- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

تداوم روند رو به رشد نقدینگی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اخبارپول، طبق آمارهای بانک مرکزی در تیرماه سال جاری منابع صندوق پس انداز مسکن با رشد ۴۱ درصد طی یک سال به ۹.۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.
آمارهای پولی و بانکی نشان می دهد که در تیرماه سال جاری سهم منابع صندوق پس انداز مسکن به میزان ۹.۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم در تیر ماه سال قبل به میزان ۶.۵ هزار میلیارد تومان گزارش شده بود. بنابراین طی یک سال منتهی به تیرماه ۴۱ درصد به منابع صندوق پس انداز مسکن افزوده شده است. همچنین در ۴ ماه نخست سال جاری ۹.۳ درصد به منابع صندوق پس انداز مسکن افزوده شده است که نشان تداوم اقبال به این بخش دارد.
بانک مرکزی در کنار این آمار، میزان سپرده های کوتاه مدت و بلندمدت را نیز مشخص کرده است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی در تیر ماه سال جاری میزان سپرده های کوتاه مدت به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم نسبت به تیرماه سال قبل افت منفی ۲۳ درصدی را تجربه کرده است، اما در ۴ ماه نخست سال جاری ۱۴.۵ درصد به منابع کوتاه مدت افزوده شده است.
از سوی دیگر حجم سپرده های بلندمدت نظام بانکی در تیرماه سال جاری به ۸۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال قبل افزایش ۶۴ درصدی را ثبت کرده است، اما در ۴ ماه نخست سال جاری به میزان ۱.۱ درصد از سطح آن کاسته شد. رشد منفی سپرده های مدت دار د ۴ ماه نخست سال جاری بی ارتباط به نوسان های بازار ارز و سایر بازارهای دارایی نبوده است. این موضوع نشان می دهد که بخشی از سپرده های بلندمدت روانه این بازارها شده است، اگرچه نمی توان اظهارنظر دقیقی در خصوص حجم منابع خارج شده از بانک ها که وارد بازار دارایی می شوند، عنوان کرد.
بر اساس آمارهای گزارش بانک مرکزی حجم نقدینگی در تیرماه سال جاری به ۱۶۰۲ هزار میلیارد تومان رسیده است آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در تیرماه حدود ۱۹.۵ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه شده، به بیان دیگر در هر روز تیرماه، ۶۵۰ میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده شد.
نکته نگران‌کننده نقدینگی، تداوم روند رو به رشد آن در ماه‌های جاری است، اما نکته امیدوارکننده این است که نرخ رشد آن در بازه‌های زمانی کاهش یافته است. رشد ماهانه نقدینگی در تیرماه معادل ۱.۲ درصد ثبت شده، که این رقم در مقایسه با آمار خرداد با ثبت رقم ۲درصد، روند نزولی را ثبت کرده است. نقدینگی در بازه‌های زمانی دیگر نیز رشد کمتری را نسبت به دوره‌های مشابه سال قبل داشته است. در ۴ ماه نخست سال جاری۴.۷ درصد به حجم نقدینگی افزوده شده، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل رشد نقدینگی به میزان ۶.۴ درصد بوده است. از سوی دیگر، رشد نقطه به نقطه نقدینگی در تیر ماه به سطح ۲۰.۱ درصدی رسیده است، که این رقم در خرداد ماه سال جاری ۲۰.۴ درصد ثبت شده بود. همچنین در تیرماه سال ۱۳۹۶، رشد نقطه به نقطه این متغیر پولی ۲۳.۳ درصد بوده است.
به نوشته ایبنا، نقدینگی از دو جزء اصلی پول و شبه پول تشکیل شده است. در ادبیات اقتصادی پول معادل سپرده‌های دیداری، اسکناس و مسکوک است، که این جزء نقدینگی اصولا خاصیت تورمی دیگری نسبت به جزء دیگر یعنی شبه پول دارد. شبه پول نیز معادل سپرده‌های غیردیداری معرفی می‌شود. بر اساس آمارهای بانک مرکزی در تیرماه سال جاری حجم پول ۲۱۴ هزار میلیارد تومان گزارش شده است. مطابق این آمار، رشد نقطه به نقطه پول نخستین‌ماه تابستان به سطح ۳۴.۷ درصد رسیده، این رشد بالاترین سطح طی نیم دهه گذشته بوده است. حجم شبه پول در تیرماه سال جاری ۱۳۸۷ هزار میلیارد تومان بوده است. در تیر ماه رشد نقطه به نقطه شبه پول به ۱۸.۱ درصد رسیده است.