یکی از مهمترین برنامه‌های راهبردی بیمه دانا، طراحی و تدوین بسته‌های فراگیر بیمه زندگی برای جوامع هدف و آحاد مردم است.

بیمه شخص ثالث

به گزارش اخبارپول، ابراهیم کاردگر نایب رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل بیمه دانا در گفتگویی به مناسبت ۱۳ آذر، سالروز تاسیس این شرکت و روز بیمه با اشاره به وجه تمایز بیمه دانا با سایر شرکت های بیمه اظهار کرد: بیمه دانا به عنوان اولین شرکت بیمه تخصصی اشخاص و زندگی در صنعت بیمه ایران، خوشنام‌ترین و معتبرترین برند بیمه های درمان در جامعه را داراست. این مهمترین وجه تمایز بیمه دانا با سایر شرکت های بیمه است.

این تفاوت هم جنبه مثبت حضور و شناخت عمومی در جامعه را دارد و هم جنبه تحمل بار تعهدات ناشی از این وجه تمایز را بر دوش خود احساس می‌کند. بیمه دانا یکی از پایه‌های اصلی سیاست گذاری‌های راهبردی صنعت بیمه در این حوزه بوده و بسیاری از مسائل بنیادی و راهبردی در توسعه هدف مند و مبتنی بر شاخص‌های بیمه‌گری را هدایت و راهبری کرده است.

رصد تحولات و تغییرات حوزه درمان و راهکارهای اصلاح‌گرانه جهت رشد و توسعه پوشش‌های درمانی آحاد جامعه، به منظور فراهم آوردن شرایط لازم برای سلامت عمومی جامعه از مهمترین برنامه‌های بیمه دانا در این حوزه است. علاوه بر این با تأکیدات فوق الذکر در خصوص توسعه بیمه های زندگی، یکی از مهمترین برنامه‌های راهبردی بیمه دانا طراحی و تدوین بسته های فراگیر بیمه زندگی برای جوامع هدف و آحاد مردم است. مشروح این گفتگو در پی می‌آید:

* به نظر شما با اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران صنعت بیمه با چه مشکلاتی روبرو خواهد شد؟

صنعت بیمه با مقوله تحریم های بین المللی ناآشنا و بیگانه نیست و تجربه موفقی را نیز در دوره قبلی تحریم ها داشته است. بدون شک با تکیه بر مفاهیم و کارکردهای اقتصاد مقاومتی می توان از طریق تعاملات بین المللی با کشورهای حامی حفظ تعهدات بیمه ای برجام، بخش عمده ای از آثار تحریم‌ها علیه صنعت بیمه را برطرف کرد. تشکیل صندوق تحریم، تشکیل کنسرسیوم های داخلی و… از جمله تدابیر رفع تحریم های بیمه اتکائی و حمل و نقل بین المللی هستند.

* به نظر شما در حال حاضر بزرگترین ریسک‌های صنعت بیمه چیست؟

یکی از مهمترین ریسک‌هایی که شرکت‌های بیمه با آن روبه رو هستند، حوزه بیمه های درمان تکمیلی است که تعهدات مالی ناشی از خسارت های حاصله با نوع و نرخ های توافقی تناسب نداشته و نتیجه آنکه نسبت خسارت در قراردادهای بیمه درمان تکمیلی، عملاً عملیات بیمه‌ای در این حوزه را غیر اقتصادی کرده است. این مسئله به ویژه در قراردادهای بزرگ، مشکلات مضاعفی را نیز به همراه داشته که در نتیجه ریسک این رشته مهم و فراگیر در سطح جامعه را که جزو نیازهای اصلی خانواده ها هست، به طور معنا‌داری افزایش داده است.

* توسعه صنعت بیمه چه تأثیری بر بازارهای مالی دارد؟

تجربه دنیا بیانگر آن است که بخش بیمه به مثابه بخشی از صنعت مالی، باید رابطه متقابل و صحیحی با کل بازار سرمایه برقرار کند. این رابطه از دو مجرا ایجاد می شود از یک طرف توسعه فعالیت های بیمه‌ای، به بازار سرمایه کارآمدی نیازمند است و از طرف دیگر رشد بازار سرمایه در گرو نقش فعال صنعت بیمه است.

روند همگرایی دو رکن بازار اصلی نظام مالی، یعنی بازار بیمه و سرمایه، کاملا ملموس است. نقش بیمه زندگی به عنوان پایگاه تأمین مالی در تمام بازارها از جمله بازار مالی امتحان شده است. با ایجاد شرایط و ساختار مناسب، می توان نظام بیمه کشور را از طریق تأمین مالی بخش حقیقی اقتصاد (تولید و اشتغال) توسط سرمایه‌های بیمه زندگی به بازار سرمایه ربط داد و جریان سرمایه‌گذاری‌های هدف‌مند و نظام‌مندی را برای هم‌افزایی این ۳ بخش توسعه‌ای اقتصاد کشور: صنعت بیمه، بازار سرمایه و بخش حقیقی اقتصاد ساماندهی کرد.

* به نظر شما راهکار تحول در صنعت بیمه چیست؟

بیمه زندگی بزرگترین بخش صنعت بیمه در دنیاست، زیرا از یک سو با هدایت سرمایه های کوچک خانوار به سوی ایجاد ظرفیت های اقتصادی و از سوی دیگر با رفع دغدغه های آتی نهاد خانواده به عنوان عرضه کننده نیروی کار، نقش انکار ناپذیری در توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد. یکی از مهمترین دغدغه های متولیان صنعت بیمه در ایران، افزایش سهم بیمه زندگی در سبد خانوار و به تبع آن رشد سهم و ضریب نفوذ آن درکل پرتفوی بیمه و اقتصاد کشور است. بر این اساس اهمیت توسعه بیمه زندگی از دو جنبه قابل تأمل و توجه است. اول، از بعد اقتصادی که در رشد شاخص مالی صنعت بیمه و پشتیبان حوزه بیمه‌های غیر زندگی تجلی پیدا می کند و دوم از منظر توسعه فراگیر بیمه، که از طریق گسترش فرهنگ بیمه بواسطه بیمه‌های زندگی، متجلی می شود. بنابراین بدون تردید بیمه زندگی موتور پیشران و تحول آفرین صنعت بیمه است.

* علت کم اثر بودن صنعت بیمه در اقتصاد کشور ؟

مهمترین علت، گستره محدود بازار و فرهنگ بیمه در جامعه است که ناشی از حضور کم اثر و محدود بیمه‌های زندگی است. صنعت بیمه در منظر عمومی جامعه در بیمه‌های شخص ثالث و بیمه های درمان تکمیلی نمود یافته و کمتر اثری از سایر حوزه‌ها و خدمات متنوع بیمه در جامعه و مبادلات اقتصادی مردم می توان دید. این مهم که گسترش موثر و نیاز آفرین بیمه در جامعه را رقم می‌زند، بدون شک در گرو توسعه فراگیر بیمه‌های زندگی تحقق می پذیرد.

* چه اقداماتی را دولت برای پیشرفت این صنعت باید انجام دهد؟

مهمترین خلاء در صنعت بیمه ایران، سهم بسیار اندک بیمه های زندگی است که با توجه به راهبرد اصلی صنعت بیمه در توسعه بیمه های زندگی، نیاز به یک اراده ملی در این خصوص، به شدت احساس می‌ شود.

کشور هند، دومین کشور پرجمعیت دنیا پس از چین، یکی از نمونه های موفق حمایت و هدایت نهاد دولت در توسعه بیمه های زندگی به شمار می رود. بی شک عامل اصلی در رشد جهشی و معنی‌دار ضریب نفوذ بیمه زندگی در هند، وجود پتانسیل عظیم جمعیت و رشد اقتصادی فزاینده از یک طرف و حمایت هدف مند، راهبردی و همه جانبه نهاد دولت در گسترش بیمه های زندگی، از طرف دیگر است. نگرش توسعه‌ای از ناحیه دولت به بیمه های زندگی به عنوان موتور پیشران صنعت بیمه، مهمترین و موثرترین اقدام دولت در توسعه صنعت بیمه است.

 

 

 

 

 

 

 

 

*ما را در سایر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

توییتر

تلگرام

لینکداین

اینستاگرام

پیام‌رسان بله

فیس‌بوک


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=120622
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مهمترین برنامه های راهبردی بیمه دانا
مهمترین برنامه های راهبردی بیمه دانا
مهمترین برنامه های راهبردی بیمه دانا
مهمترین برنامه های راهبردی بیمه دانا
مهمترین برنامه های راهبردی بیمه دانا