- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

شاخص فرابورس ۱.۷ درصد افت کرد

به گزارش اخبارپول، [1] در هفته منتهی به ۱۷ اسفندماه ۹۷ بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس شاهد پذیره‌نویسی اوراق اجاره ریل پرداز سیر در نماد «حریل ۰۲» و پذیره‌نویسی اوراق اجاره ریل پرداز نوآفرین در نماد «نوریل ۰۲» و نیز گشایش نماد «اشاد۱۰۱» بود که مبلغ کل اوراق اشاد۱۰۱به ۲۰ هزار و ارزش این دو پذیره‌نویسی به یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال می‌رسید.

هفته میانی اسفندماه ۹۷ در فرابورس با دادوستد ۳ هزار و ۸۹۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۶ هزار و ۳۷۹ میلیارد ریال، افت ۱.۷ درصدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماگر در ارتفاع ۲۰۶۴ واحدی به پایان رسید.

همچنین آمار معاملات بازار سهام در هفته گذشته، حاکی از معامله ۴۳۵ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۴۳۲ میلیارد ریال در بازار اول و خرید و فروش یک هزار و ۴۲۱ میلیون سهم به ارزش ۴ هزار و ۳۱۱ میلیارد ریال در بازار دوم فرابورس است که به معنی کاهش حداقل ۷ درصدی متغیرهای مذکور است.

بازار پایه

بر اساس این گزارش، بازار پایه در هفته‌جاری میزبان معامله یک هزار و ۹۵۴ میلیون سهم به ارزش ۶ هزار و ۶۷۹ میلیارد ریال در سه تابلو الف، ب و ج خود بود که از اندکی کاهش نسبت به هفته گذشته حکایت می‌کرد.

بازار ابزارهای نوین مالی

از سوی دیگر، در بازار ابزارهای نوین مالی در این بازه زمانی ۸۰ میلیون ورقه به ارزش ۱۳ هزار و ۹۵۶ میلیارد ریال میان معامله‌گران دادوستد شد که نگاهی به آمار معاملات به تفکیک این بازار بیانگر ثبت بیشترین ارزش معاملاتی برای اوراق بدهی با ارزش ۱۲ هزار و ۵۰۷ میلیارد ریال است. همچنین بیشترین حجم به معاملات ETF با حجم ۶۵ میلیون ورقه‌ای اختصاص یافت.

اوراق تسهیلات مسکن

علاوه بر این، معاملات اوراق تسهیلات مسکن نیز در هفته گذشته با نقل و انتقال ۴۹۰ هزار ورقه به ارزش ۲۶۶ میلیارد ریال در این بازار پیگیری شد.

بازار SME

این گزارش حاکی است، هم‌زمان ارزش معاملات خرد در بازارهای اول، دوم، پایه و SME در فرابورس نیز به ۱۱ هزار و ۷۲۰ میلیارد رسید که گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی به میزان یک هزار و ۶۰۸ میلیارد ریال ۱۴ درصد از ارزش کل معاملات را از آنِ خود کرد و در صدر ایستاد. گروه‌های محصولات شیمیایی و فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط نیز به ترتیب ۱۳ و ۱۱ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دادند و در جایگاه‌های دوم و سوم ایستادند.

پذیره‌نویسی یک میلیونی اوراق اجاره

بر این اساس، در هفته میانی اسفندماه ۹۷ بازار ابزارهای نوین مالی از پذیره‌نویسی یک میلیون ورقه اجاره ریل پرداز سیر در نماد «حریل ۰۲» در روز ۱۲ اسفند، پذیره‌نویسی ۶۰۰ هزار ورقه اجاره ریل پرداز نوآفرین در نماد «نوریل ۰۲» با قیمت اسمی هر ورقه یک میلیون ریال در تاریخ ۱۳ اسفندماه و نیز گشایش یک نماد استقبال و هفته شلوغی را تجربه کرد.

به این ترتیب پذیره‌نویسی این دو سری اوراق که به‌ترتیب به منظور به منظور خرید نقدی ۳۶۷ دستگاه واگن باری ‏لبه‌بلند و نیز خرید و اجاره ۹ دستگاه واگن انجام گرفت، در نخستین روز از مهلت ‏سه‌روزه‌ پایان یافت.

اوراق مشارکت طرح‌های عمرانی

افزون بر این، در این بازار ۲۰ میلیون ورقه از اوراق مشارکت طرح‌های عمرانی-انتفاعی دولت در سال۱۳۹۶ که در تاریخ ۲۶ اسفند سال ۱۴۰۰ سررسید می‌شود، در روز ۱۲ اسفند و در نماد «اشاد۱۰۱» گشایش یافت که مبلغ کل اوراق به ۲۰ هزار میلیارد ریال می‌رسید.

در این بازه زمانی همچنین، شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه ۳.۰۴ درصد از سهام بیمه سامان را با قیمت پایه هر سهم ۴۵۰۰ ریال از طریق عرضه ‏عمده روی میز فروش گذاشت که طی آن تعداد ۴۵,۷۲۵,۷۲۷ سهم از سهام غیر مدیریتی شرکت بیمه سامان در بازار اول با نماد «بساما۴» به فروش رفت و در تاریخ ۱۴ اسفند این عرضه عمده قطعیت یافت.

درج نمادها

از طرف دیگر، نماد شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان، «قشرین»، مربوط به گروه قند و شکر و زیر گروه تولید شکر در تاریخ ۱۳ اسفندماه به عنوان دویست و سی و هفتمین نماد معاملاتی در تابلو ج بازار پایه و نماد شرکت گروه توسعه هنر ایران، «وهنر»، در گروه فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه زیر گروه فعالیت‌های هنری به عنوان دویست و سی و هشتمین نماد معاملاتی از تاریخ ۱۵ اسفندماه ۹۷ در بازار پایه درج شد.

عرضه اسناد خزانه

از اهم رویدادهای آتی در فرابورس، می‌توان به عرضه اولیه ۳ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۱۲۹ ورقه از اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۷۱۰» در روز شنبه ۱۸ اسفندماه اشاره کرد که این اوراق در تاریخ ۲۷ خرداد ۹۸ سررسید می‌شوند؛ این سری از اسناد خزانه اسلامی در تاریخ ۲۷ مرداد ۹۷ منتشر و یک میلیون ریال قیمت اسمی هر ورقه تعیین شده است.

همچنین، پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی ۲۰ درصد تادیه از روز شنبه ۱۸ اسفندماه و به مدت ۵ روز کاری از طریق بازار سوم فرابورس و در نماد «فنابا» انجام خواهد شد. گفتنی است سرمایه این صندوق که حوزه فعالیت آن فناوری مالی با تمرکز بر فناوری بیمه‌ای است، ۱۰۰ میلیارد ریال، دوره فعالیت آن ۷ سال و ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری یک میلیون ریال اعلام شده است.

این گزارش می‌افزاید؛ شرکت بانک پاسارگاد قصد دارد تعداد ۳۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت بیمه پاسارگاد را در نماد «بپاس۴» به طور عمده و نقد و از طریق عرضه در بازار اول فرابورس [2] در روز یکشنبه ۱۹ اسفندماه با قیمت هر سهم ۸۴۰۰ ریال به فروش برساند.