نشست علمی بررسی فقهی اقتصادی ایجاد بانک توسعه با کارکرد برطرف کردن شکست بازار و کمک به تامین مالی پروژه‌های کشور برگزار شد.

به گزارش اخبارپول، نشست علمی بررسی فقهی اقتصادی بانک توسعه در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در این نشست حجت الاسلام والمسلمین بحرینی نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی، محمد طالبی؛ دبیرکل بانک مرکزی و علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات و حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان؛ عضو شورای فقهی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس سخنرانی کردند.

در ابتدای جلسه بحرینی نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت موضوع، اظهار کرد: توسعه نیازمند تامین و پوشش منابع است؛ اما از یکسو به دلیل آنکه افق نگاه بخش خصوصی بلندمدت نیست شکست بازار اتفاق می‌افتد؛ و از سوی دیگر منابع بودجه‌ای دولت هم تکافو تامین مالی چنین پروژه‌هایی را نمی‌کند، لذا تنها راه باقی مانده تاسیس نهادی مالی به نام بانک توسعه خواهد بود.

وی توضیح داد: بر همین اساس مهم ترین کارکرد بانک توسعه برطرف کردن شکست بازار خواهد بود. از آنجا که چنین بانکی سپرده‌پذیر نیست می‌تواند به پروژه ها نگاه بلندمدت داشته باشد. چنین بانک هایی می‌توانند سرمایه اولیه را از دولت اخذ کرده و به میزان چند برابر سرمایه اولیه خودشان تعهد ایجاد کنند.

تحقق اهداف طرح توسعه با رصد نحوه اجرای طرح‌ها از سوی بانک توسعه

علی صالح آبادی؛ رییس بانک توسعه صادرات طی سخنانی به تطبیق دیدگاه حاکم در طرح با بانک تخصصی پرداخت و تصریح کرد: گاهی سنخ منابع اخذ شده، ریالی با سازوکار O&D (Originate and Originate) بوده و بانک اوراق بهادار منتشر می‌نماید و از این راه منابع به دست می آورد؛ چنین اوراقی باید جهت رقابت با سایر اوراق موجود در بازار از جذابیت کافی برخوردار باشد.

وی گفت: راه حل پیشنهادی جهت جذابیت آن است که دولت با تامین بخشی از سود انتظاری در قالب یارانه سود، به این بانک‌ها کمک کند. ولی چنانچه سنخ منابع اخذ شده، ارزی بوده و از صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شد باید تفاوت نگاهی بین بازپرداخت منابع مختص طرح‌های توسعه‌ ای و سایر طرح‌ها لحاظ شود.

محمد طالبی؛ دبیر کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در تبیین دیدگاه بانک مرکزی بیان کرد: طرح‌هایی که به چنین بانکی پیشنهاد می شود باید مشخص و معین باشد، با امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود می توان یکی از بانک های تخصصی دولتی را مامور اجرای این طرح ها کرد و با تامین سود از طرف دولت آن را تقویت کرده و جذابیت ایجاد کرد.

وی یادآور شد: از سوی دیگر رصد نحوه اجرای طرح‌ها از سوی این بانک می‌تواند اهداف طرح توسعه را محقق سازد. طالب پیشنهاد داد که ۲.۵ درصد بودجه دولت به چنین بانک‌هایی اختصاص یابد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان؛ عضو شورای فقهی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از منظر فقهی به بررسی طرح پرداخت. وی ابتدا ماهیت چنین اوراقی را مدنظر قرار داد و بیان کرد: اگر نوع اوراق مشخص شود می‌توان در مورد مشروعیت آن به گفتگو پرداخت.

وی ادامه داد: در فرض پذیرش مشروعیت اوراق مذکور، حمایت دولت در قالب پرداخت یارانه سود به چنین اوراقی قابل توجیه است چراکه طرح های توسعه ای بلندمدت دارای سودهای پنهانی است که دولت می تواند از قِبل آن تعهد پرداخت سود کند.

موسویان اضافه کرد: اگر این اوراق دارای سود علی الحساب باشد باید نحوه تامین سود پروژه های بلندمدت معلوم شود.

همچنین در پایان این نشست که به دبیری حجت الاسلام والمسلمین حبیبیان برگزار شد، حجج اسلام والمسلمین مجید رضایی، سید محمدتقی علوی فریدونی، محمدرضا یوسفی شیخ رباط، سید کاظم رجایی و محمداسماعیل توسلی حضور داشتند و ابهامات و سوالات پیرامون طرح پیشنهادی مجلس در خصوص بانک توسعه مورد گفتگو قرار گرفت.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=126674
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نتایج نشست جدید ایجاد بانک توسعه
نتایج نشست جدید ایجاد بانک توسعه
نتایج نشست جدید ایجاد بانک توسعه
نتایج نشست جدید ایجاد بانک توسعه
نتایج نشست جدید ایجاد بانک توسعه