- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

تامین مالی ایده‌ها در بازار سرمایه

تفاهمنامه تامین مالی جمعی با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان بورس و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرصتی برای تحقق ایده‌های نوین است که تاکنون به دلیل کمبود سرمایه محقق نشده بود‌.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، [1] مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در مراسم امضای تفاهمنامه تامین مالی جمعی برای کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها گفت: این تفاهمنامه پوشش‌دهنده دامنه وسیعی از ایده‌ها و فعالیت‌های نوپا و جدید در قالب شراکتی، فامیلی، جمعی، اهدایی و غیره است تا آنها بتوانند به تامین مالی بپردازند‌.

وی با یادآوری اینکه تاکنون در کشور به بازار سرمایه اولیه توجه چندانی نشده بود، خاطرنشان کرد: عمده منابع مالی لازم برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها تاکنون از طریق سیستم بانکی تامین می‌شد و این روند تغییر کرد‌.

وزیر اقتصاد ادامه داد: تفاهمنامه روز گذشته به منظور شکل‌گیری سرمایه‌گذاری و شراکت شکل گرفته که در آن، قابلیت اجرای ایده‌های افراد با نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کرباسیان ادامه داد: پس از تصویب ایده در شورای عالی بورس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز می‌تواند به تجمیع منابع خرد در قالب تعاونی‌ها و امثالهم بپردازد و در نهایت زمینه اشتغالزایی فراهم خواهد شد‌.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: حال که سود سپرده‌های بانکی کاهش یافته، شرایط برای مشارکت مردم در فناوری‌های نوین، استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا فراهم شده و در سال‌های اخیر شاهد ارائه نوآوری‌های فراوان در عرصه‌های حمل‌و‌نقل، استارت‌آپ‌ها و… بوده‌ایم‌.

تقویت کسب‌وکارها
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با امضای این تفاهمنامه از این به بعد تامین مالی جمعی برای کسب‌وکارهای دیجیتال در بورس به صورت مجوزدار دنبال می‌شود‌.

شاپور محمدی در مراسم امضای تفاهمنامه تامین مالی پروژه‌های مخابرات در زمینه استارت‌آپ‌ها با اشاره به صدور مجوز فعالیت در بورس برای تامین مالی کسب‌وکارهای دیجیتال اظهار داشت: از این به بعد در قالب این دستورالعمل تامین مالی جمعی دنبال خواهد شد‌.

رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه این موضوع در حال حاضر در قالب شراکت در پروژه‌ها دنبال می‌شود، افزود: لیست تمام عامل‌ها در فرابورس درج می‌شود و مردم باید با توجه به لیست، منابع را در اختیار صندوق‌ها قرار دهند‌.

محمدی ادامه داد: با تفاهمنامه و دستورالعملی که باید به تصویب شورای عالی بورس برسد، وظایف هر کدام از دستگاه‌ها مشخص شده است‌. در وزارت اقتصاد با محوریت سازمان بورس مجوزهای این نوع تامین مالی صادر می‌شود و لیست عامل‌ها را نیز مشخص خواهیم کرد‌.

وی افزود: شرکت‌های تعاونی هم می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند‌. محور تفاهمنامه، تعیین تکلیف تامین مالی جمعی و تعیین وظیفه هر یک از دستگاه‌ها خواهد بود‌.

رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه تفاهمنامه موضوع تامین وام را دربرنمی‌گیرد و این موضوع در حیطه اختیارات بانک مرکزی است، گفت: سازمان بورس موضوع تامین مالی جمعی در بازار سرمایه را دنبال می‌کند و ما آیین‌نامه مربوط به آن را تصویب خواهیم کرد و از این پس به صورت مجوزدار کار تامین مالی جمعی برای کسب‌وکارهای دیجیتال در بورس دنبال می‌شود‌.

محمدی افزود: سقف تامین مالی جمعی فعلا تا پنج میلیارد تومان است که از طریق عامل انجام می‌شود‌. فعالان تامین مالی جمعی که تاکنون حضور داشتند نیز می‌توانند از طریق دریافت مجوز، فعالیت خود را دنبال کنند و از این بابت برای فعالان قبلی جای نگرانی وجود ندارد‌. وی تاکید کرد: مردم فقط به عامل‌های مجاز مراجعه داشته باشند‌.

ورود سرمایه‌گذاران خارجی
رییس سازمان بورس در زمینه امکان ورد سرمایه‌گذاران خارجی در بورس بیان کرد: اینکه از سرمایه‌گذاران خارجی بخواهیم در این طرح‌ها تامین مالی کنند، در تفاهمنامه پیش‌بینی نشده ولی خارجی‌ها می‌توانند گواهی شراکت سرمایه‌گذاری جمعی را در ایران خریداری کنند که فعالیت آن طبق ماده ۴۹ آیین‌نامه پیش‌بینی شده در این زمینه باشد‌.

محمدی تصریح کرد: کسانی که در حال حاضر در زمینه تامین مالی جمعی فعالیت دارند شش ماه مهلت دارند خود را با آیین‌نامه جدید وفق دهند‌. فرابورس می‌تواند آیین مطابقت را انجام دهد تا در صورت فعالیت‌های غیرقانونی، جلوگیری لازم به عمل آید‌.

وی افزود: تا جایی که قوانین اجازه دهد تلاش می‌کنیم شرایط آسان‌سازی شود‌. در تفاهمنامه مواد متعددی وجود دارد و امکان توصیه پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران و مردم وجود ندارد و این اقدام نباید انجام شود‌.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: امکان تامین مالی جمعی در بازار سرمایه در این قالب پیش‌بینی شده و اطلاعات مربوط به کسب‌وکار در پروژه‌ها دیده می‌شود‌. حساب بانکی رسمی نیز تعریف می‌شود که منابع در آن حساب وارد می‌شود تا از منابع مردم صیانت شود‌.

انتهای پیام