- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

ترکیه خواستار تاسیس بانک مشترک با ایران شد

به گزارش اخبارپول، امید کیلر در مقاله ای در روزنامه دنیا با اشاره به مذاکره سه کشور روسیه ترکیه و ایران در اجلاس اخیر تهران ضمن پیشنهاد تاسیس بانک مشترک به عنوان حلقه تکمیل کننده روابط ایران و ترکیه [1] گفت در حاشیه این نشست همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز بر انجام تجارت با ارز ملی و حذف دلار از مبادلات تجاری از سوی سه کشور تأکید کرد.

وی با مفید خواندن تاسیس بانک مشترک تصریح کرد: در این فرآیند ممکن است تاسیس و فعالیت بانک مشترک در مرحله اول سخت باشد، اما بعد از آن می‌تواند به موسسه موفقی تبدیل شود.

کیلر از استقبال سرمایه‌گذاران صادرکنندگان واردکنندگان و تجار ترکیه از پیشنهاد تاسیس بانک مشترک و نیز تجارت با ارز ملی دو کشور خبر داد و و افزود: ایران و ترکیه چندین قرن است تجارت متقابل دارند و تحریم ایران کشور ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است.

کیلر گفت: ایران هم اکنون از سوی آمریکا ۲۴۱ تحریم ناعادلانه و بی اساس شده است و ایران برای ترکیه کشوری مهم شمار می رود چرا که مرز مشترک طولانی داریم.

کیلر افزود بانک های مرکزی دو کشور ترکیه و ایران می‌توانند یک مدل مشترک را برای همکاری در نظر بگیرند و با انجام این کار تجارت بین دو طرف راحت خواهد بود.

کیلر افق تجارت دو کشور ترکیه و ایران را ۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود این میزان تجارت با روش‌های جدید از جمله توسعه همکاری بانکی و تاسیس بانک مشترک محقق خواهد شد.

رئیس شورای روابط بازرگانی ایران ترکیه گفت: برای همین منظور تا یک ماه آینده یک گروه اقتصادی شامل مدیران بخش های اقتصادی ترکیه و بازرگانان به ایران سفر می کنند تا راه های جدید تجارت بین دو کشور را بررسی کرده و نقشه راه تجارت در دوره پس از تحریم را تدوین کنند.
ترکیه و ایران سالانه ۱۱ میلیارد دلار تجارت مشترک دارند و روسای جمهور دو کشور چشم انداز روابط اقتصادی مشترکشان را ۳۰ میلیارد دلار تعیین کرده اند.

ما را در تلگرام دنبال کنید [2]