- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

صرافی‌ها دوباره به چرخه ارزی کشور برمی‌گردند؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، علی اکبر کریمی با اشاره به اینکه در سامانه جامع تجارت، ارائه ارز از سوی صرافی بانک ها ممکن شده است، اظهارداشت:در تمام دنیا صرافی ها مجاری خاصی برای مبادلات خرد هستند و معمولا مسافران و توریست ها برای انجام مبادلات به صرافی ها مراجعه می کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به شرایط تحریمی کشور اشاره کرد و بیان داشت: اما در شرایط تحریمی، بانک ها نمی توانستند از طریق نظام بانکی متعارف، حواله ارزی صادر کنند به همین جهت حواله ارزی را صرافی ها به صورت غیر رسمی صادر می کردند که باعث افزایش حجم کار صرافی ها شده بود.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: در مقررات ارزی جدید با توجه به اینکه عملا نرخ دلار ثابت شد و صادرکنندگان ملزم شدند که میزان ارز خود را به سامانه دولت اعلام کنند، عملا صرافی ها خاصیت خود را از دست دادند و از حیز انتفاع خارج شدند.

کریمی با بیان اینکه این رویه ایجاد مشکل کرده است، گفت: با پیگیری های صورت گرفته مقرر شد، دولت نقش جدیدی برای تاثیرگذاری صرافی ها در بازار ارز تعریف کنندبه همین جهت ابتدا صرافی بانک ها وارد بازار می شوند و سپس صرافی های دارای مجوز به سیستم ارزی کشور بازمی گردند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در کشور ۱۰۰ ها واحد صرافی غیر مجاز وجود دارد، بیان داشت: طبق گزارش مسئولان در کشور به طور مثال چند صد واحد صرافی مجاز وجود دارد و در مقابل ۱۰۰ واحد صرافی غیر مجاز فعالیت می کنندکه تحت عناوین مختلف مبادلات ارزی انجام می دادند که باید از این چرخه حذف شوند.

وی تاکید کرد:باید از ظرفیت صرافی های مجاز در تعادل بخشی و پایداری تعادلی در بازار ارز استفاده شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه در چارچوب سیاست ها و تدابیر ارزی بانک مرکزی، باید صرافی ها فعال شوند، گفت: تعریف جدیدی از فعالیت صرافی ها به کمیسیون ارائه نشده است اما در جلساتی که با جهانگیری، سیف و دیگران داشتیم این موضوع مورد تاکید بوده تا از ظرفیت صرافی ها برای حل مشکلات فعالان اقتصادی و تامین نیازهای ارزی خرد استفاده شود.