- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

مشتری‌مدارترین بانک‌های ایران را بشناسید

به طور کلی میانگین پاسخگویی بانک ها به درخواست های مردمی ، ۷۳ درصد و میانگین زمانی پاسخگویی آنها ۳۹روز بوده است . همچنین در مجموع ، ۲۵شکایت از بانک ها در سامانه ثبت شده که به ۷مورد آن پاسخ داده شده است . بیشترین شکایت ها(۱۷مورد) مربوط به بانک مرکزی بوده که این بانک فقط به ۶ شکایت پاسخ داده است .
براساس آمار اعلام شده ، پس از بانک مرکزی با ۱۳۴درخواست که در صدر بانک ها قرار دارد، بانک های مسکن و تجارت با ۸درخواست ، بانک سرمایه با ۶درخواست و صندوق کارآفرینی امید با ۵درخواست قرار دارند. در این گزارش به معرفی بانک هایی که بیشترین میزان پاسخگویی را داشتند می پردازیم . بانک سرمایه ، رتبه نخست پاسخگویی را در میان همه بانک های کشور دارد. بانک سرمایه در سال ۱۳۸۴ به عنوان ششمین بانک خصوصی ایران تاسیس شد. این مجموعه با هدف جذب و بکارگیری سرمایه های سرگردان و اختصاص بهینه آن در راستای تامین نیازهای مالی بخش های گوناگون اقتصادی در چارچوب قانون عملیات بانکی بدون ربا و ارتقای بانکداری اسلامی فعالیتش را شروع کرده است .
ارائه خدمات نوین بانکداری ، مدیریت بهینه منابع مالی سهامداران و سپرده گذاران و ارتقای توان مالی آنها، توسعه و گسترش بانکداری الکترونیک و ایجاد بستر مناسب سرمایه گذاری و کسب بازدهی مناسب با هدف فعالیت و مشارکت در رشد و توسعه شکوفایی اقتصاد کشور از دیگر اهداف بانک سرمایه است . این بانک در کل کشور با ۱۶۵شعبه در حال فعالیت است . بانک ملت به واسطه ادغام بانک های تهران، داریوش، بین المللی ایران، عمران، بیمه ایران، ایران و عرب، پارس، اعتبارات تعاونی و توزیع ، تجارت خارجی و فرهنگیان در ۳۱تیر۱۳۵۹ تاسیس شد. مجموعه بانک ملت درحال حاضر با سرمایه ۵۰هزار میلیارد ریالی یکی از بزرگ ترین بانک های کشور است . مهم ترین راهبردهای بانک ملت ، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، مدیریت روابط مشتریان ، بهبود کیفیت خدمات ، توسعه منابع انسانی و بهبود شاخص های عملکرد است . برای دستیابی به این راهبردها، اهدافی مانند رشد و بهره وری بانک ، سوددهی وارائه خدمات مناسب به مشتریان ، شناخت نیازها و دسته بندی مشتریان و فرآیندهای مربوط به سود، آموزش های استراتژی محور، فناوری نوین بانکی و همسوسازی اهداف فردی ، بخشی و سازمانی ترسیم شده است .
بانک شهر در سال ۸۸ فعالیت خود را به عنوان یک بانک مستقل به طور رسمی آغاز کرد. تامین نیاز شهرداری ها با اعتبارات کلان ، تامین نقدینگی و سرمایه و پوشش هزینه ها و مخارج شهر در راستای تحقق توسعه شهری و تجربه خودکفایی ، انگیزه اصلی برای برداشتن این گام بزرگ بود. سرمایه این بانک در سال ۸۹ به ۴هزارمیلیارد ریال افزایش یافت که این رقم تا سال ۹۲ تداوم داشت . سپس در تیر۹۳ رقم سرمایه بانک شهر به ۷هزار و ۹۰۰میلیارد ریال افزایش پیدا کرد و در دی ۱۳۹۴ به رقم ۱۵هزار و ۵۷۳میلیارد ریال رسید. بانک شهر با فعالیت های متنوع مالی در صنعت بانکداری ایران در تلاش است در بازار داخلی (سطح کشور) و بین المللی حضوری فعال داشته باشد و خدماتی متمایز ارائه دهد. داشتن خدمات متنوع ، متمایز و نوآور از ویژگی های این بانک است که با ارائه مدل های کسب وکار بانک ، اشخاص حقیقی و حقوقی را در داخل و خارج از کشور پوشش خواهد دهد تا مشتری مداری در انواع بانکداری ها محقق شود.
شهریور۱۳۸۱ بانک سامان به عنوان یک مجموعه خصوصی در شبکه بانکداری کشور متولد شد. سرمایه اولیه این مجموعه در ۱۲مرداد ۱۳۹۳، از ۶هزار و ۵۰۰میلیارد ریال به ۸هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرد. تعداددرخواست تعدادپاسخ تعدادشکایت تعدادپاسخ به شکایت ها مشتری مداری ، سرمایه های انسانی ، شفافیت و فرهنگ سازمانی از ارزش های این مجموعه است . همچنین ایجاد ارزش افزوده واقعی برای مشتریان و تبدیل آنها به مشتریان وفادار، با تامین ۳اصل راحتی ، سرعت و اعتماد، از اهداف بانک سامان برشمرده می شود. بانک سامان به عنوان یک شهروند حقوقی مسئول ، همواره متعهدانه در انجام وظایف اجتماعی خود و حمایت از قشر آسیب پذیر گام برمی دارد. ازاین رو، همکاری با خیریه های دارای منشأ اثر و حمایت از امور فرهنگی ، هنری ، آموزشی و درمانی ، همواره در کانون توجه برنامه های مسئولیت پذیری اجتماعی بانک قرار داشته است .
بانک ایران زمین از سال ۸۹ شروع به کار کرد. موسسان این مجموعه را گروهی از افراد متخصص و خوشنام از قشرهای گوناگون جامعه شامل فعالان بخش های گوناگون اقتصادی اعم از تولیدی و خدماتی ، متخصصان امور بانکی ، جامعه پزشکی ، جامعه مهندسی ، دانشگاهیان ، فرهنگیان و تعاون گران تشکیل می دهند. سرمایه این بانک درحال حاضر ۴۰۰میلیارد تومان است .
موسسه اعتباری توسعه به عنوان نخستین موسسه اعتباری پس از دریافت مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف ارائه خدمات مالی اعتباری در عرصه نظام بانکی کشور، در ۱۵شهریور۱۳۷۶ آغاز به کار کرد. موسسه اعتباری توسعه توانست با تلفیق روش های مدیریت و رهبری ، سازمانی منسجم ، قوی ، پویا و قابل انعطاف به وجود آورد و با تکیه بر تجربه های ارزنده مجموعه کارکنان و تازه ترین نرم افزارها و سخت افزارهای بانکی ، در کنار بانک های بزرگ کشور حضور پیدا کند. این مجموعه با اهدافی مانند ایجاد تحول در صنعت بانکداری و تامین منافع گروه های ذی نفع (مشتریان ، سهامداران و کارکنان ) در چارچوب مقررات ناظر بر فعالیت بانک ها و موسسه های اعتباری تاسیس شده و در حال فعالیت است . موسسه اعتباری توسعه ، خدمات خود را در چارچوب آیین نامه های اجرایی قانون عملیات بانکداری بدون ربا تدوین کرده و در تمام زمینه های بانکی ، اقدام به برنامه ریزی و طراحی سامانه کرده است .
بانک توسعه صادرات ایران بانک توسعه صادرات ایران درعمل از شهریور۱۳۷۱ در قالب اگزیم بانک ایران و اگزیم بانک برتر منطقه خاورمیانه آغاز به کار کرد. این مجموعه به عنوان تنها بانک تخصصی و توسعه ای و مجری سیاست های دولت در امر تامین مالی ، تسهیل صادرات کشور و گسترش مبادلات تجاری بین المللی ، تلاش می کند با اتکا به نیروی انسانی متعهد و متخصص ، استفاده از سرمایه دولت و سایر منابع مالی و بهره گیری از استانداردها، روش ها و فناوری های نوین بانکداری ، انواع خدمات بانکی و بیمه ای را به صادرکنندگان کالاها و خدمات ارائه دهد. تمرکز و تعهد به حمایت از رشد و توسعه صادرات غیرنفتی کشور و افزایش بهره وری توسعه ای منابع مالی ، دو استراتژی مهم بانک توسعه صادرات ایران است .
صندوق کارآفرینی امید صندوق کارآفرینی امید از ادغام صندوق قرض الحسنه توسعه اشتغال روستایی و صندوق ازدواج جوانان ، در صندوق حمایت از فرصت های شغلی ایجاد شد. این مجموعه براساس رویکرد جدید حمایت از کسب وکارهای خرد بازارمحور با روش تامین مالی خرد(ifnacing micro)، وظایف مهم و مغفول را در زنجیره حمایت های دولتی از تولید در بخش خصوصی برعهده گرفت . ماموریت صندوق کارآفرینی امید، تجهیز سپرده های خرد مردم و تلفیق آن با اعتبارات دولت ، شناسایی جوانان واجد شرایط ، توانمندسازی آنها و کمک در ایجاد کسب وکارهای خرد کم سرمایه و کاربر با محوریت فعالیت های کارآفرینانه ، نیازهای منطقه ای ، توسعه کسب وکارهای ITمحور؛ براساس شیوه های جهانی شبکه سازی کسب وکارهای بازارمحور مانند خوشه ها و زنجیره های ارزش در کشور برای اطمینان از پایداری کسب وکارها و هدفمندی تسهیلات پرداختی است .
سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ۱۷تیر۱۳۹۶ با حضور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی و ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد. نشانی الکترونیکی این سامانه ir.goV.iran.foia// :http است که تاکنون ۴۴۴دستگاه به آن متصل شده اند.

منبع: گسترش سمت