- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

جمعیت روستایی کشور به ۲۰ میلیون نفر رسید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، سعیدرضا جندقیان روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت چهاردهم تیرماه روز دهیاری اظهار داشت: با بررسی فرایندها، سالانه ۷۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی کاهش می یابد که دلیل آن بنیان‌های اقتصادی است؛ ما نتوانستیم بنیان‌های اقتصادی را دوام بخشیم و پس از آن به ایجاد شغل بپردازیم.

معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: در سال ۱۳۵۹ برای اولین بار در ایران جمعیت شهری بیش از جمعیت روستایی شد و بررسی های آماری نشان می داد که جمعیت روستایی در حال کاهش است.

وی افزود: به دلیل ضعف مبنایی در اقتصاد روستایی، فرار مغزهای متفکر از روستا، افزایش سطح تکنولوژی در شهرها و افزایش مراکز اندیشه ورزی مانند دانشگاه ها موجب شد که بار توسعه در حوزه شهرها متمرکز شود و روستاها به مرور با کاهش جمعیت مواجه شوند.

جندقیان یادآور شد: در دهه های قبل از انقلاب شهرها به روستاها وابسته بودند اما در حال حاضر شهرها به روستاها وابسته نیستند و باید دقت کنیم که به سمت بهره وری در روستاها حرکت کنیم و سطح بهره وری در روستاها را افزایش دهیم تا شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها نباشیم.

وی به فعالیت دهیاری ها که از سال ۱۳۸۲ آغاز شده است، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در ۳۶ هزار و ۸۴۴ روستا نهاد دهیاری فعال است.

جندقیان با بیان اینکه تجهیز دهیاری ها با استفاده از منابع درآمد پایدار، از اهداف مهم در توسعه روستاها به شمار می‌رود، افزود: برای تجهیز دهیاری ها اعتبارات دولتی نیز تخصیص یافته است.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۹۶ در مجموع ۱۵ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان اعتبار دولتی بین دهیاری‌های کشور توزیع شده که از این میزان اعتبارات دولتی سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان تا شروع به کار دولت یازدهم بوده است.

وی ادامه داد: از دولت یازدهم تا سال اول فعالیت دولت دوازدهم و در مجموع طی پنج سال فعالیت دولت دکتر روحانی شاهد بودیم که ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار دولتی به نهاد دهیاری ها در سراسر کشور تخصیص یافت.

جندقیان دلیل افزایش اعتبار دولتی به نهاد دهیاری ها را افزایش سهم دهیاری ها از مالیات بر ارزش افزوده (۲۰ درصد به ۳۵ درصد) ذکر کرد که در قالب اعتبارات خاص در بند « و» بودجه کشور تعریف شده است.

منبع: قانون