- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

ابلاغ مشوق‌های جدید برای بازگشت ارز حاصل از صادرات

به گزارش اخبارپول، [1] عبدالناصر همتی امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره برنامه بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی اظهار کرد: نقدینگی به عواملی مرتبط است که می‌توانیم آنها را دقیق شناسایی کنیم. با توجه به اینکه نرخ ارز اوایل سال افزایش جدی داشت و شوکی را در تورم ایجاد کرد، باعث شد قیمت‌ها افزایش پیدا کنند و برخی برآوردهایی می‌کردند که ابرتورم پیش می‌آید.

وی توضیح داد: همه این مسائل کنترل شده است، البته قبول داریم که افزایش تورم و گرانی و گرانفروشی داشتیم اما واقعیت این است که این شوک که نتیجه یک جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ایران بود، کنترل شده و تلاش می‌کنیم کنترل را بیشتر کرده و شیب تورم را کاهش دهیم.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تورم دی ماه به ۱.۸ درصد رسید که نسبت به شهریور که بالای ۶ درصد بود، نشان می‌دهد که به سمت ثبات بیشترحرکت می‌کنیم، بیان کرد: رشد نقدینگی در ۹ ماه ابتدای سال نسبت به پایان سال گذشته ۱۵.۶ درصد بوده که تقریبا مانند سال‌های گذشته است که نشان می‌دهد اتفاقی در رشد نقدینگی نیفتاده و فقط شوک تورمی ناشی از عرضه بوده است.

همتی متذکر شد: مشکل دیگری که وجود دارد این است که کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده با این قیمت به دست مردم نمی‌رسد و سیستم توزیع مشکلاتی دارد که برای رفع آن تصمیماتی می‌گیریم که آثار آن را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: بحث مهمی که امروز در دولت مطرح شد درباره تامین کالاهای اساس مردم بود تا بتوانیم رفاه و معیشت مردم را با قدرت و جدیت تامین کنیم که در آینده این تصمیمات را پیش ببریم.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه درباره بازار ارز تصمیمات مختلفی گرفته شده است، خاطرنشان کرد: امروز در ستاد ارزی تصمیم گرفته شد که به صادرکنندگانی که همکاری خوبی با بانک مرکزی کردند مشوق دهیم تا بخشی از ارز صادراتی [2] را به صورت اسکناس نقد وارد بازار کنند و یا برای واردات خود یا واردات دیگران استفاده کنند که بعد از ظهر امروز ابلاغ می‌شود.

وی در پایان افزود: باید بپذیریم که فشار دشمن زیاد است واز هر ابزاری برای اعمال فشار اقتصادی استفاده کرده و ما تلاش می‌کنیم با حداقل نوسانات این مسیر را طی کنیم.