- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

افت سوددهی بازارهای موازی و حفظ سود آوری بورس

به گزارش اخبارپول، در آخرین روز کاری هفته گذشته بازار بورس رکورد [1]ی تاریخی را به ثبت رساند و شاخص بورس برای اولین بار از مرز ۱۵۵ هزار واحدی عبور کرد.

وجود اخبار مثبتی مانند احتمال برداشته شدن سقف معاملات محصولات پتروشیمی و آزاد شدن سقف معاملات محصولات فلزی در بورس کالا باعث شد ساخص بورس به اوج خود برسد.

به نظر کارشناسان، روند روبه رشد شاخص بورس مانند رقیبی برای بازارهای طلا و ارز برای جذب نقدینگی است.

بهزاد صمدی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایرنا گفت: رشد نرخ ارز و ارزش جایگزینی، باعث شد بازار سرمایه در دو ماه گذشته روند رو به رشدی داشته باشد و البته دولت هم تمایل به هدایت نقدینگی به سمت بورس را داشت.

صمدی با اشاره به استقبال مردم نسبت به بورس تاکید کرد: جذابیت عرضه های اولیه و رشد هیجانی بازار سرمایه می تواند دلیل باز شدن کد های بورسی جدید با رشد زیاد باشد.

وی گفت: با انتشار اخبار مثبتی در خصوص فروش ارز شرکت ها در بازار ثانویه و آزاد شدن سقف معاملات کالا در بورس، باعث شد نسبت به برخی صنایع خوش یینی ایجاد شود و این صنایع و گروه ها مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مهمترین گروه هایی که در هفته های اخیر با استقبال مواجه شدند، فلزات اساسی،شیمیایی و فراورده های نفتی بودند.

صمدی گفت: صنایع مختلف با انتشاراخبار مبنی بر آزاد سازی قیمت هاو بحث ارزش جایگزینی روند صعودی را گذراندند که از جمله میتوان گروه خودرو، ساختمان، دامداری و قند را نام برد.

این کارشناس با تشریح عوامل تاثیر گذار بر رشد بازار سرمایه افزود: مهمترین عواملی که سبب رشد بازار سرمایه شدند، عوامل سه گانه ورود نقدینگی جدید به بورس، تحولات بورس کالا،خارج شدن صنایع از روند اصلاح و نزول چندین ساله و تصمیم بر آزاد شدن سقف معاملات از مهمترین عواملی بودند که باعث رشد بازار سرمایه شد.

شاخص به مرحله خرید هیجانی نزدیک شد

صمدی با اشاره به وضعیت شاخص کل بورس خاطرنشان کرد: شاخص کل بورس در روز چهار شنبه شش هزار واحد رشد کرد و توانست از مرز ۱۵۵ هزار واحد عبور کند که رکوردی تاریخی بود.

صمدی گفت: با توجه تکنیکال اکنون شاخص در مرحله خرید هیجانی سهام قرار دارد و به مرحله اشباع خرید نزدیک است و این به این معناست که ممکن است از رشد هیجانی بازار کاسته شده و شاخص روند اصلاح را پیش گیرد.
این کارشناس پیشنهاد کرد که سهامدتران به گلچین کردن سهام اقدام کنند و از خرید های هیجانی خود داری کنند.

رشد شاخص بورس خبر محور بود

این کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان اینکه رشد شاخص بورس” خبر محور” بوده است، اظهارداشت: از این پس باید شاخص بورس روند تحلیلی و معقول در پیش گیرد.

وی گفت: در هفته های آینده شاهد برخی اخبار درباره تحریم ها و ایجاد محدودیت در صادرات خواهیم شد و ریسک های سیاسی و بین المللی در تحلیل روند حرکت شاخص لحاظ خواهد شد.

وی اذعان داشت: با انتشار گزارش ها از عملکرد ماهانه و همچنین صورت های مالی شش ماهه شرکت ها که در مهر ماه منتشر خواهد شد، فعالان بازار سرمایه به سراغ گلچین کردن سهم های خوب خواهند رفت و از خرید هیجانی صرفه نظر خواهند کرد.

افزایش هزینه های شرکت ها

صمدی درباره تاثیر افزایش قیمت کالاهایی که در داخل مصرف می شوند، بر رشد سود آوری شرکت ها و رشد بازار سرمایه گفت: با لالارفتن هزینه های تولید نرخ فروش محصولات شرکت ها افزایش یافته است که این افزایش هزینه تا حد زیادی صرف تولید خواهد شد.

همچنین به دلیل افزایش نرخ تورم، قدرت خرید مردم پایین آمده و بر سود آوری آنها تاثیر منفی دارد.

وی یاداور شد: البته تاثیر این موضوع بر همه شرکت ها یکسان نیست و برخی از شرکت ها با افزایش قیمت محصولات سود خوبی خواهند برد که شناسایی آنها باید توسط سهامداران بر اساس تحلیل های واقعی انجام شود.

بازارهای ارز و طلا در سوددهی به اشباع رسیده اند

صمدی درباره جذب نقدینگی از دیگر بازارها به بازار سرمایه افزود: سایر بازارها مثل خودرو، مسکن، طلا و ارز به حد اشباع رسیده اند و نمیتوان سود بیشتری برای آنها متصور شد.

اما بورس به مرور زمان همچنان جذابیت خود را حفظ کرده و این ظرفیت را دارد که سودآور باشد.

او تصریح کرد: رشد بورس و شرکت های بورسی یکپارچه نخواهند بود و به صورت تدریجی و براساس تحلیل پیش خواهد رفت.

ما را در تلگرام دنبال کنید [2]