رییس مرکز آمار و اطلاعات بورس تهران اعلام کرد: در صورتی که نقدینگی و پس انداز جامعه به سمت بازار سرمایه هدایت شود، کمک شایانی به اقتصاد کشور می شود.

رییس مرکز آمار و اطلاعات بورس تهران اعلام کرد: در صورتی که نقدینگی و پس انداز جامعه به سمت بازار سرمایه هدایت شود، کمک شایانی به اقتصاد کشور می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، کیوان شیخی گفت: عملکرد مثبت شرکت‌های حاضر در بورس سبب شده شاخص همچنان بر مدار رونق حرکت کند و تلاطم های روزهای اخیر که ناشی از رفتار هیجانی برخی از سهامداران است، ادامه دار نخواهد بود و از همین اواسط هفته شاهد پیشتازی تقاضا به عرضه بودیم.
رییس مرکز آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران در ادامه گفت: اکثر شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند بیشتر در عرصه تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمی، فلزات اساسی، خودرو، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری فعالیت می‌کنند که بخش کالایی بازار سرمایه به دلیل رشد قیمت های جهانی توانست توجه عموم سرمایه گذاران را جلب کند.
وی با بیان اینکه این شرکت ها ۵۰ درصد ارزش بازار اوراق بهادار را تشکیل می‌دهند، اظهارداشت: حداقل قیمت نفت طی سال گذشته ۳۰ تا ۳۱ دلار بوده اما امروز در آستانه ۷۰ دلار در بازارهای جهانی مورد معامله قرار می‌گیرد.

روند سودآوری صنایع
رییس مرکز آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران با اشاره به اینکه قیمت نفت و مشتقات نفتی در بازارهای جهانی نسبت به سال گذشته بیش از ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: این افزایش قیمت می‌تواند بر روند سودآوری شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی تاثیر مستقیم بگذارد و موجب سودآوری آنها شود.
وی همچنین گفت: قیمت جهانی فولاد بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافته که در بازار سرمایه ایران بر روی شرکت های تولیدکننده فولاد و سایر شرکت‌های فعال در حوزه فلزات اساسی اثربخش است.
شیخی با اشاره به اینکه افزایش نرخ دلار در بازارهای داخلی عامل دیگری بوده که موجب افزایش ارزش سهام شرکت های بورسی و فرابورسی شده، به سنا گفت: شرکت‌های صادرات محوری که قیمت تمام شده آن‌ها بر مبنای ریال و فروش آنها بر مبنای دلار بوده سود دوچندانی ناشی از تسعیر نرخ ارز به دست آورده‌اند.

تاثیر کاهش نرخ سود سپرده بانکی
وی اظهارداشت: این عوامل در کنار کاهش نرخ سود سپرده بانکی سبب شده تا سرمایه گذاران سرمایه‌های خود را از بانک‌ها و موسسات مالی به سمت اوراق بهادار سوق دهند یا در موسساتی سرمایه گذاری کنند که دغدغه آن‌ها اشتغال و تولید است.
رییس مرکز آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران با بیان اینکه بورس اوراق بهادار جایگاه خود را در اقتصاد ملی پیدا می‌کند، ادامه داد: در صورتی که نقدینگی و پس انداز جامعه به سمت بازار سرمایه هدایت شود کمک شایانی به اقتصاد کشور می شود.

سقف شکنی های شاخص بورس
وی در خصوص رکوردزنی های پیاپی شاخص بورس طی چند ماه اخیر گفت: شاخص بازار سرمایه، شاخص بازده نقدی است، در واقع سود به دست آمده‌ای که میان سهامداران تقسیم می‌شود در تغییرات شاخص به حساب نمی‌آید.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اتفاقات مثبت در جهان هنوز انتظار می رود که این رشد به خصوص در بازارهای کالا محور ادامه داشته باشد. به عنوان نمونه شاخص داوجونز از زمان روی کار آمدن ترامپ ۶۰۰ واحد رشد کرده که یک رکورد ۷۲ ساله را شکسته است.
وی افزود: در بورس اوراق بهادار ما نیز برخی شرکت ها که کالا محور و تابعی از متغیرهای جهانی هستند، از این افزایش قیمت تاثیر می پذیرند و سودآوری آنها ناشی از این فرآیند است و نقش عرضه و تقاضا در آن کمرنگ است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=102670
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

علت اصلی رونق بورس چیست؟
علت اصلی رونق بورس چیست؟
علت اصلی رونق بورس چیست؟
علت اصلی رونق بورس چیست؟
علت اصلی رونق بورس چیست؟