طبق اطلاعیه‌ای که بیستم آذرماه دربورس تهران منتشر شد؛ ۲ شرکت سرمایه گذاری سمند و نگار نصر سهم از عزم خود برای فروش یک بلوک ۱۵.۸۵ درصدی از سهام ایران خودرو پرده برداشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اخبارپول، طبق این اطلاعیه ۱۰.۲ درصد از سهام ایران خودرو متعلق به سرمایه گذاری سمند و ۵.۶ درصد دیگر متعلق به نگار نصر سهم به فروش گذاشته شد. ارزش پایه برای فروش کل بلوک قابل واگذاری ایران خودرو هزار میلیارد تومان تعیین شده است. کنترل سهام ۲ شرکت نگار نصر سهم و سرمایه گذاری سمند در اختیار ایران خودرو و زیر مجموعه های آن است. از همین رو درواقع این ۲شرکت تاکنون هم زیر مجموعه و هم مالک سهام ایران خودرو بوده‌اند.

روند جالب نوسان قیمت سهام
در شرایطی که قیمت پایه برای فروش هر سهم ایران خودرو در جریان عرضه این بلوک مدیریتی ۴۰۳ تومان اعلام شده بررسی‌های اجمالی نشان می‌دهد در طول یک ماه گذشته سهام این شرکت در تالارهای بورس در محدوده ۲۵۰ تومان تا ۳۲۰ تومان مبادله شده است. نکته جالب توجه این که در روزهای اخیر و همزمان با فاصله گرفتن از زمان وعده قبلی مدیران گروه ایران خودرو قیمت این سهام به طور نسبی نزولی شده است.

تخمین سود در بازار
ایران خودرو یکی از ۲ گروه بزرگ خودروساز ایران است سرمایه گذاران با توجه به برنامه عرضه بلوک سهام و با در نظر گرفتن عملکرد تولید و فروش این شرکت به انتظار تعدیل مثبت سود ایران خودرو نشسته اند.در حالی که تخمین‌های اولیه حکایت از این داشت که ایران خودرو تا پایان امسال ۵۷۵ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد کرد، در ۹ ماه امسال تیراژ تولید این شرکت به ۵١٣ هزار دستگاه خودرو رسید بنابراین انتظار فعالان بازارسهام بر این است که رقم تولیدات ایران خودرو در پایان سال از پیش بینی اولیه فراتر خواهد رفت. اما در کنار این عامل مهم یکی دیگر از بحث هایی که سرمایه گذاران در بازارسهام ایران خودرو در هفته های اخیر نسبت به آن عکس العمل نشان داده‌اند موضوع فروش بلوک ۱۵.۸ درصدی بوده است هرچند اعلام این برنامه به افزایش تقاضا برای خرید سهام این شرکت منجر شده، اما هنوز از نتایج آن اطلاعی در دست نیست.

خریداران احتمالی
آخرین پیگیری های انجام شده توسط «عصر خودرو» نشان می دهد دو سپرده برای شرکت در این خرید بزرگ سال ارائه شده است و تا آخرین لحظات قبل از انتشار خبر هیچ منبعی اهلیت یا عدم اهلیت هیچکدام از دو خریدار را تایید نکرد اما منبعی آگاه در بازار سرمایه اعلام کرد برای تایید اهلیت طبق قانون ۹ روز زمان پیش بینی شده است که این ۹ روز می تواند بعد از انجام معامله ادامه پیدا کند.
بنابراین قطعا عرضه این بلوک انجام خواهد شد و می تواند تکلیف بلوک سرنوشت ساز روز چهارشنبه روشن شود
پیگیری ها حاکیست همانطور که پیش بینی می شد قطعه سازان بزرگ ایرانی در دو طرف این رقابت نفس گیر قرار گرفته اند که مورد حمایت گروه های مختلف سیاسی و اقتصادی هستند .
گفتنی است یکی از وعده های مهم حسن روحانی در انتخابات سال ٩۶ سپردن اداره بنگاه های دولتی و شبه دولتی به بخش خصوصی بود که یازدهم بهمن روز سرنوشت سازی برای تعیین عیار عملکرد رییس جمهور در وعده های انتخاباتی خود در صنعت خودرو است.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=103466
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

عرضه سهام سرنوشت ساز ایران خودر
عرضه سهام سرنوشت ساز ایران خودر
عرضه سهام سرنوشت ساز ایران خودر
عرضه سهام سرنوشت ساز ایران خودر
عرضه سهام سرنوشت ساز ایران خودر