- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

سپرده های سررسیدی عامل افزایش قیمت ارز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، در چند روز گذشته قیمت دلار با افزایش حدود ۱۰ درصدی مواجه شده و به دوازده هزار تومن نیز رسیده است.

این در حالی است که حدود یک ماهی بود قیمت دلار در محدوده ۱۰۵۰۰ تومان دادوستد می شد اما این سوال مطرح می‌شود که دلیل گرانی و افزایش قیمت ۱۰ درصدی دلار در روز گذشته چه بوده است؟

برای یافتن پاسخ این سوال به یک سال قبل باید مراجعه کرد که در ۱۰ روز ابتدایی شهریورماه بانک ها و موسسات اعتباری نرخ سود سپرده های خود را با افزایش ۵ تا ۸ درصدی نسبت به بخشنامه بانک مرکزی افتتاح حساب کردند.

در آن روزها در حالی که نرخ سود سپرده ها ۱۵ درصد بود به مدت یک هفته تا ۱۰ روز حساب هایی با نرخ ۲۰ و ۲۳ درصد نیز افتتاح شده بود.
سررسید تمامی سپرده‌ها در ۱۰ روز ابتدایی شهریورماه و نیز اکثر آنها در روز گذشته بوده است.

با توجه به افزایش قیمت ها در یک سال گذشته سپرده‌گذاران به این نتیجه رسیدند که حتی تمدید یک ماهه نرخ سود ۲۲ و ۲۳ درصد نیز این نمی تواند آنها را راضی کند.

بنابراین مشتریان روز گذشته با مراجعه به شعب بانک ها و موسسات مالی و اعتباری سپرده های خود را خارج و به هر قیمت ممکن دلار و سکه خریداری کردند و به همین جهت قیمت دلار و سکه در روز گذشته به میزان ۱۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.