- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

آخرین ظرفیت مجاز نگهداری ریسک در شرکت‌های بیمه

به گزارش اخبارپول، [1] بر اساس جدول منتشره از سوی بیمه مرکزی، بیمه ایران با ۱۸ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۲۴۶ میلیون ریال رتبه اول را در ظرفیت مجاز نگهداری ریسک دارد. شرکت های بیمه آسیا با ۳ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۹۶۷ میلیون ریال، بیمه البرز با ۳ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۸۳۴ میلیون ریال در رتبه های دوم و سوم بالاترین ظرفیت مجاز نگهداری ریسک هستند.

بیمه پارسیان با ۲ میلیون و ۴۹۳ هزار و ۴۹۷ میلیون ریال و بیمه دانا با ۲ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۴۷۴ میلیون ریال در رده‌های بعدی جدول منتشر شده از سوی بیمه مرکزی درباره ظرفیت مجاز نگهداری ریسک هستند.

براین اساس، بیمه ایران ۹ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۶۲۳ میلیون ریال ظرفیت مجاز قبولی اتکایی دارد. بعد از این شرکت، بیمه پاسارگاد با ۷۷۷ هزار و ۷۲۶ میلیون ریال و بیمه ملت با ۶۹۸ هزار و ۳۷۶ میلیون ریال در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

همچنین، دو شرکت بیمه اتکایی امین با ۹۱۴ هزار و ۸۹۸ میلیون ریال و بیمه اتکایی ایرانیان با ۶۲۰ هزار و ۶۲۹ میلیون ریال ظرفیت مجاز قبولی اتکایی دارند.

ظرفیت مجاز قبولی اتکایی در قرارداد برای بیمه ایران ۳۷۲ هزار و ۳۰۵ میلیون ریال، برای بیمه پاسارگاد ۳۱ هزار و ۱۰۹ میلیون ریال و برای بیمه ملت ۲۷ هزار و ۹۳۵ میلیون ریال است.

از سوی دیگر، با توجه به مصوبه شورای عالی بیمه، پروانه فعالیت شرکت بیمه توسعه در رشته های بیمه خودرو و زندگی ابطال و در خصوص سایر رشته‌ها تعلیق شده است، بیمه مرکزی اعلام کرده که جدول بالا مطابق با آیین نامه نحوه نظارت بر امور بیمه های اتکایی موسسات بیمه مستقیم و مکمل آن (شماره ۵۵ و ۵۵.۱) و ضوابط اجرایی ماده ۲۰ آیین نامه شماره ۴۰.۵ مصوب شورای عالی بیمه تهیه و بروز رسانی شده است. بدین ترتیب تا زمان اعمال تغییرات آتی نصاب های فوق ملاک عمل هستند.

نحوه محاسبه ظرفیت مجاز قبولی اتکایی و قبولی در قرارداد براساس مفاد مندرج در بند ۴ ضوابط اجرایی ماده ۲۰ آیین‌نامه شماره ۴۰.۵ به شرح ذیل است:

قبولی اتکایی: ۵۰ درصد ظرفیت مجاز نگهداری

قبولی در قرارداد: ۲ درصد ظرفیت مجاز نگهداری

نهاد ناظر بیمه‌ای کشور از بیمه گذاران درخواست کرده علاوه بر مدنظر قراردادن ظرفیت مجاز نگهداری ریسک، به سطح توانگری مالی شرکت های بیمه [2] که توسط بیمه مرکزی تایید و اطلاع رسانی شده نیز به عنوان یکی از معیارهای اصلی در قراردادهای خود توجه کنند.