بانک مرکزی هرگونه تصمیم‌گیری درباره با تغییر نرخ سود بانکی را رد کرد.

بازار املاک و مستغلات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول ، روز گذشته خبری به نقل از قائم‌مقام بانک مرکزی مبنی‌بر تغییر نرخ سود بانکی منعکس شد. در این خبر اکبر کمیجانی گزارش داد: با مطالعاتی که در جریان است نرخ‌های سود بانکی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.این خبر با فاصله زمان اندکی از سوی منبع منتشر شده اصلاح شد.
در خبر اصلاح شده به نقل از قائم‌مقام بانک مرکزی آمده است: بانک مرکزی پیوسته متغیر‌های پولی را بررسی می‌کند و نرخ سود از مباحثی است که همواره در دستور کار و بررسی است. موضوع متغیر‌های پولی همواره می‌تواند در دستور مطالعات باشد ولی در شرایط کنونی این امر در دستور کار نیست. بحث نرخ سود بانکی به این دلیل در صدر توجه رسانه‌ها قرار گرفته است که در نیمه شهریور سیاست تغییر مدل پرداخت سود بانکی منقضی می‌شود. در چارچوب تعیین شده از شهریور سال گذشته نرخ سود بانکی باید به‌صورت علی‌الحساب پرداخت و سود قطعی در پایان سال مالی محاسبه می‌شد. درواقع رعایت قانون بانکداری بدون ربا با جدیت بیشتری از سوی بانک مرکزی دنبال شد. در شهریورماه سال گذشته سقف نرخ سود یکساله ۱۵ درصد تعیین شد. پیش از اجرای این سیاست فرصتی ۱۱ روزه‌ای به بانک‌ها داده شد که در آن بازه زمانی بخش زیادی از سپرده‌ها با نرخ‌های سود بالاتر از ۱۵ درصد برای یک سال تمدید شدند. در شهریور علاوه‌بر پایان دوره اکثر سپرده‌های تمدید شده، سیاست ابلاغی نیز یک ساله خواهد شد. از این رو پرسش مهم این است که سیاست‌گذاری پولی برای ادامه مسیر چه راهی را انتخاب خواهد کرد. آیا سقف نرخ سود ۱۵ درصدی را ذیل سیاست شهریور گذشته تغییر خواهد داد؟ آیا نرخ سود ۱۵‌درصدی را تثبیت می‌کند؟
آیا در کنار نرخ سود ۱۵ درصد مکانیزم جدیدی را تعریف خواهد کرد یا اینکه با مسامحه و چشم‌پوشی اجازه خواهد داد بانک‌ها به اختیار خود عمل کنند؟ وضعیتی که قبل از شهریور ۹۶ بر فضای بازار پول حاکم بود.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=110205
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بانک‌مرکزی: نرخ سود فعلا تغییر نمی‌کند!
بانک‌مرکزی: نرخ سود فعلا تغییر نمی‌کند!
بانک‌مرکزی: نرخ سود فعلا تغییر نمی‌کند!
بانک‌مرکزی: نرخ سود فعلا تغییر نمی‌کند!
بانک‌مرکزی: نرخ سود فعلا تغییر نمی‌کند!