- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

بازار سرمایه ناجی بانک ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، اله‌ ویردی رجایی سلماسی تهران وظیفه اصلی و بالقوه بازار سرمایه را تامین مالی دانست و گفت: از سال های گذشته بنگاه های اقتصادی تا حدودی برای تامین مالی بلندمدت خود از طریق بازار سرمایه اقدام می کردند اما در دو الی سه سال گذشته این روند به طور جدی توسعه یافته است.
نخستین دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار در خصوص نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه های اقتصادی و صنایع گفت: به طور معمول منابع کوتاه مدت بنگاه های اقتصادی از بازار پول و منابع بلند مدت از بازار سرمایه تامین می شود.
وی با اشاره به اینکه در دهه های گذشته امکانات بازار سرمایه برای تامین مالی بلند مدت صنایع کم بود، به توسعه چشمگیر بازار سرمایه در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: طی دو الی سه سال گذشته با توسعه قابل توجه بازار بدهی علاوه بر بنگاه ها و بخش خصوصی، حتی دولت هم از بازار سرمایه تامین مالی قابل توجهی کرده است.
وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه خدمات شایانی در این مدت به دولت ارائه کرده است، افزود: در بازار بدهی معامله اسناد خزانه اسلامی در حال انجام است که ارزش این معاملات بالغ بر چند هزار میلیارد تومان است. همچنین انواع اوراق مشارکت، صکوک و اوراق قابل معامله در بازار بدهی وجود دارد.
رجایی سلماسی با تاکید بر اینکه بازار بدهی هنوز جای رشد و توسعه دارد، افزود: بازار سرمایه با راه اندازی و توسعه بازار بدهی در کنار بازار سهام باعث شد تا بخش خصوصی و بنگاه های اقتصادی تامین مالی ارزانتری در سالهای اخیر داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه دولت برای کسری بودجه خود در این سالها از بازار بدهی استفاده کرده است،افزود: امسال نیز وظیفه سنگین تامین کسری بودجه دولت بر عهده بازار سرمایه گذاشته شده است.
وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه شرایطی را فراهم آورده است تا هر بنگاه اقتصادی که بتواند اوراق منتشر کند، از بازار بدهی تامین مالی انجام دهد، اظهار داشت: سرعت حرکت بازار سرمایه برای افزایش نقش تامین مالی و جایگزین بازار پول شدن، خوب و قابل قبول است.
نخستین دبیرکل سازمان کارگزاران بورس پیش بینی کرد در چند سال آینده بازار سرمایه به خوبی جایگزین بازار پول برای تامین مالی بلند مدت بنگاه ها شود و بازار پول فقط برای تامین مالی کوتاه مدت و سرمایه در گردش گزینه مناسب بخش خصوصی خواهد بود. به این ترتیب بازارها در جایگاه درست خود قرار می گیرند.
وی با اشاره به مشکلات عدیده بانک ها و نظام بانکی تاکید کرد: تنها جایی که می تواند به بانک ها برای کمبود منابع مالی کمک کند، بازار سرمایه است . به طور قطع جایگزین شدن بازار سرمایه به جای بانک ها برای تامین مالی بخش خصوصی کمک بزرگی به بانک ها خواهد بود که در با توجه به سرعت توسعه بازار بدهی به زودی شاهد این اتفاق خواهیم بود.

انتهای پیام