مدیر عامل بیمه اتکایی امین به شرکت های بیمه توصیه کرد که در تهیه صورت های مالی، نرخ تسعیر ارز را با قیمت بازار آزاد محاسبه کنند، زیرا در غیر این صورت سودهای موهوم دیده خواهد شد که در زمان پرداخت خسارت با مشکل روبرو می شوند.

نمایندگان شرکت بیمه کارآفرین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، «سیدمصطفی کیایی» روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران افزود: طبق مقررات بانک مرکزی قرار است، تعهدات ارزی شرکت های بیمه با ارز رسمی توسط بیمه مرکزی تامین شود و به شرکت های بیمه توصیه شده نرخ تسعیر دلار را در صورت های مالی خود بر اساس ۴۲۰۰ تومان محاسبه کنند.
وی تاکید کرد: این شرکت، در صورت های مالی جدید خود نرخ تسعیر یورو را هشت هزار تومان و معادل نرخ بازار معین کرد تا به شکل صوری و غیرواقعی سود شناسایی نشود.
کیایی اضافه کرد: امروز برای تامین ارز و پرداخت تعهدات، این شرکت نیازی به بیمه مرکزی و بانک مرکزی ندارد.
مدیرعامل بیمه یاد شده گفت: ماه های گذشته افزایش قابل ملاحطه نرخ ارزهای دلار و یورو رقم خورد و به منظور تطبیق ذخایر با این افزایش، معادل یورویی خسارت های معوق ارزی با در نظر گرفتن نرخ یورو معادل هشت هزار تومان تسعیر در حساب ها منظور شده است.
وی افزود: محاسبات ذخیره و منظور کردن نرخ ارز نزدیک به نرخ بازار آزاد در بیمه کشور معمول نیست، اما مورد عمل این شرکت قرار گرفت.
به گفته کیایی، امروز مشخص نیست که سال آینده وضعیت بازار ارز چگونه خواهد شد و شاید بیمه ها مجبور شوند ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند؛ بنابراین این تشکیلات نیز در تهیه صورت های مالی، نرخ تسعیر ارز را بر اساس بازار آزاد سنجیده تا در زمان پرداخت خسارت و تهیه ارز از بازار آزاد با مشکل مواجه نشود.

 لزوم بازنگری در صندوق های ظرفیت مشترک و تحریم
مدیرعامل بیمه اتکایی امین در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر اینکه آینده بازار بیمه اتکایی پس از آبان ماه و اعمال تحریم های بانکی چگونه پیش بینی می شود، گفت: تدابیری مانند صندوق تحریم و صندوق ظرفیت مشترک صنعت بیمه دیده شده، اما باید گفت که توان شرکت های بیمه محدود است، در عین حال
وظیفه صنعت بیمه است که کار خود را در پوشش ریسک درست انجام دهد؛ چه برجام باشد چه نباشد.
این مدیر صنعت بیمه تاکید کرد: صندوق ظرفیت مشترک و تحریم باید متناسب با شرایط روز و با هماهنگی بیمه گران اتکایی مدیریت شود و در ابتدا از ظرفیت شرکت های بیمه اتکایی و پس از تکمیل ظرفیت اتکایی در پوشش ریسک های مازاد، از این صندوق استفاده شود.

 رشد ۶ درصدی حق بیمه
مدیرعامل بیمه اتکایی امین یادآور شد: مدت ۱۵ سال از فعالیت این شرکت سپری شده و در تشریح عملکرد ۹ ماهه سال مالی ۹۷ ( نیمه ۹۶ تا بهار ۹۷) و گفت: حق بیمه کسب شده در این مدت به ۴۰ میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با پیش بینی بودجه تعدیل شده سال ۹۷ به میزان ۶ درصد رشد دارد.
کیایی ظرفیت مجاز قبول اتکایی این شرکت را بر اساس اعلام بیمه مرکزی ۸۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: براساس شرایط به دلیل حذف تعرفه ها و حاکمیت دیدگاه «نرخ محور» در بازار بیمه و رقابت شرکت های بیمه مستقیم روی نرخ و کاهش مستمر آن، بسیاری از ریسک های تحت پوشش بر اساس نرخ و شرایطی بیمه می شود که فاقد حداقل منطق ارزیابی ریسک و تجریه و تحلیل آن است.
وی افزود: شرایط کنونی سبب شده تا بیمه اتکایی امین از مشارکت در تامین پوشش تعدادی از ریسک های پیشنهادی امتناع یا میزان قبولی خود را در حداقل ممکن قرار دهد که در نتیجه این کار سبب کنترل رشد پرتفوی حق بیمه صادر شده و حق بیمه عاید شده و در عوض افزایش سودآوری آن می شود.

کاهش ۲۲ درصدی پرداخت خسارت
مدیرعامل بیمه اتکایی امین حق بیمه واگذاری این شرکت در ۹ ماهه سال مالی ۹۷ را بیش از هفت میلیارد تومان اعلام کرد که به طور عمده مربوط به حق بیمه قرارداد مازاد خسارت سال ۹۷-۹۶ بوده است.
کیایی افزود: کارمزد پرداختی بابت حق بیمه قبولی نیز در این مدت بیش از هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده که در مقایسه با پیش بینی بودجه تعدیل شده سال ۹۷ حدود ۶ درصد رشد دارد.
وی میزان خسارت پرداختی در این مدت را ۱۲ میلیارد و ۳۴۴ میلیون تومان اعلام کرد که در مقایسه با بودجه تعدیل شده سال ۹۷ بالغ بر ۲۲ درصد کاهش دارد.
کیایی تاکید کرد: دریافت نکردن اطلاعات برخی از شرکت های واگذارنده از جمله علل کاهش میزان خسارت پرداختی در این دوره، بوده که پس از دریافت و تکمیل مدارک در حساب ها ثبت خواهد شد.
کیایی درباره خسارت کشتی سانچی و سقوط هواپیمایی آسمان در مسیر یاسوج که زمستان سال گذشته روی داد هم گفت: این موارد در ذخایر خسارتی مربوطه در حساب ها لحاظ شده و آمادگی این شرکت برای پرداخت سهم خود از خسارت ها به شرکت های واگذارنده ریسک اعلام شده است.
وی افزود: توانگری مالی اتکایی امین برای سال ۹۷ بر اساس اعلام بیمه مرکزی معادل یکهزار و ۵۹۲ درصد، که سطح یک توانگری است.
به گفته کیایی، رویه این شرکت در زمینه سرمایه گذاری منجر به بهینه سازی پرتفوی سرمایه گذاری در سهام شرکت های بورسی و فرابورسی، انتقال بخشی از وجوه سپرده گذاری نزد بانک ها شده و در بازار سرمایه و خرید اسناد خزانه اسلامی با بازدهی بالاتر از سپرده های بانکی با هدف کمک به دولت اقدام کرده است.
کیایی سود هر سهم برای ۹ ماهه سال مالی ۹۷ این شرکت را ۲۲۳ ریال اعلام کرد که رشد پنج درصدی نسبت به بودجه تعدیل شده سال ۹۷ داشته و فاقد هرگونه زیان انباشته است.
وی علت فروش نرفتن سهم دولت از بیمه اتکایی امین را عرضه این سهم به قیمت بسیار بالاتر از قیمت تابلو معاملات بورس دانست که سبب شده پس از سه نوبت عرضه بلوکی تاکنون به فروش نرود.
کیایی از برنامه بیمه اتکایی امین برای افزایش سرمایه به میزان ۲۰ درصد خبرداد و گفت: تحولات اقتصادی پرشتاب که از ماههای پایانی سال گذشته آغاز و امسال ادامه یافت، سبب کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی شد؛ از سوی دیگر ارزش اموال و دارایی های بیمه گذاران که از طریق بیمه گران مستقیم تحت پوشش بیمه اتکایی امین قرار گرفته، به شکل بی سابقه ای سیر صعودی داشته است ؛ در این وضعیت باید گفت هرچند سرمایه این شرکت با حداقل تعیین شده در مصوبه هیات دولت مطابقت دارد، اما به میزان سال های گذشته قادر به حمایت از اموال بیمه شده نیست و بنابراین افزایش سرمایه شرکت را دنبال می کند.
بیمه اتکایی یا بیمه مجدد، با هدف مصون ماندن شرکت های بیمه از ضررهای احتمالی طراحی شده و شرکت های بیمه اتکایی، شرکت های بیمه دیگر را بیمه می کنند تا منافع مشتریان محفوظ بماند.
این شرکت‌ها که افراد و اموال بسیاری را در سطح گسترده‌ای بیمه می کنند به نوبه خود در مقابل خطرات سنگین یا انبوه تعهداتی قرار می‌گیرند که جبران خسارت‌های احتمالی آنها خارج از توان مالی این شرکت‌هاست و نگهداری این تعهدات توجیه فنی و اقتصادی ندارد.
شرکت های بیمه بخشی از تعهدات بیمه‌ای مازاد بر ظرفیت مالی و فنی خود را دوباره نزد شرکت یا شرکت‌های بیمه دیگر بیمه می‌ کنند تا این ریسک توزیع شود.
بیمه مرکزی در ایران علاوه بر اینکه به صورت اجباری قبول اتکایی از شرکت های بیمه را بر عهده دارد، دو شرکت بیمه اتکایی امین و ایرانیان نیز به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می کنند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=114790
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بیمه ها نرخ تسعیر ارز را با قیمت بازار آزاد محاسبه کنند
بیمه ها نرخ تسعیر ارز را با قیمت بازار آزاد محاسبه کنند
بیمه ها نرخ تسعیر ارز را با قیمت بازار آزاد محاسبه کنند
بیمه ها نرخ تسعیر ارز را با قیمت بازار آزاد محاسبه کنند
بیمه ها نرخ تسعیر ارز را با قیمت بازار آزاد محاسبه کنند