- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

بازار سرمایه نجات بخش بحران اقتصادی کشور

به گزارش اخبارپول [1]، بازار سرمایه باید به عنوان یک ابزار سیاستی اقتصادی مورد توجه قرار گیرد. این صرفا یک ادعا نیست. چه بسا این بازار می تواند نجات بخش بحران اقتصادی کشور باشد. بحرانی که در بسیاری از کشورها وجود داشته و با توسعه و تکیه بر ابزارهای بازار سرمایه این بحران رفع شده است.

در همین رابطه، حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در خصوص پررنگ شدن بازار سرمایه در عرصه اقتصادی و راهکارهای آن گفت: راهکارهای پررنگ شدن بازار سرمایه در عرصه اقتصادی کاملا روشن و مشخص است، تحقیقات و نوآوری های زیادی در کشورهای توسعه یافته در این خصوص انجام شده است.

وی افزود: الگو برداری از کشورهای توسعه یافته که از بازار سرمایه به عنوان ابزار مهم اقتصادی استفاده می کنند می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور باشد.

میرمعینی تصریح کرد: حتی کشورهایی که به لحاظ فرهنگی و شرعی مشابه ما بوده اند را می توانیم مورد توجه قرار دهیم، اقتصاد مالزی به عنوان یک اقتصاد موفق اسلامی می تواند الگوی کشور برای رعایت مسائل شرعی و همچنین توجه به بازار سرمایه باشد.

وی ادامه داد: باید در سیاست گذاری های کلان اقتصادی کشور نقش بازار سرمایه و جایگاه آن را به رسمیت بشناسیم و از آن به عنوان ابزار مهمی در اقتصاد استفاده کنیم. متاسفانه تاکنون سیاست های کلان اقتصادی بازار سرمایه را در نظر نگرفته و تنها در برهه هایی از آن به عنوان ابزاری نمایشی به جهت بهتر نشان داده شدن اوضاع اقتصادی استفاده شده است.

وی افزود: باید از بازار سرمایه در جهت عملیاتی استفاده کنیم، اقداماتی مانند تامین مالی بنگاه ها و پروژه ها، شفافیت اقتصادی، توسعه خصوصی سازی، مشارکت دادن اقشار مختلف جامعه برای سرمایه گذاری، جمع آوری پول های خرد و هدایت آن به سمت تولید از جمله اقداماتی است که می تواند مورد توجه برای استفاده از ابزارهای بازار سرمایه باشد.

میرمعینی از راهکارهای این موضوع یاد کرد و گفت: اولین راهکاری که به نظر می رسد می تواند برای توجه به بازار سرمایه و پررنگ شدن نقش آن در اقتصاد ارائه کرد، این است که باید رئیس سازمان بورس در هیئت دولت یک جایگاه و یک کرسی داشته باشد.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: از سوی دیگر در انواع سیاست های لحاظ شده باید تاثیر و جایگاه بازار سرمایه مدنظر قرار گیرد، به عنوان مثال در نرخ گذاری ها همچون نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها بایستی به تاثیر این موضوع بر بازار سرمایه نیز توجه شود. همچنین در سیاست های قیمت گذاری و تامین مالی و بودجه ریزی ها نگاه مناسبی به بازار سرمایه نشده است و به نظر می رسد این نگاه باید اصلاح شود چرا که بازار سرمایه می تواند بازوی قدرتمند خصوصی سازی باشد.

وی با اشاره به راهکار دوم برای پررنگ شدن نقش بازار سرمایه گفت: راهکار دوم برای این موضوع نیز خود سازمان بورس است، سازمان بورس باید به عنوان متولی بازار سرمایه و پشتوانه اقتصادی به حساب آید، رئیس سازمان بورس نیز باید برای توسعه آن بکوشد تا از این بازار به عنوان ابزاری برای ایفای نقش و عوامل اصلی تولید استفاده شود.

میرمعینی ادامه داد: باید تلاش کند تا این بازار به عنوان بازاری امن و مطمئن و برای خدمت به سرمایه گذاران و تامین مالی به کار گرفته شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا هر چه سریعتر نسبت به این موضوعات اقدام شود و از برنامه اقتصادی کشورهای مشابه همچون مالزی به عنوان الگو در اقتصاد خود بهره بگیریم.

 

 

 

 

*ما را در سایر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

توییتر [2]

تلگرام [3]

لینکداین [4]

اینستاگرام [5]

پیام‌رسان بله [6]

فیس‌بوک [7]