- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

مخالفت رئیس‌کل با اخذ مالیات از درآمدهای ارزی بانک مرکزی

به گزارش اخبارپول [1] به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۷ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بند ۶ طرح یک فوریتی اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، پس از استماع اظهارات مخالفان و موافقان، با ارجاع این بند برای بررسی و اصلاحات بیشتر با ۱۴۸ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بند ۶ طرح ذکر شده در رابطه با این بود که بانک مرکزی جمهوری اسلامی همانند دستگاه های دولتی و بانک ها نسبت به واریز مالیات علی الحساب و سود سهام بودجه مصوب به صورت یک دوازدهم در هر ماه اقدام کند.

بر این اساس، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی با مخالفت نسبت به بند ۶ طرح اصلاح قانون بودجه ۹۷، اظهار کرد: در این طرح ۱۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سود از بابت خرید و فروش ارز برای بانک مرکزی پیش بینی شده که قطعا اگر این بند در مجلس تایید و تصویب شود بانک مرکزی مجبور است که بابت سود محقق نشده، مالیات بپردازد.

وی توضیح داد: اجرای بند ۶ طرح اصلاح قانون بودجه ۹۷ قطعا باعث افزایش ۶ تا ۷ درصدی پایه پولی و نقدینگی در پایان سال می‌شود.

همتی با بیان اینکه نتیجه عملکرد ارزی بانک مرکزی حدود دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منفی بوده است، افزود: به هیچ وجه بانک مرکزی به درآمدهای پیش بینی شده مجلس دست نخواهد یافت و قطعا در نظر گرفتن چنین اعتباراتی در بودجه برای بانک مرکزی اقدامی اشتباه است.

در ادامه این نشست، محمد حسینی سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در دفاع از مصوبه این کمیسیون بیان کرد: از نظر کمیسیون درآمدهای پیش بینی شده در طرح اصلاح قانون بودجه ۹۷ برای بانک مرکزی [2] قابل تحقق است و ما با تصویب بند ۶ این طرح در مجلس زمینه را برای احصاء شدن این درآمدها و اعتبارات فراهم می‌کنیم.