کارشناسان معتقدند مهمترین راه نجات اقتصاد کشور توجه به توسعه بازار سرمایه و خروج از سفته بازی در بازارهای رقیب و در صورت فرهنگ سازی و اتخاذ یک رویکرد منطقی نسبت به بورس است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، در روزهایی که اقتصاد کشور بر اثر اقدامات سفته بازانه در بازارهای ارز، طلا و خودرو دچار التهاب و بی ثباتی شده بار دیگر توجه به بورس و بازار سرمایه به عنوان ابزاری برای بازگرداندن آرامش به اقتصاد معطوف شده است.
با وجود اینکه شاخص بورس در روزهای اخیر روندی نزولی داشته و به کانال ۱۰۸ هزار واحد عقب نشینی کرده است اما چشم انداز حرکت بلندمدت آن از نگاه کارشناسان، مثبت و رو به بالاست.
بورس از خردادماه امسال جهشی بزرگ را آغاز کرد و توانست رکورد ۵۰ سال عمر فعالیت خود رابشکند و از مرز ۱۰۰ هزار واحد عبور کند.
حرکت بزرگ شاخص بورس باعث شد که همه توجهات به سوی این بازار جلب شده و مسوولان دولتی نیز در اظهارات خود بر لزوم حمایت از بازار سرمایه تاکید کردند.
کارشناسان معتقدند با توجه به نوسان های شدید قیمت ارز و طلا در ماه های اخیر که بی ثباثی اقتصادی را به دنبال داشته، بازار سرمایه و بورس می تواند محلی امن برای جذب سرمایه های سرگردان در جامعه باشد و با خروج از سفته بازی، ثبات را به اقتصاد بازگرداند.

** هدایت درست نقدینگی از طریق بورس
«علی جبل عاملی» کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره وضعیت بازار سرمایه و افزایش جذابیت بورس در عرصه اقتصاد، بیان داشت: اکنون بازار پول و بانک با مشکلات و تهدیدهای از جمله فشارهای فرامرزی مواجه است، بنابراین بازار سرمایه می تواند محل جذب نقدینگی های سرگردان باشد که علاوه بر جمع آوری نقدینگی به رشد اقتصادی نیز کمک کند.
وی، بازار سرمایه را موتور رشد اقتصادی کشور دانست و افزود: این بازار با تامین مالی شرکت ها نقدینگی را به سوی مسیر درست هدایت می کند.

** بورس، رقیب بازار ارز و طلا
این کارشناس درباره ظرفیت بازار سرمایه برای جذب نقدینگی از بازارهای موازی مانند ارز و طلا نیز گفت: در صورتی وجود یک رویکرد منطقی نسبت به بازار سرمایه، این بازار می تواند بهترین مکان برای جذب نقدینگی باشد.
وی با بیان اینکه مهممترین راه نجات اقتصاد کشور، توجه به توسعه بازار سرمایه است، افزود: بازار سرمایه در بخش هایی مانند سهام، بازار بدهی و تامین مالی می تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند.
جبل عاملی، به تفاوت های بورس و بازارهای موازی اشاره کرد و گفت: بازارهای موازی تحت تاثیر اخبار و سفته بازی ها قرار می گیرد و رشد می کند اما بر بازار سرمایه نظارت می شود و هدف مشخصی را دنبال می کند.

** لزوم فرهنگ سازی برای توسعه بازار سرمایه
این کارشناس بازار سرمایه به لزوم فرهنگ سازی درباره کارکردهای بازار سرمایه تاکید کرد و افزود: نهادهای مالی و سازمان های ذیربط وظیفه دارند تا در این زمینه فرهنگ سازی کنند.
جبل عاملی، به لزوم آشنایی دانشجویان و جوانان با بازار سرمایه اشاره کرد و ادامه داد: مهمترین راه نجات اقتصاد کشور توجه به توسعه بازار سرمایه است.
وی خاطرنشان ساخت: دانشجویان امروز، مدیران فردا هستند که می توانند در آینده سکان هدایت نهادهای مالی و بازار سرمایه کشور را در اختیار بگیرند؛ بنابراین آشنایی آنها با روش های درست و شفاف معاملات، برآینده اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود.
شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز پیش از این با یادآوری جایگاه بازار سرمایه در جذب نقدینگی و علت توجه مردم به بورس گفته بود: چشم انداز سودآوری بالای صنایع از دلایل مهم اقبال جامعه به این بخش مهم اقتصادی است.
وی با یادآوری جذب نقدینگی از سایر بازارها در بورس اظهار داشت: افزایش سودآوری شرکت ها، انتقال نقدینگی از سایر بازارها به بورس و پایداری، تنوع و شفافیت، عوامل ورود منابع جدید به بازار سرمایه است.
شاخص بورس دیروز (یکشنبه) ۸۴۴ پله کاهش یافت و در جایگاه ۱۰۸ هزار و ۷۲ واحدی قرار گرفت.
در معاملات دیروز ۸۶۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و ۷۶۴ میلیارد ریال در ۶۲ هزار و ۷۳۳ نوبت دادوستد شد.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=110446
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

توسعه بازار سرمایه، تنها راه نجات از سفته بازی در اقتصاد
توسعه بازار سرمایه، تنها راه نجات از سفته بازی در اقتصاد
توسعه بازار سرمایه، تنها راه نجات از سفته بازی در اقتصاد
توسعه بازار سرمایه، تنها راه نجات از سفته بازی در اقتصاد
توسعه بازار سرمایه، تنها راه نجات از سفته بازی در اقتصاد