- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

سازوکار ایرانی متناسب با اینستکس بزودی ثبت می شود

به گزارش اخبارپول، [1] عبدالناصر همتی تأکید کرد: ثبت این شرکت به هیچ وجه به معنای معطل شدن ایران برای عملیاتی شدن ساز وکار اروپا نیست و ما استراتژی اتخاذ شده خود را برای نحوه تأمین مالی و تجارت کشور در شرایط تحریم از روش‌ها و طرق ویژه ای که طراحی کرده ایم، بویژه از طریق همسایگان و سایر شرکای تجاری ادامه می دهیم.

وی اضافه کرد: با مذاکراتی که همکاران من هفته گذشته در تهران با نمایندگان سه کشور اروپایی و مدیر اینستکس در بانک مرکزی داشتند، توضیحات کامل در مورد ساز وکار ایرانی متناسب با ساز وکار اروپایی داده اند و ما منتظر اقدامات عملی از طرف اروپا هستیم.

وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس یازدهم بهمن‌ماه گذشته اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «ساز وکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا’ موسوم به اینستکس – INSTEX به ثبت رسمی رسیده است.

این سازوکار در گام نخست تجارت کالاهای اساسی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ اما بتدریج دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.

در همین راستا «پر فیشر» مدیر سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس – INSTEX) در سفر اخیر خود به ایران با رؤسای نمایندگی‌های سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در تهران دیدار کرده است.

سفارت فرانسه در تهران نیز با انتشار تصاویری از این دیدار در صفحه توئیتر خود چنین نوشت: «رؤسای نمایندگی‌های سه کشور اروپایی از پر فیشر رئیس اینستکس در تهران استقبال کردند. گامی مهم برای بحث با همتایان ایرانی در مورد چگونگی عملیاتی کردن سازوکار تجاری اتحادیه اروپا و ایران.»

از سوی دیگر، علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز سه شنبه گذشته در خصوص سفر مدیر اینستکس به تهران، بیان کرد: موضوع ساز وکار مالی اروپا (اینستکس) توافقی است که از هر دو طرف باید عملیاتی شود؛ توافق اینستکس اکنون در مرحله مقدماتی قرار دارد.

وی توضیح داد: مسؤولی که از اینستکس به تهران سفر کرده، برای پیگیری مراحل مقدماتی ساز و کار این شرکت است؛ همچنین به دنبال توافقاتی هستند که منجر به توسعه محدوده اینستکس شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکنون محدوده اینستکس شامل اقلام کشاورزی، مواد غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی است که توسعه این محدوده قاعدتاً به مذاکره نیاز دارد و این مذاکرات لزوماً در اروپا شکل نمی‌گیرد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: بخشی از پیگیری امور مربوط به اینستکس و گذشتن از مقدمات و رسیدن به فاز اجرایی، همین مسیری است که هیأت اینستکس به آن جهت در ایران حضور پیدا کرده است.