با اقدامات مبتکرانه ای که در فین استارز۲۰۱۸ جلوه های آن به نمایش گذاشته می شود می توانیم شاهد ظهور استارتاپ های جدیدی باشیم که در حوزه تکنولوژی های مالی نقش آفرینی کرده و امکان حل چالش های تکنولوژیک بازار سرمایه را فراهم کنند.

امیر هامونی با اشاره به جزئیات اقدامات انجام شده در فرابورس ایران در سال ۹۶ گفت: فرابورس ایران در سال ۹۶ ایران شاهد اقدامات بسیار تاثیرگذار و مثبتی در بازار بود که از جمله مهم ترین این اقدامات می توان به تقویت بازار بدهی در بازار سرمایه ایران اشاره کرد. هامونی افزود: بازار بدهی شاهد ورود تمامی اوراق دولت بود که قبلا بخشی از آن بیرون از بازار سرمایه مورد معامله قرار می گرفتند. وی با بیان این که این اوراق در فرابورس ایران پذیرش شدند و معاملات ثانوی آنها در فرابورس ایران شکل گرفت ادامه داد: به نوعی فرابورس با این سامانه معاملات و قوانین و مقرراتی که تحت نظارت سازمان بورس تدوین شد توانست نرخ های افسار گسیخته ای که در بازار بدهی در خارج از بازار سرمایه شکل می گرفت را مهار کند و در حال حاضر ارزش بازاری بازار بدهی فرابورس ایران به بیش از۴۹ هزار میلیارد تومان می رسد که مجموعا در پایان سال ۹۷ شاهد ارزش بازاری ۱۴۵ هزار میلیار تومانی بازار بدهی فرابورس ایران خواهیم بود.

مدیرعامل فرابورس توضیح داد: در همین بازار ما برای اولین بار صکوک منفعت را با کمک کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و همین طور شورای عالی بورس وارد بازار سرمایه کردیم که به واسطه آن بیش از ۵ هزار میلیارد تومان صکوک منفعت پذیره نویسی شد. وی ادامه داد: در کنار آن صکوک اجاره سهام هم بود که بیش از ۳ هزار میلیارد تومان صکوک اجاره سهام برای مجموعه سازمان تامین اجتماعی و هلدینگ شستا اتفاق افتاد و به تامین مالی انها کمک کرد، ضمن اینکه در بازار بدهی شاهد ورود انواع اسناد خزانه اسلامی، اروق مشارکت، طرح های انتفاعی و همینطور اوراق مراحبه برای تامین مالی گندم و کشاورزان و همینطور وزارت بهداشت بودیم.

هامونی در ادامه افزود: اگر قبل از این فرابورس ایران جزئی از بازار بدهی کشور بود در حال حاضر به نظر می رسد که می تواند یک رکن باشد و بدون فرابورس ایران بازار بدهی در کشور معنا پیدا نخواهد کرد.

این مقام مسئول از جمله اتفاقات مهم دیگر بازار سرمایه را ورود سرمایه های ریسک پذیر در حوزه تامین مالی شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در قالب صندوق های سرمایه گذاری جسورانه برشمرد و اظهار کرد: اخیرا شاهد درخواست تامین مالی برای عرصه هنر و فرهنگ در قالب صندوق های جسورانه بودیم که بتوانیم پروژه های سینمایی، فیلم نامه ای و حتی فیلم های سینمایی و اماکن سینمایی مثل سالن های سینما و پردیس های سینمایی را تامین مالی کنیم. این اتفاق نیز در روزهای اخر سال ۹۶ رخ داد و ان شالله در سال ۹۷ نیز شاهد ظهور و بروز آن باشیم.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=106329
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

حل چالش‌های تکنولوژیک بازار سرمایه به کمک استارتاپ‌های مالی
حل چالش‌های تکنولوژیک بازار سرمایه به کمک استارتاپ‌های مالی
حل چالش‌های تکنولوژیک بازار سرمایه به کمک استارتاپ‌های مالی
حل چالش‌های تکنولوژیک بازار سرمایه به کمک استارتاپ‌های مالی
حل چالش‌های تکنولوژیک بازار سرمایه به کمک استارتاپ‌های مالی