رئیس شورای روابط بازرگانی ایران ترکیه پیشنهاد داد: در پی گسترش روابط اقتصادی و سیاسی و توافق بر سر تجارت با ارز ملی بانک مشترکی برای انجام معاملات و تجارت بین دو کشور تاسیس شود.

به گزارش اخبارپول، امید کیلر در مقاله ای در روزنامه دنیا با اشاره به مذاکره سه کشور روسیه ترکیه و ایران در اجلاس اخیر تهران ضمن پیشنهاد تاسیس بانک مشترک به عنوان حلقه تکمیل کننده روابط ایران و ترکیه گفت در حاشیه این نشست همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز بر انجام تجارت با ارز ملی و حذف دلار از مبادلات تجاری از سوی سه کشور تأکید کرد.

وی با مفید خواندن تاسیس بانک مشترک تصریح کرد: در این فرآیند ممکن است تاسیس و فعالیت بانک مشترک در مرحله اول سخت باشد، اما بعد از آن می‌تواند به موسسه موفقی تبدیل شود.

کیلر از استقبال سرمایه‌گذاران صادرکنندگان واردکنندگان و تجار ترکیه از پیشنهاد تاسیس بانک مشترک و نیز تجارت با ارز ملی دو کشور خبر داد و و افزود: ایران و ترکیه چندین قرن است تجارت متقابل دارند و تحریم ایران کشور ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است.

کیلر گفت: ایران هم اکنون از سوی آمریکا ۲۴۱ تحریم ناعادلانه و بی اساس شده است و ایران برای ترکیه کشوری مهم شمار می رود چرا که مرز مشترک طولانی داریم.

کیلر افزود بانک های مرکزی دو کشور ترکیه و ایران می‌توانند یک مدل مشترک را برای همکاری در نظر بگیرند و با انجام این کار تجارت بین دو طرف راحت خواهد بود.

کیلر افق تجارت دو کشور ترکیه و ایران را ۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود این میزان تجارت با روش‌های جدید از جمله توسعه همکاری بانکی و تاسیس بانک مشترک محقق خواهد شد.

رئیس شورای روابط بازرگانی ایران ترکیه گفت: برای همین منظور تا یک ماه آینده یک گروه اقتصادی شامل مدیران بخش های اقتصادی ترکیه و بازرگانان به ایران سفر می کنند تا راه های جدید تجارت بین دو کشور را بررسی کرده و نقشه راه تجارت در دوره پس از تحریم را تدوین کنند.
ترکیه و ایران سالانه ۱۱ میلیارد دلار تجارت مشترک دارند و روسای جمهور دو کشور چشم انداز روابط اقتصادی مشترکشان را ۳۰ میلیارد دلار تعیین کرده اند.

ما را در تلگرام دنبال کنید


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=116471
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

ترکیه خواستار تاسیس بانک مشترک با ایران شد
ترکیه خواستار تاسیس بانک مشترک با ایران شد
ترکیه خواستار تاسیس بانک مشترک با ایران شد
ترکیه خواستار تاسیس بانک مشترک با ایران شد
ترکیه خواستار تاسیس بانک مشترک با ایران شد