کد خبر: 118525
چهارشنبه 9 آبان 1397 - 13:29
بانک ملی با انتشار بیانیه ای با عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، از زائرانی که در دریافت ارز متحمل زحمت و رنجش شدند، عذرخواهی کرد.
به گزارش اخبار پول، نکات زیر را جهت تنویر افکار عمومی به عرض ملت شریف ایران و دوستداران اهل بیت (ع) میرساند:
۱- بانک ملی ایران به پشتوانه تجربه و تخصص خود هر ساله ارز مورد نیاز زائرین اربعین حسینی ،عتبات عالیات و حجاج خانه خدا را در داخل کشور و بصورت حرفه ای و تخصصی عرضه میکند.
۲- امسال نیز بانک ملی مانند سالهای گذشته عهده دار این مسئولیت خطیر شد لکن به سبب عدم همکاری و همراهی بانک مرکزی عراق، امکان انتقال دینارهای بانک مرکزی کشورمان از عراق به داخل کشور میسر نشد و به ناچار باید ارز زائرین معزز در داخل خاک عراق به ایشان عرضه می شد.
۳- قبول مسئولیت مذکور توسط بانک ملی ایران و عدم همکاری بانک مرکزی عراق در شرایطی رخ داد که حدود یکصد هزار نفر از زائرین وارد خاک عراق شده بودند. بنابراین بدون فوت وقت بمنظور دایر کردن ۲۵۰ باجه در نقاط مختلف عراق از جمله کاظمین، نجف، کربلا، مناطق مرزی مهران و شلمچه با یک شرکت پیمانکار عراقی قراردادی منعقدشد .
با این حال در روز اول و دوم شروع پروژه شرایط نامساعد جوی – طوفان و بارندگی های شدید در منطقه مرزی مهران، امکان حمل کانکس ها و دایر کردن باجه ها و دریافت ارز اربعین را مختل کرد. اما در دیگر نقاط و با اضافه شدن کارکنان بانک ملی به آن مناطق ایجاد باجه ها سرعت گرفت.
۴- ساعاتی از دایر شدن باجه های تحویل ارز نگذشته بود که بانک مرکزی عراق و نیروهای امنیتی کشور مذکور ، بنا به دلایل مختلف از جمله عدم اخذ مجوزهای مربوطه و رعایت مسائل امنیتی بیش از۲۰۰ باجه بانک ملی از جمله باجه های مستقر در فرودگاه نجف را تعطیل کردند.
در این مقطع بود که در یک کشور بیگانه با مشکلات پی در پی از این دست مواجه گشتیم و البته باید به مشکلات مذکور، قطعی های مکرر و طولانی مدت برق و اینترنت که ناشی از ضعف در زیرساختهای عراق می باشد و البته لازمه فعالیت باجه های بانکی است را اضافه کرد.
موارد فوق موجب گردید که زائرین محترم حسینی برای ساعاتی با صف های طولانی و معطلی مواجه گشتند که البته وظیفه خود دانستیم در همان روز و طی اطلاعیه ای به جهت مشکلات ناخواسته و پیش آمده، از این عزیزان عذرخواهی کنیم .
همزمان با اعزام بیش از ۵۰۰ نفر از کارکنان بانک ملی ایران اعم از کارمندان، مدیران، معاونین و اعضای هیئت مدیره از طریق زمینی و هوایی، به دنبال تعیین مکانهای جدید بوده و با همکاری تعدادی از نهادها، ساختمان هایی در اختیار بانک ملی قرار گرفت و چون برخی از آن ساختمان ها در شان زائرین محترم و بانک ملی ایران نبود، به سرعت از مدار سرویس دهی خارج شد.
به هرحال ، پس از سی ساعت کار مستمر اوضاع به روال عادی برگشت و توانستیم یکی پس از دیگری به این مشکلات فائق آییم و سرویس دهی بصورت شبانه روزی و بدون وقفه و کمترین زمان معطلی برای زائرین صورت گرفت، ( تصاویر شرایط عادی پرداخت ارز از روز سوم در رسانه ها منتشر شد).
۵- مطابق اعلام بانک مرکزی پرداخت ارز تا یازدهم آبان ماه در کشور عراق ادامه خواهد داشت و پس از آن تاریخ اگر زائرین محترمی که به هر دلیلی نخواسته و یا نتوانسته اند ارز مربوطه را دریافت کنند، بانک ملی ایران متعهد است عین مبلغ واریزی به همراه ” کمک هزینه سفر زیارتی ” را به حسابشان مسترد کند.
۶- البته از برخی رسانه ها که بدون عنایت به مشکلات عظیم پیش گفته بی محابا و غیر منصفانه علیه بانک ملی ایران و کارکنان شریف آن که بدون هیچ منت و انتفاعی در سخت ترین شرایط به عاشقان حسینی خدمت صادقانه ارائه می دادند مطالبی به دور از انصاف و بعضاً وارونه انتشار داده اند گلایه مند هستیم .
و از آن دسته از رسانه ها که صادقانه ، منصفانه و بدون هیچ خط و رسم سیاسی ، واقعیت ها را منعکس و روانی انجام امور در باجه های بانک ملی ایران را به زائرین اطلاع رسانی نمودند تشکر و قدردانی میکنیم.
۷- لازم می دانیم از پشتیبانی و حمایت دولت محترم، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، عضو هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی و ناظر امور زائرین، ستاد اربعین مستقر در داخل کشور، سفارت و کنسولگریهای نجف و کربلا، استانداری های خوزستان و ایلام و فرمانداری های تابعه تشکر و قدردانی کنیم.
در پایان و یکبار دیگر از آن دسته از زائرین گرانقدری که ممکن است متحمل زحمت و رنجش شده باشند عذرخواهی بعمل می آوریم .
بانک ملی ایران
*ما را در سایر شبکههای اجتماعی دنبال کنید
توییتر
تلگرام
لینکداین
اینستاگرام
پیامرسان بله
فیسبوک