- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

نقش اصلی و مهم تنظیم بازار

جمشید عدالتیان
افزایش قیمت کالاها بر اساس آمار رسمی کشور حکایت از ۱۰ درصد تورم دارد. در این میان افزایش قیمت اگر نسبت به ماه گذشته تا ۱ درصد باشد، عادی است، اما در رابطه با نوسانات شدید قیمتی گفتنی است برخی مواقع قیمت کالاها به شدت افزایش یا کاهش داشته باشد مانند بورس یا همچون قیمت تخم مرغ که در روزهای گذشته به یکباره افزایش داشته و ناگهان با کاهش رو به رو شد و تشنج در بازار و میان مردم را رقم زد. در این میان عدم تطبیق عرضه و تقاضا تحت تاثیر این نوسانات شدید شکل می‌گیرد و سازمان تنظیم بازار که اتاق بازارگانی وزارت صنایع و کشاورزی در آن عضو هستند باید با پیش‌بینی‌های مناسب در این زمینه را بر اساس وضعیت موجود انجام دهد و از اتفاقاتی که در آینده رقم می‌خورد،‌ اطلاع داشته باشد از طرق مختلف برای ثبات قیمت‌ها اقدام کند، تا این نوسانات شدید به وجود نیاید. مدت‌ها بود که این نوسانات شدید را در بازار نداشتیم اما در حوزه تخم مرغ، آنفلونزای پرندگان باعث از بین رفتن بخش عظیمی از مرغ های تخم‌گذار شد. در حالت کلی اکنون برخی اقلام در ثبات قیمتی قرار دارند و انتظار نمی رود که در ماه آینده در راستای نوسانات تورمی، نوسان شدیدی داشته باشیم. البته به جز ایام عیدکه سازمان تنظیم بازار وارد عمل می شود تا نرخ‌ها به یکباره افزایش پیدا نکند. برخی معتقدند که این سازمان ضعیف عمل می‌‌کند اما باید گفت در حالت عادی که این سازمان فعالیت خود را انجام می‌دهد کسی متوجه وجود ثبات در بازار نمی‌‎شود اما زمانی که به بحران برمی‌خورد خیلی‌ها می‌گویند چرا منظم عمل نکرده است. در هر صورت در بسیاری بازارها این سازمان کار خود را انجام می‌دهد و از نوسانات شدید جلوگیری می‌کند. موارد استثنایی به هر حال پیش می‌آید و نمی‌توان به یکباره این سازمان را به ناکارآمدی متهم کرد. با این وجود در رابطه با کالاهای اساسی مردم انتظار دارند که شاهد گرانی‌های یکباره و بیش از اندازه نباشند. مواردی داشتیم مانند محصولات سیب‌زمینی و پیاز که به دلیل کمبود تولید و یا افزایش آن از بین رفتند. در برخی از کشورها این موضوع عادی است. در اروپا زمانی که محصول لبنی مانند شیر تولید می‌شود و آنها مجبورند که آن را از بین ببرند یا قیمتش را کاهش دهند. در حوزه تنظیم بازار زمانی که نیاز به کالایی در داخل بیشتر باشد صادرات آن کاهش پیدا می‌کند. اما تصمیماتی که به یکباره گرفته می‌شود صدمات زیادی را به بار می‌آرود. یا در این زمینه تولید صدمه می‌بیند ویا تجار. به همین خاطر مهم‌ترین اقدامامی که سازمان تنظیم بازار باید انجام دهد، پیش بینی خوب و دقیق از بازارها باشد. برای مثال اگر ما دو ماه پیش می‌دانستیم که به دلیل آنفلونزا پرندگان باید تنظیم و وارد می‌کردیم و اجازه نمی دادند به اینجا کشیده شود. شاید برای مردم ساده باشد که بگویند چرا برنامه‌ریزی صورت نمی‌گیرد باید حالا تخم مرغ وارد کنند. در این خصوص باید توجه داشت صنعت تخم مرغ کشور چه صدمه سنگینی خورده و حدود ۲۵ میلیون قطعه مرغ از بین رفته است. این یعنی بخش عظیمی از سرمایه دامداران به دلیل یک بلای طبیعی از بین رفته است. اگر تخم مرغ گران می‌ماند شاید کمکی به مرغ داران می‌شد تا صنعت خود را به حالت عادی بازگرداند. صنعتی که به این میزان سرمایه را از دست داده باید کمک شود. باید از یک سو به تولید کمک کنند و از سوی دیگر وارد کنندو این تصمیمات به سادگی رقم نمی‌خورد. اگرچه واردات مقطعی است اما باید به تولیدکنندگان کمک شود. به مردم در رابطه با مشکلات مرغداران اطلاع رسانی نشد و گرنه آن‌ها کمک می‌کردند و تشنجی ایجاد نمی‌شد. تمام این موارد به دست هم می دهد تا نوسان در بازار رقم بخورد. امیدواریم در آینده شاهد این گونه نوسانات شدید نباشد. در حالی تنظیم بازار در ماه رمضان و عید درست عمل می‌کند اما اکنون نمی‌دانیم اینجا چرا این برنامه‌ریزی صورت نگرفته است.

منبع: قانون