- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

آمادگی بانک های ژاپنی برای قطع روابط با ایران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول ، پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه می اقدام به خروج از برجام کرد، بانک های ژاپنی خود را برای توقف تمام تراکنش های مالی مرتبط با ایران جهت تبعیت از ضرب الاجل تعیین شده از سوی دولت آمریکا در ماه نوامبر آماده می کنند.
بر اساس یک سند فاش شده، گروه مالی میتسوبیشی یو اف جی، بزرگترین بانک ژاپن اواخر امسال به منظور تبعیت از تحریم های جدید آمریکا علیه تهران، تمامی تراکنش های مربوط به ایران خود را متوقف خواهد کرد.
بخش بانکی گروه مالی میزوهو هم گفته، اقدام مشابهی را در مورد ایران اتخاذ خواهد کرد. موسسه بانکی سومیتومو میتسوئی ژاپن هم گفته، پاسخ خود را مطابق با قوانین و تحریم های دولت آمریکا به شکلی محتاطانه مورد بررسی قرار خواهد داد.
منابع صنعتی گفتند، اقدام بانک میتسوبیشی یو اف جی احتمالا شرکت های ژاپنی را وادار خواهد ساخت تا خرید نفت از ایران را متوقف کنند، زیرا این بانک مسئول نقل و انتقالات بانکی بخش عمده ای از خرید های نفت ژاپن از ایران است.
بانک میتسوبیشی یو اف جی در سال ۲۰۱۴ به دلیل گمراه ساختن مقامات دولت آمریکا در زمینه تراکنش های انجام شده با کشورهای تحت تحریم از جمله ایران، صدها میلیون دلار جریمه شد.
یک تحلیلگر ژاپنی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «این بانک از تحریم های آمریکا می ترسد، بنابراین نمی تواند تراکنش های مالی را انجام دهد. سایر بانک های ژاپنی نیز احتمالا همین موضع را اتخاذ خواهند کرد.»

این گزارش حاکی است، بانک میتسوبیشی یو اف جی به مشتریان خود در ژاپن اطلاع داده که با توجه به اینکه بعد از ۴ نوامبر معامله با ایران از سوی دولت آمریکا ممنوع خواهد شد، از این تاریخ به بعد تراکنشی با ایران انجام نخواهد داد. بر اساس این سنت، این بانک ممکن است در صورت انتشار دستورالعمل های بیشتر از سوی دولت آمریکا در سیاست خود تجدیدنظر کند.