سجاد شهری زاده: نقدیندگی در دهه اخیر از حدود ۳۰۰ هزار هزار میلیارد تومان به حدود ۱۷۰۰ هزار هزار میلیارد تومان افزایش یافته است ولی بنگاههای صنعتی، واحدهای کشاورزی و خدماتی به شدت با مشکل سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی مواجه هستند.

 این پارادوکس بزرگ در اقتصاد ایران موجب سردرگمی شده است. به نظر می رسد وزیر اقتصاد بعدی با بزرگترین چالش اقتصاد یعنی رشد نقدینگی از یک طرف و کمبود نقدینگی در واحدهای اقتصادی مواجه است. شاید قفل شدن نقدینگی ها در سیستم بانکهای دولتی از مهمترین دلایل عدم هدایت نقدینگی به سمت تولید باشد.

بانکها با سرعت بسیار زیادی سپرده ها را کسب می کنند ولی با سرعت بسیار بسیار پایینی به پرداخت تسهیلات به بخش های تولید همت می گمارند. همین نگهداشت نقدینگی موجب زیان دهی بانکها از یک سو و عدم هدایت نقدینگی به سمت تولید شده است.

نکته بعدی عدم ثبات اقتصاد ایران و شکل گیری انتظارات مردم به سمت واسطه گری زیان آور می باشد که نقدینگی جامعه را به سمت خرید و فروش ارز، طلا، مسکن سوق می دهد و منابع کمتر به سمت تولید حرکت می کند. این چالش دوم وزیر اقتصاد است که اهمیت تامین مالی را نشان می دهد.

به نظر می رسد که دکتر فرهاد دژپسند دانشیار دانشگاه شهید بهشتی گزینه رئیس جمهور برای معرفی به مجلس جهت تصدی سمت وزارت امور اقتصادی باشد. حال سوال این است که چقدر ایشان به تامین مالی بنگاه ها اعتقاد دارد. قطعا وادار کردن سیستم بانکی جهت رفع قفل نقدینگی در بانکها نیاز به اعتقاد قوی دارد و همچنین بازگرداندن ثبات به اقتصاد ایران نیاز به تقویت طرف عرضه اقتصاد و تقویت سمت تولید است که منطبق با معیارهای اقتصاد مقاومتی نیز هست. اگرچه هنوز برنامه دکتر دژپسند ارائه نشده است ولی سابقه کاری ایشان در وزارت بازرگانی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی می تواند کشور را امیدوار کند که از این تنگنای اقتصادی عبور کنیم.

ایشان در سالهای ۱۳۸۴-۱۳۸۵ در پست معاونت تولیدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، از طریق وجوه اداره شده تاثیر زیادی در هدایت نقدینگی به سمت تولید داشته اند و یا در سالهای ۱۳۸۰-۱۳۸۳ در سمت معاونت برنامه ریزی وزارت بازرگانی، تسهیلات مناسبی را برای اصناف تدارک دیده و این دیدگاه می تواند برای توجه ایشان در سمت وزیر اقتصاد به سمت تامین مالی بنگاه ها امیدوار کننده باشد.

به نظر می رسد سابقه کارشناسی دکتر دژپسند، به وزارتخانه اقتصاد کمک کند که با نگاه جدیدی به عملکرد سیستم بانکی نگاه کند که از نظر نگارنده، بانکهای تخصصی و تجاری فاقد کارایی و انگیزه مناسب برای حل مشکل نقدینگی بخش تولید می باشند.لذا وزیر آینده اقتصاد کار سختی در مواجهه با کمبود نقدینگی بنگاه ها و عدم ثبات اقتصادی خواهد داشت.

به عبارت دقیق تر، فقدان سیستم تامین مالی مناسب بنگاه ها، شرایط را برای بی ثباتی بیشتر در اقتصاد ایران فراهم می آورد و وزیر بعدی اقتصاد باید برنامه مستقلی برای تامین مالی بخشهای کشاورزی، صنعت و خدمات داشته باشد.

*کارشناس ارشد بورس و سرمایه گذاری

 

 

 

 

 

ما را در سایر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

توییتر

تلگرام

لینکداین

اینستاگرام

پیام‌رسان بله

فیس‌بوک


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=118080
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تامین مالی در اقتصاد : از شعار تا پراکماتیسم
تامین مالی در اقتصاد : از شعار تا پراکماتیسم
تامین مالی در اقتصاد : از شعار تا پراکماتیسم
تامین مالی در اقتصاد : از شعار تا پراکماتیسم
تامین مالی در اقتصاد : از شعار تا پراکماتیسم