- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

جزییات نظارت بیمه مرکزی بر صدور بیمه‌نامه‌

به گزارش اخبارپول [1] به نقل از مهر، سیدقاسم نعمتی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه بیمه مرکزی از اواخر سال ٩٠ سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه را طراحی کرده، اظهار کرد: جمع آوری اطلاعات به منظور نظارت بر شرکتهای بیمه و نیز مکانیزه کردن فرآیندهای درون سازمانی و ابزار نظارتی نیز از این طریق فراهم می‌کند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی ادامه داد: بیمه مرکزی موظف است اطلاعات مورد نیاز از بانک‌های اطلاعاتی موجود در صنعت بیمه را در سنهاب گرد هم آورده و در این راستا شبکه فناوری اطلاعات بین بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه طراحی شده و اطلاعات را مبادله می‌کنیم که براین اساس، میز خدمت الکترونیکی بیمه مرکزی طراحی شده و بخشی از محصول نهایی بیمه می‌تواند در اختیار متقاضیان قرار گیرد که شامل اصالت بیمه‌ها، ارزیاب‌ها، اکچوئرها، دریافت مجوز کارگزاری بیمه و مواردی از این دست است که این مستندات در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد و در این بستر اصالت مدارک متقاضیان سنجیده می‌شود.

وی عنوان کرد: شکایت‌ها نیز در سنهاب قابل ثبت است و نتایج آن نیز در اختیار شاکی قرار می‌گیرد. پس این سامانه برای صنعت بیمه و بیمه مرکزی حائز اهمیت است. این در حالی است که خودروهای فاقد بیمه نامه به نیروی انتظامی معرفی می‌شود و در نهایتِ تعامل به صورت آنلاین و ٢۴ ساعته می‌توان از این موضوع اطلاع یافت که چه خودروهایی بیمه ندارند یا اینکه خودرو وجود خارجی دارد که برای آن بیمه نامه صادر شده است.

نعمتی توضیح داد: جامعه آماری خوبی برای تصمیم سازی و تصمیم گیری در صنعت بیمه فراهم شده است، ضمن اینکه با توافق نامه‌ای که با نیروی انتظامی امضا شده کار تبادل اطلاعات در صنعت بیمه به خوبی انجام می‌شود. البته ما تلاش داریم استاندارد مشترک در صنعت بیمه ایجاد کنیم تا اطلاعات تبادل یابد و در سال آینده نیز اطلاعات ریز را به صورت مکانیزه دریافت کنیم. ما ٢۴ قلم اطلاعاتی از همه شرکتهای بیمه دریافت می‌کنیم اما اطلاعات ناقص ارائه می‌شود و ریز و جزئیات آن مشخص نیست. اکنون ما سیستم مکانیزه نظارتی در حوزه بیمه نامه‌ها نداریم و آمارها فقط کمی است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: استاندارد سازی بیمه شخص ثالث در سال ٩۶ محقق و اجرا شد واکنون اطلاعات بیمه شخص ثابث استاندارد شده است و در لحظه صدور بیمه نامه و قبل از چاپ آن، اطلاعات به بیمه مرکزی ارسال شده و قوانین و مقررات سنجیده می‌شود و اگر اطلاعات داده شده صحیح باشد، کد یکتا در لحظه صدور بیمه نامه صادر می‌شود و به مشتری داده می‌شود، در غیر این صورت اجازه صدور بیمه نامه داده نمی‌شود.

وی متذکر شد: در شرایط کنونی امکان این وجود دارد که اگر اطلاعات فروش و تخفیف‌های در نظر گرفته شده، صحیح نباشد، بیمه نامه صادر نشود اما هنوز در برخی از شاخص‌ها اگرچه شناسایی صورت می‌گیرد و اطلاعات آن به بیمه مرکزی ارسال می‌شود، اجرایی نمی‌شود.

نعمتی با بیان اینکه اگر بیمه نامه شخص ثالث بدون کد یکتا باشد، شرکت بیمه تخلف کرده، ولی مکلف به ارائه خدمات بیمه‌ای به خریدار است، افزود: شرکتهای بیمه‌ای مکلف به صدور کد یکتا هستند و در غیر این صورت تخلف کرده و باید پاسخگو باشند. این در حالی است که امسال ٢١ میلیون و ٢٠٠ هزار خودرو کد یکتا در بیمه نامه [2] شخص ثالث دریافت کرده‌اند.