- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

خشت اول چون نهد معمار کج…

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اخبارپول به نقل از ایسنا، اگرچه دلایل متفاوتی از جمله جو روانی، افزایش تقاضا و همچنین سینگال‌های منفی از سوی مسئولان عامل، برای شرایط فعلی بازار عنوان می‌شود، اما کارشناسان دلیل نوسانات تند و رشد افسارگسیخته دلار [1] را به سیاست‌های گذشته تاکنون ربط می‌دهند.
علاوه‌ بر این، بازار آزاد به عنوان مرجع لحاظ می‌شود، در صورتیکه این قسمت بخش ناچیزی از تقاضا را تامین می‌کند.
طبق برآوردها ۲۰، تا پایان سال، ۲۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی و حدود ۸۰ میلیارد دلار [2] نیز برای مصارف کشور تخمین زده می‌شود. با این اوصاف، کمبود ارز نداریم بلکه باید نظام مدیریتی اصلاح و بهینه سازی شود.
در همین رابطه، نایب رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران معتقد است اوضاع بازار ارز همچون دومینویی است که اگر جلویش گرفته نشود، بقیه را نیز می‌اندازد. به گونه‌ای که اکنون صنعت وارد فاز رکود شده و تولید نیز با ادامه این روند به‌دلیل نبود مواد اولیه به زودی به کما خواهد رفت.
مهدی علیپور همچنین تصریح کرد: اینروزها اوضاع اقتصادی کشور و سیاست‌گذاری‌های ارزی مصداق ضرب‌المثل ” خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج” است. سیاست‌های ارزی دولت که از زمان ریاست قبلی بانک مرکزی شروع شده و همچنان ادامه‌دار است، مسئله‌ای نیست که یک شبه اتفاق افتاده باشد و نمی‌توانیم تغییرات را یک روزه بررسی کنیم. اما واضح است که اتفاق بعدی بسیار نگران کننده خواهد بود.

صنعت در کما
وی افزود: در حال حاضر به جرات می‌توان گفت که صنعت کشور به دلیل سیاست‌های اشتباه دولت به معنای واقعی در کما است. علتش هم این است که زمانی که در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام شد به اندازه کافی ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌توانیم عرضه کنیم، وضعیت نامناسبی را برای تضعیف صنعت به وجود آورد. بعد از آن نیز سیاست‌های اشتباه همچون ارزهای مسافرتی و … در پیش گرفته شد.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: دولت زمانی که متوجه شد تصمیماتش اشتباه بوده، اشتباه اول را با اشتباه دیگر پاسخ داد. هم‌زمان با تعطیل شدن بازار آتی بانک مرکزی اعلام کرد که ” ذخایر ارزی همچون ناموس بانک مرکزی می‌ماند و نمی‌توانیم به آن دست بزنیم. ” . این موضوع بحران و وحشتی در مردم و کشور به‌وجود آورد که در واقع باعث ایجاد جنگ روانی در بازار شد. در این میان قطع‌ به‌ یقین افرادی سودجو که اگر اسم‌شان را “زالوصفت” یا “دلال” بگذاریم، هستند که برای مردم هیچ ارزشی قائل نیستند و دلارهای قابل ملاحظه‌ای انباشته کرده‌اند.
به گفته وی، این افراد اکنون از اوضاع سوء استفاده کرده و حال خیال‌شان راحت شده که بانک مرکزی دیگر دلار را به راحتی به بازار تزریق نمی‌کند. این مسائل به روند افزایشی شدن نرخ ارز در بازار کمک کرده است که کنار هم گذاشتن همه این عوامل وحشت عمومی ایجاد می‌کند.
علیپور با اشاره به جنگ روانی ایجاد شده برای تبدیل سرمایه‌ها به دلار، اظهار کرد: این رویه زنجیره‌وار، سرعت کاهش ارزش پول ملی را بیشتر می‌کند. هر چقدر که نرخ دلار بالا می‌رود از طرف دیگر حجم حمله برای تبدیل ارزها بیشتر می‌شود و به صورت تصاعدی خرید ارز در بازار انجام می‌گیرد.

اعتماد به سپرده‌گذاری ارزی از دست رفته است
نایب رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه حداقل باید سیاست‌های مکمل همچون سپرده‌های ارزی در نظر گرفته شود، تصریح کرد: البته مردم دیگر به سپرده‌های ارزی نیز اعتماد ندارند، چراکه سال‌های قبل زمانی که مردم دلارهایشان را بردند و سپرده‌ باز کردند و برگشت داده نشد، بانک‌ها در مقطعی اعلام کردند که به قیمت دولتی، ریال برمی‌گردانیم لذا باعث شد مردم اعتمادشان نسبت به سپرده‌گذاری ارزی از دست برود.
وی افزود: اگر مردم به سپرده‌گذاری ارزی تشویق می‌شدند، حداقل پول‌ها در اختیار بانک‌ها قرار می‌گرفت، اتفاقات این چنینی نمی‌افتاد یا حداقل سرعت افزایش نرخ دلار به طور قابل ملاحظه‌ای کند می‌شد.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ضمن اظهار نگرانی نسبت به آینده صنعت تصریح کرد: در حال حاضر عملا هیچ نوع ماده اولیه‌ای خرید و فروش نمی‌شود و تقریبا تولیدی انجام نمی‌شود. ضمن اینکه برای بسیاری از شرایط، مشکلات داخلی بسیار حائز اهمیت هستند. برای کشور مسئله تحریم‌ها وجود دارد اما مشکلات داخلی در این عرصه بسیار بیشتر از مشکلات خارجی است. بسیاری از مواد اولیه اصلا ارتباطی به خارج ندارد اما متاسفانه آنهایی که کالا در اختیار دارند و صاحب کالا هستند، بازار را قفل کرده‌اند و جنس به بازار عرضه نمی‌کنند که عواقب بدی به‌دنبال خواهد داشت.
علیپور تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت که صنعت کشور در کما به‌سر می‌برد و تولید نیز با این شرایط به کما خواهد رفت. اگر اقدامات درستی صورت نگیرد، مشکلات نیز بیشتر خواهد شد.

سرمایه‌گذاران در انتظار
وی تاکید کرد: در زمینه افزایش سرمایه‌گذاری، خارجی‌هایی که باید سرمایه گذاری کنند، قطع به یقین در این اوضاع بی‌ثبات‌، تمایل به سرمایه‌گذاری ندارند یا سخت اعتماد می‌کنند. در داخل هم سرمایه‌گذاران برای شروع سرمایه‌گذاری جدید منتظرند تا شرایط به ثبات برسد.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است چنانچه روند افزایشی قیمت‌ها در بازار ارز کنترل نشود و تا زمانی که مسئولان وعده عملیاتی و علمی ندهند و راهکار منطقی در نظر گرفته نشود، اوضاع به همین شیوه پیش خواهد رفت و متوقف نمی‌شود، چراکه همچون دومینویی شده که اولی افتاده است. اگر جلویش گرفته نشود، پیش خواهد رفت و بقیه را نیز می‌اندازد. باید جلوی این روند گرفته شود یا حداقل سرعت پیشرفتش کند شود.

ما را در تلگرام دنبال کنید. [3]