عرضه اولیه ۵ درصد از سهام بیمه معلم متعلق به سرمایه‌گذاری صندوق ذخیره فرهنگیان در حالی روز شنبه روانه فرابورس می‌شود که سطح توانگری این شرکت بیمه ای در سطح دو و با نسبت ۷۷ درصد عنوان شده است.

به گزارش اخبارپول به نقل از فارس، روز شنبه ۲۵ اسفندماه امسال تعداد ۷۵ میلیون سهم معادل ۵ درصد از کل سهام بیمه معلم متعلق به مجموعه سرمایه‌گذاری صندوق ذخیره فرهنگیان بر اساس دامنه قیمت ۲۶۰ تومان تا ۲۷۰ تومان به روش ثبت سفارش در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه می‌شود.

عرضه این تعداد سهام از طریق شرکت کارگزاری آمین آوید و حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی ۷۵۰ سهم تعیین شده که با فرض حضور ۳۰۰ هزار معامله گر برخط (آنلاین) می‌توان انتظار داشت به هر معامله‌گر در این عرضه اولیه ۲۵۰ سهم تخصیص یابد.

در امید نامه شرکت بیمه معلم که شرکت کارگزاری امین آوید آن را تدوین و منتشر کرده از برنامه افزایش سرمایه ۲۳۳.۳درصدی خود طی مدت ۴ سال خبر داده که با اتکا به مصوبه هیات وزیران مبنی بر الزام افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه طی چهار سال صورت می‌گیرد.

بر این اساس، بیمه معلم در خرداد ماه پارسال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران در مرحله نخست سرمایه خود را از یکصد میلیارد تومان به ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش داده و بنا دارد در سال آینده نیز سرمایه خود را از همین محل تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

در سال ۱۳۹۹ نیز این سرمایه دوباره با افزایش ۳۳.۳ درصدی روبه رو خواهد شد تا به این ترتیب سرمایه شرکت بیمه معلم به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

بیمه معلم با رشد ۷.۶ درصدی پرسنل اداری خود، تا تعداد ۷۴۷ نفر در پایان سال ۱۳۹۷ توانسته سرانه حق بیمه صادره به ازای هریک از کارکنان خود را به ۱۷.۵ میلیارد ریال افزایش دهد که حاکی از رشد ۲۹ درصدی حق بیمه‌های صادره در پایان سال مالی قبل است.

سهم بیمه معلم از بازار حق بیمه تولیدی شرکت‌های بیمه در سال قبل با ۱۲میلیارد و ۱۶۹ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان ارزش حق بیمه صادره برابر با ۳.۵ درصد بوده که از رشد ۲۹.۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن حکایت دارد.

بیشترین سهم حق بیمه‌های تولیدی شرکت‌های بیمه شامل بیمه ایران با سهم ۳۳.۳ درصدی و پس از آن به بیمه‌های آسیا با سهم ۱۰.۱ درصدی، بیمه دانا با ۷.۱ درصد،بیمه دی با ۶.۸ درصد،بیمه البرز با ۶.۲ درصد ، بیمه پارسیان با ۵.۸ درصد و بیمه پاسارگاد با ۴.۷ درصد تعلق دارد.

کمترین سهم حق بیمه‌های تولیدی نیز به شرکت‌های بیمه آسماری با ۵۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان حق بیمه صادره ،بیمه حافظ با ۵۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، موسسه بیمه متقابل کیش با ۴۸۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و موسسه بیمه کلوپ بین المللی بیمه متقابل اطمینان متحد قشم با ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و بیمه خاورمیانه با ۵ میلیون و یکصد هزار تومان اختصاص دارد. بیمه توسعه نیز تنها موسسه در بین شرکت‌های بیمه ای که هیچ سهمی در حق بیمه‌های صادره در سال قبل نداشته است.

ضریب خسارت شرکت‌ها و رشته‌های بیمه در سال ۱۳۹۶ معادل ۸۳.۵ درصد بوده که ضریب خسارت شرکت بیمه معلم با ۷۸.۲ درصد ،پایین تر از سطح بازار بیمه قرار دارد.

تا پایان نیمه دوم امسال بیمه معلم از ۳۸ شعبه، ۱۸ باجه فروش، ۱۸۶۶ نماینده و ۳۵۴ کارگزار برخوردار بوده و ۴۶.۵ درصد از مجموع ۷۹۰ میلیارد و ۶۰۴ میلیون تومان از بیمه‌های صادر شده برای این شرکت متعلق به بیمه نامه شخص ثالث اتومبیل و ۲۴.۶ درصد نیز متعلق به بیمه نامه‌های عمر است.

در بخش پرداخت خسارت‌های بیمه‌ای نیز این شرکت در نیمه اول امسال با احتساب هزینه ۵۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی کارشناسی خسارت، معادل ۱۵۶ میلیارد و ۲۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده و در بخش درمان نیز رقم پرداخت خسارت برابر با ۴۹ میلیارد و ۶۸ میلیون ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

سطح توانگری این شرکت بیمه‌ای بر اساس گزارش‌های مالی و عملکردی نیمه اول سال جاری در سطح دو و با نسبت ۷۷ درصد عنوان شده که نشانه میزان توانایی بیمه معلم در ایفای تعهدات خود به بیمه گذار است.

بیمه معلم در سرفصل حق بیمه اتکایی واگذاری با کاهش ۴۰ میلیارد و ۸۹۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی ذخایر این حق بیمه در نیمه نخست سال مالی جاری مواجه شده اما در سرفصل ذخایر خسارت با افزایش ۹۲ میلیارد و ۲۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی روبه رو است.

جالب اینکه هزینه خسارت برای این شرکت بیمه‌ای معادل ۵۷ میلیارد و ۵۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و در این دوره ۳۲۹ میلیارد و ۸۲۱ میلیون تومان خسارت پرداخت کرده است.

در نهایت طی دوره عملکرد شش ماهه اول سال مالی منتهی به پایان شهریورماه امسال سود خالص ۶۴ میلیارد و ۱۲۴ میلیون تومانی را محقق کرده که به ازای هر سهم معادل ۴۲۷ ریال عایدی برای سهامداران است.

بیمه معلم در سرمایه گذاری‌های خود اگر چه همچنان بیشترین حجم نقدینگی در اختیار خود را در بانک‌ها نگهداری می‌کند اما با کاهش حجم سپرده‌گذاری کوتاه مدت بانکی و افزایش سرمایه گذاری در بورس و فرابورس و همچنین مشارکت‌های مدنی، منافع بیشتری را کسب می‌کند. بر این اساس در سال ۹۶ بیمه معلم با کاهش سپرده گذاری بانکی در مقایسه با سال ۹۵ و کاهش ۶۲ .۱ درصدی فروش سهام شرکت‌ها مواجه بود اما سرمایه گذاری در سهام شرکت‌های بورسی و غیر بورسی با رشد ۳۱.۸ درصدی و مشارکت‌های مدنی با رشد ۱۲۰۳ درصدی روبه رو بود.

سیاست تقسیم سود نقدی از سوی هیات مدیره، در مجامع عادی سالیانه دوره عملکردی ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بیمه معلم، نیز به ترتیب ۱۰ درصد و ۹۰ درصد عنوان شده است.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=128144
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

عرضه اولیه ۵درصدی سهام بیمه معلم در فرابورس
عرضه اولیه ۵درصدی سهام بیمه معلم در فرابورس
عرضه اولیه ۵درصدی سهام بیمه معلم در فرابورس
عرضه اولیه ۵درصدی سهام بیمه معلم در فرابورس
عرضه اولیه ۵درصدی سهام بیمه معلم در فرابورس