رییس سابق بانک مرکزی با بیان اینکه حدود ۱۷۰۰ موسسه مالی و اعتباری در زمان ریاست بنده به ۱۳ تا ۱۴ موسسه تبدیل شد،درباره اعطای مجوز به موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اخبارپول، محمود بهمنی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در موسسه ثامن الحجج به خانه ملت گفت: حدود ۱۷۰۰ موسسه مالی و اعتباری همانند موسسه ثامن الحجج در زمان ریاست بنده بر بانک مرکزی ساماندهی و به ۱۳ تا ۱۴ موسسه تبدیل شد.موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز از دهه ۷۰ شکل گرفتند بنابراین در دولت قبل و حتی دولت هفتم و هشتم، ساماندهی موسسات مالی و اعتباری آغاز شد.

وی ادامه داد: بسیاری از این موسسات مجوز نداشتند و بسیاری از تعاونی های اعتباری توسط وزارت تعاون ایجاد شده بودند و برخی تحت نظر این وزارتخانه فعالیت کرده و در کنترل بانک مرکزی نبودند.برخی از بانک های قرض الحسنه نیز تحت نظر نیروی انتظامی بود لذا بانک مرکزی با ارائه لایحه ای به مجلس و اخذ مصوبه ساماندهی این موسسات را آغاز کرد.

این نماینده مجلس با بیان زمانی که ساماندهی موسسات مالی و اعتباری آغاز شد، هیچکدام از موسسات مجوز نداشتند،افزود: با توجه به اینکه مردم در این موسسات سپرده گذاری کرده بودند، این امکان وجود نداشت که به یکباره این موسسات منحل شوند، لذا تمامی این موسسات به ۱۴ موسسه تبدیل شدند.یکی از این ۱۴ موسسه تجمیع شده، ثامن الحجج بود.

بهمنی گفت: بانک مرکزی به دنبال این بود ۱۴ موسسه را به یک موسسه و یا یک بانک بزرگ تبدیل کند،معاون نظارتی بنده در آن زمان اعلام کرد با توجه به اینکه موسسه ثامن الحجج ۲۳ موسسه را تجمیع کرده باید از آن تقدیر شود و چنین اقدامی صورت گرفت اما پس از این اقدامات دوران ریاست من بر بانک مرکزی به پایان رسید.

وی با تاکید بر اینکه موسسات مالی و اعتباری نوزادهای نوپایی بودند که باید برای آنها شناسنامه ایجاد می شد، تصریح کرد: این امکان وجود نداشت که موسسات مالی و اعتباری به یکباره منحل شوند، حتی اگر مجوز نداشتند بنابراین ساماندهی شدند و شاید در زمان ریاست بنده ۴ تا ۵ درصد از موسسات ساماندهی نشده باشند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=111392
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

چه کسی به موسسه ثامن‌الحجج مجوز داد؟
چه کسی به موسسه ثامن‌الحجج مجوز داد؟
چه کسی به موسسه ثامن‌الحجج مجوز داد؟
چه کسی به موسسه ثامن‌الحجج مجوز داد؟
چه کسی به موسسه ثامن‌الحجج مجوز داد؟