- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

جمع‌آوری ۳۰ میلیارد دلار زیربالشی با فعال‌سازی صندوقهای حساب ارزی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول ، کیوان کاشفی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در بازار ثانویه نباید نرخ‌گذاری کرد، اظهار کرد: در صورتی که دراین بازار نیز نرخ‌گذاری شوند بازار سومی پدید خواهد آمد.

وی افزود: بازار ثانویه باید براساس عرضه و تقاضا باشد، هرچند ممکن است درابتدای کار اشتیاق زیادی در این بازار ایجاد شود اما به تدریج و بعد از چند روز کنترل خواهد شد.

* حجم نقدینگی کماکان در حال افزایش است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: عامل بروز چنین اتفاقی در بازار ارز، حجم زیاد نقدینگی موجود در کشور است و همچنان به حجم آن با انتشار اوراق قرضه بدون پشتوانه و پرداخت نرخ سود ۲۰ درصدی است.

کاشفی افزود: پرداخت سود ۲۰ درصدی به سپرده‌های بانکی عمدتا متکی به دریافت سپرده‌های جدید است.

* چرا مسئولین درباره التهابات بازار ارز با مردم صحبت نمی‌کنند

وی اظهار داشت: این نقدینگی امروز ملتهب شده و نگران حفظ ارزش خود است و به بازارهای مختلف از جمله طلا و سکه و ارز حمله می‌برد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفت: چرا مسئولین با مردم صحبت نمی‌کنند؛ ۶ ماه است از التهابات بازار ارز گذشته است اما هیچ مسئولی در هیچ رده‌ای حاضر نشده با مردم صحبت کند و این بلاتکلیفی مردم را نگران، مضطرب و سراسیمه کرده است.

کاشفی گفت: مسئولین باید خط‌مشی خود را توضیح دهند و از مردم تقاضای کمک کنند.

* راه حل‌های زیادی رفع مشکلات بازار ارز وجود دارد

وی افزود: راه‌حل‌های متفاوت زیادی برای حل مشکلات اقتصادی کشور وجوددارد که برای رفع آنها باید با مردم صحبت و از بخش خصوصی کمک گرفته شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: در این صورت می‌توانیم روی سرمایه‌های اجتماعی مردم حساب کنیم و باید با مردم درباره این مشکلات صادقانه صحبت کنیم.

کاشفی افزود: چه ا شکالی دارد که دوباره صندوقهای حساب ارزی فعال شوند و دولت به مردم تضمین دهد که اگر ارز‌های خود را در بانک گذاشتند دولت به قول خود وفادار می‌ماند و آن را با ۷ درصد سود بازپس می‌دهد.

وی افزود: در این صورت می‌توانیم حداقل ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار پولهای سرگردان مردم را از صندوق‌های امانات بانکها و خانه‌ها به بانکها بیاوریم و منابع ارزی خوبی ایجاد کنیم تا بازار نیز به ثبات برسد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: مانند این راه حل راه‌حل‌های زیادی وجود دارد اما مستلزم آن است که عقلایی این بخش کنار هم بنشینند و بدون هیچ حب و بغض از راست و چپ، بالا و پائین سیاستگذاری کنند.

کاشفی تاکید کرد: مسئولین باید از مردم تقاضای همکاری کنند و این قول را بدهند تا مشکلاتشان را حل می‌کنند و واقعا نیز آنها را برطرف کنند.

وی اظهار کرد: مطمئن باشید که این بحرانها عبور خواهیم کرد؛ در حال حاضر هیچ چیزی مانند اعتماد مردم نداریم که به عنوان سرمایه روی آن حساب کنیم.