخبارپول- وام مسکن چقدر باشد که دل به آن خوش کنیم؟!
اختصاصی اخبارپول- وام مسکن چقدر باشد که دل به آن خوش کنیم؟!
اختصاصی اخبارپول- وام مسکن چقدر باشد که دل به آن خوش کنیم؟!
اختصاصی اخبارپول- وام مسکن چقدر باشد که دل به آن خوش کنیم؟!
اختصاصی اخبارپول- وام مسکن چقدر باشد که دل به آن خوش کنیم؟!