- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

۴۰ درصد دارایی‌های بانک‌ها ساختگی است

به گزارش اخبارپول [1] به نقل از فارس، یحیی آل اسحاق کارشناس اقتصادی در مورد راهکارهای حفظ ارزش پول ملی، اظهار کرد: اصلی‌ترین مشکل در این باره این است که مقدار تولیدمان با مقدار مصرف و همچنین مقدار نیازمان به نقدینگی هم‌خوانی ندارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حجم نقدینگی به هزار و هفتصد هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر، حجم نقدینگی به یکباره سه برابر شد که اگر مطابق با افزایش نقدینگی تولید ناخالص داخلی کشور هم افزایش می‌یافت مشکلی ایجاد نمی‌شد.

وی افزود: مشکل این است که نقدینگی افزایش یافته اما تولید افزایش نیافته است و عدم افزایش تولید در شرایط افزایش نقدینگی به معنای افزایش تورم و مشکلاتی است که آن را مشاهده می‌کنیم.

وی بیان کرد: افزایش حجم نقدینگی و عدم افزایش تولید منجر به افزایش بیکاری و همچنین افزایش تورم شده است.

آل اسحاق با بیان اینکه علت پایین آمدن ارزش پول ملی عدم تطابق تولید با میزان نقدینگی است، تاکید کرد: باید بین تولید، اشتغال، درآمد و حجم نقدینگی تعادل برقرار باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه عمده‌ دلیل کاهش ارزش پول ملی در حوزه ریالی عدم تطابق تولید با نقدینگی است، خاطرنشان کرد: در حوزه ارزی هم وقتی عرضه و تقاضای ارز نظام نداشته باشد و به دلایل غیراقتصادی قیمت ارز افزایش یابد آن‌گاه ارزش پولی ملی هم کاهش می‌یابد.

*۳۵۰۰ برابر شدن نقدینگی طی ۴۰ سال

آل اسحاق اظهار کرد: ظرف ۴۰ سال گذشته حجم نقدینگی کشور ۳۵۰۰ برابر شده است و در ۶ تا ۷ سال گذشته حجم نقدینگی بصورت جهشی افزایش یافته است، بیان داشت: طی سال‌های اخیر حجم نقدینگی از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به هزار و هفتصد هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: این در حالی است که تولید ناخالص داخل ما حتی در اندازه سال ۹۰ هم نیست و این بدان معناست که علیرغم رشد ۲۰ درصدی نقدینگی سالانه در سال‌های اخیر، تولید ما کمتر از ۷ سال پیش است.

وی با بیان اینکه بنابراین در این شرایط قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی کاهش یافته است، گفت: برای حفظ ارزش پول ملی باید حجم نقدینگی را درست کرد و حل معضل نقدینگی به مسائل مختلفی بستگی دارد.

*۴۰ درصد دارایی‌های بانک‌ها ساختگی است

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ریشه افزایش حجم نقدینگی بستگی به نظام بانکی ما دارد، خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد دارایی‌های بانکی موهومی و حساب‌های ساختگی است که توسط مجامع بانک‌ها ساخته شده است.

آل اسحاق بیان داشت: این بدان معناست که مجامع بانکی طلب‌های موهوم را جز مطالبات گذاشته‌اند و یک سری دارایی‌های بی‌ربط را قیمت‌گذاری‌ کرده‌اند و این امر اعتراف خود مسئولین بانکی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ۳۵ درصد از دارایی‌های بانکی کشور منجمد است، گفت: دارایی بانک‌ها به ملک و سایر کالاها تبدیل شده است و قابل جابجایی نیست.

وی با بیان اینکه بنابراین ۷۵ درصد از دارایی‌های بانک‌ها از رده خارج است، اضافه کرد: بنابراین بانک‌ها می‌خواهند با ۲۵ تا ۳۰ درصد دارایی‌های خود نیازهای کشور را پاسخ دهند که این امکان‌پذیر نیست.

آل اسحاق با بیان اینکه کشور ما بانک محور است، تصریح کرد: بنگاه‌های اقتصادی بزرگ مانند پتروشیمی‌ها و خودروسازی‌ها، و … معمولا ۳۰ درصد آورده دارند و بقیه نقدینگی خود را از طریق بانک‌ها جذب می‌کنند بنابراین وقتی ۷۰ درصد از دارایی‌های بانک‌ها منجمد و خارج از رده است با ابزارهای خودش نقدینگی را افزایش می‌دهد.

*برای حل مشکل نقدینگی باید وضعیت نظام بانکی را اصلاح کرد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بانک‌ها مجازند که ۸ برابر دارایی‌های خود را به عنوان تسهیلات بپردازند، یادآور شد: این در حالی است که بانک‌ها این رقم را به ۱۷ برابر افزایش داده‌اند و چند برابر مجوز قانونی وام می‌دهند و با این کار دچار کسری می‌شوند و برای جبران این کسری اقدام به قرض گرفتن از بانک مرکزی می‌کنند و بانک مرکزی هم برای اینکه بانک‌ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهد با بهره‌های سنگین ۳۰ درصدی به آنها وام می‌دهد و بدین ترتیب بانک‌ها به بانک مرکزی بدهکار می‌شوند و بدین ترتیب پایه پولی هم افزایش می‌یابد.

آل اسحاق با تاکید بر اینکه برای حل معضل نقدینگی باید وضعیت نظام بانکی را حل کرد،‌ بیان کرد: مشکل در عدم برخورد با نظام بانکی است زیرا یک عده ذینفعان بازدارنده با استفاده از نظام فعلی بانکی منافعی مانند دریافت وام‌های ۱۰ هزار میلیارد تومانی دارند و نمی‌خواهند از این منافع دست بکشند.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: برای اصلاح نظام بانکی برخورد قاطع و جراحی لازم است و اصلاح این بخش یک کار ریشه‌ای و اساسی است.

وی با بیان اینکه البته دشمن هم با ایجاد مسائل مختلف وقت ما را می‌گیرند، اضافه کرد: در مواقعی مسئولین به ناچار به جای پرداخت به مسائل داخلی باید وقت خود را صرف مسائل بیرونی کنند.

آل اسحاق اظهار داشت: بخش اقتصادی متاسفانه هیچ‌گاه نتوانسته با ابزار، دانش و علم اقتصادی و تاکتیک‌های اقتصادی اقتصاد را داره کند.

*اقتصادی ایران ۴۰ سال است سیاست‌زده است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اقتصاد ما ۴۰ سال است که سیاست زده است و همیشه مدیرهای اقتصادی زیر سلطه مدیرهای سیاسی بوده‌اند اظهار کرد: فرق مسائل سیاسی و اقتصادی در این است که مسائل سیاسی کوتاه مدت است و در سیاست به دنبال قدرت، رای و سیاست هستند اما مسائل اقتصادی بلند مدت است و این بخش به دنبال تولید، بهره‌وری، کم کردن هزینه و ارتباطات اقتصادی بین‌المللی است.

آل اسحاق افزود: کاهش ارز پول ملی ریشه‌های اساسی دارد که عمده آن به مساله نقدینگی و متناسب نبودن آن به تولید مربوط می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

*ما را در سایر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

توییتر [2]

تلگرام [3]

لینکداین [4]

اینستاگرام [5]

پیام‌رسان بله [6]

فیس‌بوک [7]