این بازی‌های سیاسی که عده‌ای به راه می‌اندازند به کشور و منافع مردم هیچ ارتباطی ندارد و تنها می‌کوشند تا اهدافی راکه پشت‌پرده دارند به دست بیاورند؛ بنابراین نباید اجازه داد تا این جریان که کشور را به این روزگار انداخته است، اجازه عرض اندام داشته باشد.

مراوادات مالی

اواسط شهریور بود که بعد از دو ماه مسکوت ماندن بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم(CFT)، بهروز نعمتی سخنگوی هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی، درباره بررسی لایحه در صحن علنی قوه مقننه گفت: در جلسه اخیر هیات رییسه مجلس تصمیم گرفته شد تا این لایحه در دستورکار مجلس قرار گیرد تا تعیین تکلیف شود. سخنگوی هیات رییسه مجلس تصریح کرد: شاید پس از تعطیلات دو هفته‌ای مجلس این لایحه در دستورکار نمایندگان قرار گیرد. این شایدی که نعمتی به کار برده بود؛ نه برای بلاتکلیفی نمایندگان بلکه به دلیل ترس از ایجاد مانع تندروها در برابر تصویب بود.

یقه‌چاک‌دادن‌های بی‌اساس

البته همان‌گونه نیز شد و جریان‌های همیشه دلواپس از فردای اعلام این خبر و زمانی که زمزمه تصویب را شنیدند، شروع به حاشیه‌سازی کردند.

در رأس این طیف کیهان‌نشینان گوی سبقت سیاست‌زدگی را ربودند و در روزی که همه داغدار جنایت اهواز بودیم با استفاده جناحی از خون شهدای تیتر زدند:« تصویب FATF ،خیانت به خون شهدای اهواز است».

این جماعت در گزارش خود نوشته بودند که صبح شنبه یک تیم تروریستی وابسته به بیگانگان که ارتباطات آشکار آن با برخی رژیم‌های مرتجع منطقه و برخی کشورهای اروپایی قابل کتمان نیست، در شهر اهواز و در حین برگزاری رژه نیروهای مسلح، در اقدامی رذیلانه مردم را به رگبار بست.

در پی این اقدام تروریستی ۲۵ نفر از هموطنان‌مان شهید و حدود۶۰ نفر نیز مجروح شدند. بعدازظهر شنبه، سخنگوی هیات‌رییسه مجلس از نشست ویژه رییس‌مجلس و برخی نمایندگان با وزرای خارجه و اطلاعات خبر داد. در ابتدای امر آنچه به ذهن خطور می‌کند، این است که موضوع جلسه، بررسی ابعاد مختلف اقدام تروریستی اهواز و هماهنگی و تصمیم‌گیری درباره آن در سطح دو قوه است اما با کمال تاسف موضوع جلسه هیچ ارتباطی با این حادثه تلخ ندارد.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس، روز شنبه از نشست مشترک رییس‌مجلس با وزرای امور خارجه و اطلاعات برای بررسی لایحه الحاق به کنوانسیون منع تامین مالی تروریسم(CFT) خبر داد.

نشستی که عصر شنبه در دفتر علی لاریجانی برگزار شد تا ابعاد مختلف این لایحه بررسی و درباره آن جمع‌بندی شود. نعمتی در مصاحبه با مهر گفته بود: این نشست از آن جهت برگزار می‌شود که مهلت دو ماهه مسکوت ماندن لایحه مورد ‌اشاره مدتی است به پایان رسیده و باید سریع‌تر در مجلس تعیین تکلیف شود.

وی تصریح کرد: در نشست مذکور روسای کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و حقوقی و قضایی، روسای سه فراکسیون اصلی سیاسی مجلس و تعدادی از نمایندگان منتخب از فراکسیون‌ها حضور داشتند.

توهین برای رسیدن به هدف

این بولتن خبری در ادامه گزارش خود نوشته بود که رییس‌مجلس و وزرای خارجه و اطلاعات به همراه برخی از نمایندگان مجلس درخصوص برگزاری جلسه ویژه با موضوع FATF آن هم فقط چند ساعت پس از اقدام تروریستی اهواز، کاری نسنجیده و تامل‌برانگیز است.

به عبارت دیگر، این کج فهمی و بی‌غیرتی است که درست در روز جنایت تروریست‌های وابسته به غرب، یکی از مطالبات مافیای FATF در سطح دو قوه بررسی شود!این در حالی است که نمایندگان مجلس باید در اعتراض به جنایت مزدوران دولت‌های صحنه‌گردان FATF لایحه مذکور را از دستور خارج کنند.

کشورهای سلطه‌گر غربی در نمایشی مضحک کارگروه FATF را با عنوان ادعایی نهاد مبارزه با پولشویی و تروریسم تشکیل داده‌اند. کارگروهی که مقر اصلی آن در فرانسه است. کشوری که میزبان گروهک تروریستی منافقین است. گروهکی که دستش به خون ۱۷ هزار ایرانی آلوده است.

مانور روی خط تخیل

شریعتمداری و پیاده‌نظامش با استناد به گفته‌های اجنبی‌های بی‌دین! کلی تفسیر و تحلیل علیه FATF به راه انداخت و در نهایت به این نتیجه رسید:«حمله تروریستی اهواز نشان داد دشمن پس از اقتصاد، امنیت کشور را نشانه رفته است. امنیت ایران به اعتراف دوست و دشمن نظیر ندارد.

دشمن با این گونه حملات کور به دنبال گرفتن این مولفه رشک‌برانگیز از مردم است.پذیرش FATF و به عبارتی پذیرش قانون مطلوب آمریکا و اروپا نسبت به مبارزه با تامین مالی تروریسم، به معنای خط بطلان کشیدن بر محور مقاومت، بازگذاشتن دست اسراییل و آمریکا در منطقه، دست کشیدن از عمق استراتژیک نظام جمهوری اسلامی ایران، محصور کردن ملت ایران در مرزهای خودش و بازگذاشتن دست دشمنان برای اعزام گروهک‌های تروریستی و حمله به ملت ایران است.

تصویب FATF خیانت به خون شهدای اهواز است. لازم و ضروری است که نمایندگان مجلس به جای برگزاری نشست ویژه برای تسریع در تصویب لوایح مرتبط با FATF، در اعتراض به جنایت مزدوران دولت‌های صحنه‌گردان FATF لوایح مرتبط را از دستور خارج کنند».

مخالفت اقلیت

بعد از این هیاهو، وابستگان سیاسی کیهان نیز شروع به تشویش اذهان و آشفته سازی فضا کردند.

در همین راستا حمیدرضا حاجی‌بابایی، رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی یا همان یاران احمدی‌نژاد و پایداری‌چی‌ها در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به جلسه ظهر دیروز هیات‌رییسه این فراکسیون با علی لاریجانی، رییس مجلس گفت که شنبه (۳۱ شهریور) جلسه‌ای با حضور وزرای خارجه، اقتصاد، اطلاعات و همچنین رییس کل بانک مرکزی و روسای فراکسیون‌های سیاسی درباره «FATF» در دفتر آقای لاریجانی تشکیل شده بود.

اعضای هیات‌رییسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معتقد بودند با توجه به بیانات صریح مقام معظم رهبری در این باره چندان صلاح نیست درباره «FATF» بحث یا جلسه خاصی داشته باشیم اما قرار شد به صورت جداگانه جلسه‌ای را با آقای لاریجانی داشته باشیم تا ببینیم نظر رییس مجلس در این باره چیست؟

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه این جلسه ظهر امروز(دیروز) برگزار و به مدت دو ساعت به طول انجامید، ادامه داد: در ابتدای جلسه آقای لاریجانی، هیات‌رییسه فراکسیون را در جریان مطالب جلسه روز شنبه خود با مسئولان ذی‌ربط و نظرات وزیر امور خارجه قرار داد و همچنین مباحثی درباره جایگاه حقوقی «FATF» و اینکه نحوه مواجه شدن ما با این‌گونه کنوانسیون‌ها چگونه باید باشد را مطرح کرد.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه پس از اظهارات رییس مجلس، هیات‌رییسه فراکسیون نظرات و استدلال‌های خود را در این باره عنوان کردند، اضافه کرد: با توجه به اینکه در جلسه امروز نکته جدیدی مطرح نشد اعضای هیات‌رییسه فراکسیون به این جمع‌بندی رسیدند که همچنان بر نظر پیشین خود باقی مانده و مخالفت خود را با این موضوع اعلام کردند.

وی تصریح کرد: همچنین قرار شد مسائل جدیدی که در این باره مطرح می‌شود در فراکسیون بررسی و ارزیابی شوند.

ترس و تهدید

از طرف دیگر ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با همان خبرگزاری تسنیم گفت‌وگویی کرد و با بیان هشدارهایی که ناشی از ضعف وترس این جماعت از رای اکثریت نمایندگان است، خطاب به برخی افراد که به‌دنبال تصویب باعجله یکی از لوایح مرتبط با FATF هستند، اعلام کرد: اگر متوجه شویم این لایحه در حال رای‌آوردن است، جلسه را آبستراکسیون می‌کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است اعضای کمیسیون لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را بررسی کنند، گفت: این جلسه ظهر (سه‌شنبه سوم مهر) برگزار می‌شود.

وی با اعلام اینکه در جلساتی که با برخی از نمایندگان در این زمینه داشتیم آن‌ها نیز مخالف بررسی این کنوانسیون در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بودند، ادامه داد: نمایندگان معتقدند در شرایطی که رییس‌جمهور در نیویورک حضور دارد، نباید این لایحه در دستور کار کمیسیون قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: طبق قراری که چند نفر از اعضای کمیسیون گذاشته‌اند ،اگر در جلسه متوجه شویم این لایحه در حال رای آوردن است، جلسه را آبستراکسیون (ترک کردن جلسه برای از حد نصاب افتادن تعداد نفرات جلسه) خواهیم کرد تا این لایحه مصوب نشود تا شبهات جدی که در این باره وجود دارد برطرف شود.

بر همین اساس، حسن‌بیگی نسبت به خطرات پیوستن ایران به CFT هشدار داد و گفت: با پیوستن به این کنوانسیون، تمامی حساب‌های بانکی شهروندان و وزارتخانه‌های کشور در اختیار نهادهای آمریکایی قرار می‌گیرد و آن‌ها به‌راحتی می‌توانند گردش مالی بین مردم ایران و دیگر موسسات را رصد کنند.

وی یکی دیگر از خطرات پیوستن ایران به CFT را رصد وضعیت مالی ایران و کمک این کشور به گروه‌های مقاومت منطقه، اعم از حشد‌الشعبی عراق، حزب‌ا… لبنان و انصارا… یمن دانست و در تشریح آن تصریح کرد: اگرچه آن‌ها خودشان گروه‌های تروریستی نظیر داعش و بوکوحرام را مشروع و قانونی می‌دانند، اما اجازه کمک به مردم بی‌دفاع فلسطین، عراق و دیگر کشورهای آسیب‌دیده منطقه را نمی‌دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی در پایان خاطرنشان کرد: تعریف آمریکایی‌ها و غربی‌ها از تروریسم با جمهوری اسلامی ایران متفاوت است و آن‌ها گروه‌های مقاومت منطقه را نیز در ردیف گروه‌های تروریستی قرار می‌دهند و در صورتی که ایران به کنوانسیون CFT بپیوندد، دیگر نمی‌توانیم از گروه‌های مقاومت در منطقه حمایت کنیم.

کوتاه کردن دست کمیسیون

این سروصدای بی‌فایده در حالی صورت می‌گیرد که حشمت‌ا… فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه در تشریح نشست ویژه با بیان اینکه جلسه مشترکی روز گذشته برگزار شد که کمیسیون‌های مربوطه، فراکسیون‌های مجلس، لاریجانی، ظریف و علوی در آن حضور داشتند، بیان کرد: دو نامه به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ارسال کرده‌ایم، مبنی بر اینکه دلیلی برای بررسی دوباره CFT در کمیسیون امنیت ملی مجلس وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در جلسه روز گذشته همه دغدغه‌ها مطرح شد، افزود: در این جلسه مشخص شد که نظام می‌خواهد در این زمینه تصمیم‌گیری کند. فلاحت پیشه ادامه داد: جلسه بسیار خوبی بود و سرانجام موضوع CFT به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد و محتوای کلی تحفظ‌ها را پذیرفتند، از گذشته نیز گفته بودم که بدون حق تحفظ‌ها این لوایح را نمی‌پذیریم.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت: حق تحفظ‌ها نیاز به اصلاحات ویرایشی دارند تا متن آن با متون رایج در عرصه حقوق بین‌الملل همخوانی داشته باشد، این موضوع در دستورکار روز سه شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گذاشته‌ایم تا نظرات مطرح شده و به صحن بروند.

وی افزود: ۴۱ توصیه FATF نسبت به ایران باقی مانده که بخش عمده آن در قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و قانون مبارزه با پولشویی رفع شد و بقیه توصیه‌ها با تصویب CFT و کنوانسیون پالرمو قابل تامین است. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: پالرمو در مجمع بررسی می‌شود و CFT نیز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است، معتقدیم با حق تحفظ‌ها نیز می‌توانیم توصیه‌های FATF را انجام دهیم تا بهانه از مخالفان جمهوری اسلامی ایران گرفته شد.

مردم نظاره‌گر مسئولان

باید منتظر ماند و دید که نمایندگان منافع ملی و مصالح کشور را در نظر می‌گیرند یا از هیاهوی عده‌ای قلیل که تنها صدای بلندی دارند می‌ترسند و بازی را واگذار می‌کنند.

این بازی‌های سیاسی که عده‌ای به راه می‌اندازند به کشور و منافع مردم هیچ ارتباطی ندارد و تنها می‌کوشند تا اهدافی راکه پشت‌پرده دارند به دست بیاورند؛ بنابراین نباید اجازه داد تا این جریان که کشور را به این روزگار انداخته است، اجازه عرض اندام داشته باشد.

از طرفی نمایندگان و مسئولان نیز باید توجه داشته باشند که اجازه تصویب چه لایحه‌ای را می‌دهند زیرا در آینده اگر این لایحه نیز مانند برجام شود، بی‌شک مردم از آن‌ها بازخواست خواهند کرد و در زمان انتخابات پاسخ محکمی به بازیگران سیاسی خواهند داد.

 

منبع: اعتماد

 

 

 

 

 

 

 

*ما را در سایر شبکه‌ها دنبال کنید

توییتر

تلگرام

لینکداین

اینستاگرام

پیام‌رسان بله

فیس‌بوک


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=116852
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تبانی علیه FATF
تبانی علیه FATF
تبانی علیه FATF
تبانی علیه FATF
تبانی علیه FATF