دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به تصمیمات اخیر این بانک در رابطه با تعمیق بازار طلا، از بازارسازی برای اوراق گواهی پیش‌خرید سکه در بورس اوراق بهادار خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اخبارپول، پس از اجرای برنامه یکسان سازی ارز از سوی دولت از شامگاه بیستم فروردین، بانک مرکزی پیش فروش سکه در سررسیدهای یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه، ۹ ماهه، یکساله، ۱۸ ماهه و ۲ ساله را کلید زد و ۱۷ اردیبهشت پایان یافت.
سیدمحمود احمدی بازارسازی برای اوراق گواهی پیش‌خرید سکه در بورس اوراق بهادار را علاوه بر نقدپذیر کردن اوراق گواهی پیش ‌فروش سکه، در راستای کمک به تعدیل و تثبیت بازار طلا عنوان کرد.
وی با اشاره به اقدام بانک مرکزی نسبت به اجرای طرح پیش فروش سکه طلای بهار آزادی در سال گذشته و به دنبال التهاب بازار ارز و طلا و پیش فروش هفت میلیون و ۶۰۰هزار قطعه سکه طلا در مراحل مختلف و با سررسیدهای یک ماهه تا ۲ ساله افزود: تاکنون و با سررسید شدن موعد تحویل سکه‌های یک ‌ماهه، حدود ۸۰۰ هزار قطعه سکه طلا به خریداران تحویل شده و مابقی نیز در مواعد سررسید تحویل مردم خواهد شد.
احمدی گفت: با سررسید شدن و تحویل سکه ‌های باقی مانده در مواعد سررسید، شاهد افزایش عرضه‌ سکه طلا در بازار خواهیم بود.
وی با بیان این که با تدریجی بودن تزریق سکه، تاثیرگذاری طرح پیش‌ فروش بر بازار محدود شده و در فواصل بین سررسید، خلاء عرضه می تواند احساس شود افزود: با بازارسازی اوراق گواهی پیش ‌فروش امکان خرید و فروش این اوراق فراهم خواهد شد و از این طریق حجم عرضه در بازار طلا با سررسید‌های مختلف افزایش می یابد.
احمدی با اشاره به منافع این اقدام برای خریداران سکه در طرح پیش فروش اظهار داشت: انتظار می‌رود اجرای این طرح تاثیر به مراتب بیشتری در ثبات بازار در مقایسه با تزریق تدریجی سکه داشته باشد.
دبیرکل بانک مرکزی از اطلاع رسانی لازم در خصوص جزئیات اجرای طرح جدید بانک مرکزی خبر داد و گفت: در این طرح به سرمایه‌ گذاران امکان داده می ‌شود تا در صورت تمایل اوراق گواهی پیش‌فروش (رسید پیش‌خرید) خود را به اوراق سکه طلا (با سررسید متناظر) که از ویژگی‌های امنیتی لازم برخوردار بوده و قابلیت خرید و فروش در بورس را دارند، تبدیل کنند.
احمدی در تبیین فواید اجرای این طرح برای سرمایه‌گذاران در طرح پیش‌فروش سکه گفت: سرمایه ‌گذاران در طرح پیش خرید سکه از این امکان استقبال خواهند کرد، چرا که بر خلاف اوراق سکه طلا، اوراق گواهی پیش خرید سکه طلا تا موعد سررسید امکان معامله و نقدپذیری ندارد.
به گفته وی، علاوه بر این، بازارسازی برای اوراق سکه طلا مخاطرات امنیتی مربوط به نگهداری سکه در منازل را برطرف می کند؛ چراکه اوراق سکه طلا با نام بوده و در سامانه مربوطه ثبت شده و امکان فروش آن توسط فرد دیگری به غیر از صاحب اوراق وجود ندارد.
دبیرکل بانک مرکزی با تاکید بر ایفای کامل و به موقع تعهدات بانک مرکزی در طرح پیش ‌فروش سکه، افزود: دارندگان اوراق این امکان را دارند تا پس از سررسید و در صورت تمایل، با ارایه اوراق به بانک مرکزی نسبت به دریافت سکه طلای فیزیکی اقدام کنند.
وی اطمینان داد: این اوراق پس از سررسید نیز کاملا معتبر بوده و ۱۰۰ درصد مبتنی بر سکه طلا هستند.
به گفته وی، در این طرح، اوراق سکه طلا حکم سکه فیزیکی طلا را دارند و به دارندگان این امکان را می دهند تا علاوه بر برخورداری از منافع این اوراق، ریسک نگهداری طلا را حذف کرده و از امکان معامله این اوراق در یک بازار متشکل و شفاف برخوردار شوند.
به گزارش ایرنا، طبق قانون، بانک مرکزی مسوولیت ضرب سکه طلا و تنظیم بازار آن را عهده دار است.
پیش فروش سکه تمام در سررسید یک ماه، یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، ۶ ماه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، ۹ ماه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان و یک ساله یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در شعب بانک ملی ایران انجام شد.
همچنین قیمت سکه برای سررسید ۱۸ ماه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و سررسید ۲ ساله یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان تعیین شده بود.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=108911
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بازارسازی اوراق گواهی پیش‌ خرید سکه در بورس اوراق بهادار
بازارسازی اوراق گواهی پیش‌ خرید سکه در بورس اوراق بهادار
بازارسازی اوراق گواهی پیش‌ خرید سکه در بورس اوراق بهادار
بازارسازی اوراق گواهی پیش‌ خرید سکه در بورس اوراق بهادار
بازارسازی اوراق گواهی پیش‌ خرید سکه در بورس اوراق بهادار