- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

بازار سرمایه با حضور «سپ» ۱۲۰۰ میلیارد تومان بزرگ‌تر می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اخبارپول، روح‌الله حسینی مقدم معاون شرکت بورس تهران، امروز در نشست خبری که به مناسبت عرضه “سپ” با حضور ابراهیم حسینی نژاد مدیرعامل سپ و سید احمد طاهری بهبهانی مدیرعامل بانک سامان در ساختمان بورس برگزار شد، گفت: این اولین عرضه بازار سرمایه در سال ۹۷ است. با تلاش‌های مدیران سپ، اشتیاقی که برای بورسی شدن نشان دادند و شفافیتی که شرکت در گزارش‌های مالی دارد، برای بورس محرز است که این شرکت برای عرضه سهام جدی است و در این زمینه برنامه دارد. با حضور سپ، بازار سرمایه هزار و‌دویست میلیارد تومان بزرگ‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: از سال ۹۵ شرکت‌های PSP استقبال خوبی از بورس داشتند و سپ هم یکی از بهترین شرکت‌های این صنعت است. از همین‌جا از سایر شرکت‌های این حوزه هم دعوت می‌کنم تا آنها هم به بازار سرمایه ملحق شوند و از مزایای بی‌شمار و بلندمدت آن استفاده کنند. حضور شرکت‌های جدید در بورس به واقعی شدن قیمت سهام سایرین هم کمک می‌کند.

معاون شرکت بورس تهران افزود: با استقبالی که از عرضه سپ انجام شده، از امروز این شرکت وارد دوران جدیدی از فعالیت خود شده است که مسئولیت آن‌ها را در قبال جامعه و در زمینه شفافیت‌‌های مالی بیشتر می‌کند.

حسینی مقدم یادآور شد: موضوع پرونده حقوقی این شرکت هم با توجه به مستندات و تضامین ارائه شده برای سازمان بورس حل شده و سهامداران نگرانی از این بابت نخواهند داشت.

در ادامه این نشست خبری ابراهیم حسینی نژاد – مدیرعامل “سپ” – درباره برنامه‌های شرکت، اظهار داشت:ابتدا باید از مدیرانی که ۱۵ سال پیش سنگ بنای این شرکت را گذاشتند تشکر کنم. صنعت پرداخت در کشور ما صنعت نسبتاً جوانی است. از طرفی رشد چشمگیر تکنولوژی، افزایش ضریب نفوذ موبایل و توسعه فرهنگ خریدهای الکترونیکی باعث شده تا کسب‌وکار شرکت‌های پرداخت الکترونیک در این سال‌ها توسعه گیرد. بر کسی پوشیده نیست که با تداوم این روند، شرکت‌های موفق ارائه‌کننده خدمات پرداخت (PSP)، با توجه به دامنه گسترده فعالیت و سروکار داشتن با یکی از نیازهای اصلی جامعه یعنی نقل‌وانتقال پول، می‌توانند نقش مهمی در مبادلات اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی در جامعه داشته باشند.

پرداخت الکترونیک سامان، اولین PSP دارای مجوز از بانک مرکزی در ایران است که بسیاری از خدمات روزانه‌ای که استفاده می‌کنیم، مثل خرید اینترنتی یا تهیه شارژ با کدهای USSD موبایل، نخستین بار توسط این شرکت ارائه شده. سپ از بدو تأسیس همواره در بین بازیگران اصلی این صنعت قرار داشته و با استفاده از قدرت بالای خود در نوآوری و سهم بازار، در بسیاری از زمینه‌ها به‌عنوان رهبر بازار شناخته می‌شود.

با وجود اینکه تعداد شرکت‌های PSP در ایران چندان زیاد نیست، اما رقابت در بین آنها برای برداشتن قاچ بزرگ‌تری از این کیک، به‌شدت داغ است. طبق آخرین آمار ارائه‌شده توسط شاپرک، سپ دومین شرکت PSP ایران از لحاظ تعداد تراکنش است. همچنین مطابق آمار شاپرک، سپ بیش از ۸۰۰٬۰۰۰ کارت‌خوان در سراسر ایران دارد که با توجه به رشد روزافزون فرهنگ پرداخت الکترونیک، تعداد این کارت‌خوان‌ها در آینده بیشتر هم خواهد شد. سپ از سال ۹۱ تاکنون از نظر حجم عملیاتی ۱۰ برابر بزرگتر شده. در طول ۲ سال گذشته سهم بازارمان بیش از ۲ برابر شده و اکنون به ۱۷/۵ درصد از کل بازار رسیده است. ما در سال ۹۶ بیش از دو میلیارد و پانصد میلیون تراکنش داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۹۷ این عدد به بیش از سه میلیارد و دویست میلیون تراکنش برسد.

با انحصار مخالفیم

مدیرعامل پانصدوبیستمین شرکت بورسی، در پاسخ به سؤالی درباره مصوبه هیئت وزیران مبنی بر رفع انحصار شرکت‌های PSP گفت: در بین ۱۲ شرکتPSP ایران، هیچ شرکتی به‌اندازه سپ در حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و فین‌تک‌ها تلاش نکرده است. ما ضمن استقبال از این موضوع، نه‌تنها آن را محدودیتی برای کسب‌وکار خود نمی‌دانیم بلکه اعتقاد داریم از این طریق، با اختصاصی سازی محصولات در بخش‌های مختلف می‌توانیم با توسعه بازار خود موجب افزایش مطلوبیت برای مشتریان شویم. نمونه‌های زیادی از همکاری سپ با شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های مختلف در سال‌های اخیر، این موضوع را تأیید می‌کند.

درآمد سپ فقط از محل کارمزد نیست

حسینی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که در صورت تغییر در نظام کارمزدی، درآمد و سود شرکت دستخوش چه تغییراتی خواهد شد گفت: درآمد ما فقط منحصر به کارمزد نیست؛ اگرچه کامزد یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی در این صنعت است. ما اعتقاد داریم درآمد ناشی از کارمزد هرگز حذف نخواهد شد؛ بلکه ممکن است شکل پرداخت آن در آینده تغییر کند. کارمزد، هزینه دریافت خدمات است و همه جای دنیا پرداخت می‌شود. در کشور ما به دلیل جوان بودن این صنعت، بایدفرهنگ‌سازی‌هایی انجام شود تا نحوه دریافت کارمزد منطقی باشد. در حال حاضر، بانک‌ها به جای مشتریان خود این کارمزدها را پرداخت می‌کنند. اما به‌مرور، استفاده‌کنندگان از این خدمات هستند که باید کارمزد آن را بپردازند. ممکن است مخالفت‌هایی در ابتدا وجود داشته باشد اما مثل کارمزد کارت به کارت یا موجودی که همه آن را پذیرفته‌اند و پرداخت می‌کنند، این موضوع نیز حل خواهد شد. علاوه بر این، سپ منابع دیگر درآمدی هم دارد که در آینده گسترش خواهد یافت. دریافت اجاره‌بهای کارت‌خوان‌ها، سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و… از دیگر منابع درآمدی سپ هستند.

نگرانی بابت دعوی‌ها و خسارت‌های احتمالی نداریم

حسینی نژاد در پاسخ به این سؤال که در چند ماه گذشته شایعه بدهی سنگین شرکت مطرح شده و این موضوع خریداران را نگران کرده است، گفت: این موضوع مربوط به یک دعوی حقوقی است که ما قبلاً هم در امیدنامه ذکر کرده بودیم. مبلغ مطرح شده به عنوان خسارت و بدهی، ساخته و پرداخته ذهن خواهان پرونده است و اصولاً هیچ کجای دنیا بدهی یک شرکت بر اساس ادعاهای یک فرد تعیین نمی‌شود. این پرونده از طریق مراجع رسمی و قضایی در حال پیگیری است و نظر هیئت سه نفره هم دریافت شده که در آن ادعای شاکی پرونده به اثبات نرسیده است. شاکی هم درخواست تجدیدنظر داده و این حق طبیعی ایشان است که در دادگاهی که موفق نشده ادعایش را ثابت کند مجدداً درخواست بررسی داشته باشد. ما تمامی مستندات و مدارک این پرونده را به مراجع قضایی، بانک مرکزی، شاپرک و نهادهای ناظر ارائه کرده‌ایم و منتظر رأی نهایی هستیم. با توجه به روندی که تاکنون طی شده و مدارک و مستندات پرونده، خطری در این زمینه سهامداران را تهدید نخواهد کرد.

تمایل طرفین به عرضه سهام در زمان مناسب بود

مدیرعامل سپ در خصوص زمان عرضه سهام این شرکت گفت: به دلیل تعطیلات نوروزی و رکود نسبی بازار در دو ماه گذشته که وضعیت اقتصاد کلان کشور را تحت‌الشعاع قرار داده بود، طرفین تمایل داشتند تا عرضه در زمان مناسبی انجام شود. اگرچه این تأخیر چندان خوشایند ما نبود، اما این اتفاق ما را از هدف اصلی‌مان دور نخواهد کرد و همچنان به آینده خوش‌بینیم.

تمام تخم‌مرغ‌هایمان را در سبد USSD نمی‌گذاریم

حسینی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که اگر بستر USSD در آینده مسدود شود، چه خطری شرکت را تهدید خواهد کرد گفت: فناوری پرداخت با USSD را سپ در سال ۸۸ به بازار عرضه کرد. در آن زمان ما تنها دارنده این مجوز بودیم و تا سال‌ها نیز انحصار این حوزه در اختیار ما بود. از سال ۹۱ و با تغییراتی که با روی کار آمدن شاپرک رخ داد، این بستر بازیگران جدیدی را به خود دید. در حال حاضر سپ به همراه ۲ شرکت دیگر، بیشترین سهم بازار پرداخت با موبایل را در کشور در اختیار دارند. قطعاً تعداد تراکنش‌های USSD بسیار چشمگیر است اما ما خودمان را آماده تغییرات این عرصه نیز کرده‌ایم. اول اینکه برخلاف بسیاری دیگر از شرکت‌ها تمام تخم‌مرغ‌هایمان را در سبد موبایل قرار نداده‌ایم و موازی با این ابزار، کارت‌خوان و اینترنت را هم توسعه داده‌ایم. به نحوی که تنها شرکت بازار هستیم که در تمامی ابزارها همواره رشد داریم و در زمره ۳ رتبه برتر هستیم. نکته دوم اینکه مدتهاست به فکر جایگزین USSD هستیم. ما از سال ۹۴ و با توسعه اپلیکیشن اندرویدی و iOS 724، سعی کردیم آلترناتیو مناسبی برای USSD از طریق اپلیکیشن ایجاد کنیم. اپلیکیشن، هم بستر امن‌تری است، هم تجربه کاربری بهتری دارد و هم برای ما کم هزینه‌تر است. برنامه مهاجرت کاربران از USSD به سمت اپلیکیشن از سال گذشته در دستور کار برنامه‌های تبلیغاتی ما قرار گرفته و با نفوذ مناسبی که گوشی‌های هوشمند در سطح جامعه دارند، این امیدواری را داریم که سهم تراکنش‌هایمان از اپلیکیشن روز به روز بیشتر شود.

تک‌محصولی و تک‌بعدی نیستیم

حسینی‌نژاد ادامه داد: سپ تنها شرکت PSP ایران است که سهم بازار مناسبی در هر ۳ ابزار اصلی این بازار (کارت‌خوان، پرداخت اینترنتی و پرداخت با موبایل) در اختیار دارد. با بررسی آمار شاپرک مشخص می‌شود سایر شرکت‌های PSPصرفاً در یک یا نهایتاً دو ابزار اصلی این صنعت سرمایه‌گذاری کرده و بازار را در سایر حوزه‌ها از دست داده‌اند. اما سپ تنها شرکتی است که در هر ۳ ابزار در میان ۳ رتبه برتر بازار ایستاده به‌نحوی‌که شماره یک پرداخت اینترنتی کشور بوده، در کارت‌خوان با اختلاف ناچیز دوم است و در موبایل به‌عنوان مبدع این ابزار در کشور، جایگاه سوم را در اختیار دارد. این رشد یکسان و حضور پررنگ در همه جبهه‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری را در سپ به شدت پایین می‌آورد چرا که درآمد حاصل از تراکنش‌های سپ محدود به یک ابزار نیست و با تغییرات احتمالی، تغییر ذائقه مخاطب و سایر عوامل، کسب‌وکار این شرکت در مقایسه با رقبا کمتر آسیب خواهد دید.

سهامداران عمده نقطه قوت سپ هستند

مدیرعامل سپ تصریح کرد: بخش زیادی از سهام این شرکت در اختیار گروه سرمایه گذاری سامان (بانک و بیمه سامان) بوده و سهامدار عمده بعدی نیز، بانک رفاه است. جالب اینجاست که این دو بانک، همزمان دو مشتری عمده این شرکت نیز هستند. به نحوی که حدود نیمی از دستگاه‌های کارت‌خوان نصب شده و اکثر درگاه‌های اینترنتی طرف قرارداد این شرکت، به حساب یکی از این دو بانک متصل هستند. این برنامه‌ریزی، حاصل دوراندیشی این دو بانک کشور است که با سرمایه گذاری در یکی از قدرتمندترین شرکت‌های PSP، از آن به عنوان بازوی اصلی خود در پروژه‌های پرداخت الکترونیک استفاده می‌کنند تا هم خدمات بهتری دریافت کنند و هم هزینه‌های خود را تبدیل به سرمایه‌گذاری نمایند. وجود این دو نهاد قدرتمند از نظر مالی و تعهدات و وثایقی که نزد سازمان بورس گذاشته‌اند، باعث اطمینان خاطر فعالان سرمایه خواهد بود. چرا که این شرکت با پشتوانه‌ای قوی وارد بورس شده است.