شرکت ‌های بیمه با بهره ‌مندی از مدیران و کارشناسان خبره و بیمه ‌گری حرفه‌‌‌ای می‌ توانند اطمینان ‌بخش فعالان اقتصادی کشور باشند.

نمایشگاه بین‌‌المللی

به گزارش اخبارپول، مدیرعامل شرکت بیمه‌کوثر به گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که یازدهم الی چهاردهم اردیبهشت ۱۳۹۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، نشست. آنچه در پی آمده، شرح این گفت‌وگو است.

لطفا در ابتدا بفرمایید صنعت بیمه در بخش نفت، گاز و پتروشیمی چه جایگاهی دارد؟

با توجه به اینکه کشور ما از نظر ذخایر نفت و گاز جزو پنج کشور نخست دنیا محسوب می‌شود، بازار بسیار مناسبی برای توسعه صنعت بیمه به حساب می‌آید. اکتشاف میادین جدید نفت و گاز در سال‌های اخیر، فرآیند توسعه آنها، تبدیل نفت خام به محصولات متنوع در صنایع پالایشی و پتروشیمی همگی قابلیت بیمه شدن را دارند. اما فعالیت در زمینه بیمه‌های انرژی با توجه به پیچیدگی، مقدار و شدت ریسک‌های موجود و سرمایه‌های بالا متناسب با حق‌بیمه و تعداد بیمه‌نامه‌هایی که شرکت های بیمه صادر می‌کنند نیست.

علت این امر چیست؟

علت واگذاری ریسک در این رشته بیمه‌ای است. همانطور که آگاهی دارید هر شرکت بیمه ظرفیت نگهداری محدودی دارد که توسط بیمه مرکزی تعیین و اعلام می‌شود. این بدان معنی است که ظرفیت نگهداری شرکت‌های بیمه در داخل کشور قابلیت پشتیبانی از تمام سرمایه‌های موجود در صنعت انرژی را ندارد و باید بحث بیمه‌های اتکایی خارجی در این صنعت جدی گرفته شود. متاسفانه با توجه به وضع موجود، شرکت‌های بیمه اتکایی خارجی تمایل چندانی برای فعالیت در صنعت بیمه ایران را ندارند و همین امر موجب شده است تا بیمه‌‌گران داخلی برای پوشش ریسک‌های صنعت نفت و گاز به داخل کشور متکی باشند که این امر پذیرش ریسک‌های متنوع در این حیطه را دچار مشکل می‌کند. در کل به نظر می‌رسد با عنایت به وضع موجود، تشکیل کنسرسیوم از چند شرکت بیمه بهترین راه برای پوشش ریسک‌‌های این صنعت است.

بیمه کوثر در بخش بیمه‌های نفت و انژی چه دستاوردهایی داشته است؟

این شرکت از سال ۱۳۹۴ به طور جدی به بخش بیمه‌‌‌های نفت و انرژی ورود کرد، به نحوی که تاکنون موفق به مشارکت در ارائه خدمات به بزرگ‌ترین هلدینگ‌های نفت، گاز و پتروشیمی کشور شده است.

همچنین در سال۹۷ با موافقت اعضای کنسرسیوم، به عنوان نهمین عضو اصلی توافقنامه بیمه‌نامه‌های مشترک انرژی برای خدمت‌رسانی به این صنعت، علاوه بر افزودن ظرفیت نگهداری ریسک در کنسرسیوم، بسترهای اطمینان و آرامش‌خاطر را برای بیمه‌گذاران این بخش فراهم کرده است.

در بخش نفت، گاز و پتروشیمی با چه مشکلاتی رو‌به‌رو هستید؟

در بخش نفت، گاز و پتروشیمی مهم‌ترین مشکل بحث تحریم در این حوزه است که صنعت نفت قادر به تامین برخی قطعات و ملزومات با کیفیت نیست و این موضوع می‌تواند در ایمنی پروژه‌ها موثر باشد. این امر از یک‌سو باعث افزایش ریسک و انتقال آن به صنعت بیمه و از طرف دیگر موجب کاهش مشارکت شرکت‌های بیمه بین‌المللی در زمینه قبول اتکایی ریسک‌های بزرگ می‌شود.

جناب‌عالی چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟

بیمه‌گران و بیمه‌گذاران باید تعامل و همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند. همچنین استفاده از شرکت‌های حرفه‌ای ارزیابی ریسک برای هر دو طرف مفید است چرا که بیمه‌‌گری حرفه‌‌ای مستلزم شناخت و ارزیابی ریسک و اقدام برای کاهش ریسک‌ها و نیز شناسایی و رفع مواضع خسارت‌زاست. در مجموع تنها از این طریق می‌توان فعالیت‌های برد-برد داشت.

صنعت بیمه و فعالان آن چقدر با ریسک‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی آشنایی دارند و کارشناسان شرکت بیمه کوثر درخصوص کنترل ریسک و کاهش خسارت‌های احتمالی چه اقداماتی انجام می‌دهند؟

افزایش دانش و به‌روزرسانی مداوم آن در صنعت بیمه حایز اهمیت است و به دلیل ماهیت و پیچیدگی این رشته بیمه‌ای، نیازمند آموزش‌های جدی‌‌تری در این زمینه هستیم. در سال‌های اخیر پژوهشکده بیمه به منظور آموزش افراد متخصص در این حوزه دوره‌‌هایی را توسط شرکت‌های بیمه خارجی برگزار کرده است ولی باید این آموزش‌ها افزایش یابد.

کارشناسان این شرکت برای کنترل ریسک‌های موجود در این بخش علاوه بر بازدیدهای اولیه و دوره‌ای از پروژه‌ها سعی دارند با ارائه خدمات مشاوره‌ای و تقویت مدیریت ایمنی (HSE) در سازمان‌ها و شرکت‌های بیمه‌گذار و نیز ارتباط مستمر با مسئولان ایمنی پروژه‌ها گامی برای افزایش ایمنی بیمه‌گذاران و کاهش خسارت‌های احتمالی بردارند.

چه برنامه‌هایی برای ارائه در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی امسال در نظرگرفته‌اید ؟

امیدوارم حضوری فعال در این نمایشگاه داشته باشیم و توانمندی‌های فنی، تخصصی و سرمایه‌ای خودمان را در این نمایشگاه در بخش‌های پتروشیمی، نفت و گاز ارائه دهیم. بدون شک، صنعت نفت و انرژی کشور نیازمند مدیریت ریسک است تا بتواند ریسک‌های بزرگ این مجموعه‌ها را پوشش دهد و شرکت بیمه کوثر این توانمندی را دارد که اطمینان خاطر کامل به مدیران و مسئولان شرکت‌های این بخش دهد تا آنها بتوانند با آرامش بیشتری به کار خود ادامه دهند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=130586
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مدیرعامل شرکت بیمه کوثر: بیمه‌گران حرفه‌ای اطمینان‌‎بخش فعالان اقتصادی
مدیرعامل شرکت بیمه کوثر: بیمه‌گران حرفه‌ای اطمینان‌‎بخش فعالان اقتصادی
مدیرعامل شرکت بیمه کوثر: بیمه‌گران حرفه‌ای اطمینان‌‎بخش فعالان اقتصادی
مدیرعامل شرکت بیمه کوثر: بیمه‌گران حرفه‌ای اطمینان‌‎بخش فعالان اقتصادی
مدیرعامل شرکت بیمه کوثر: بیمه‌گران حرفه‌ای اطمینان‌‎بخش فعالان اقتصادی