متاسفانه اقلام اساسی از ابتدای سال جاری تاکنون، به شدت گران شده و مقایسه با سال قبل هم این موضوع را تایید می‌کنند. حالا مرکز آمار ایران در گزارش‌های خود به این مساله اشاره کرده و می‌گوید افزایش قیمت در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات که سهم عمده سبد مصرفی خانوارهای دهک پایین را به خود اختصاص داده، منجر به بروز فشار تورمی بیشتر در این دهک نسبت به دهک‌های بالاتر شده است؛ به طوری که تورم سالانه در دهک اول ۸.۸ درصد و در دهک دهم، ۷.۴ درصد برآورد می‌شود.

*فاطمه گنج کریمی
اگرچه واردات مقطعی است اما باید به تولیدکنندگان کمک شود. تصمیماتی که به یکباره گرفته می‌شود صدمات زیادی را به بار می‌آورد. صنعت تخم مرغ کشور صدمه سنگینی خورده و حدود ۲۵ میلیون قطعه مرغ از بین رفته است. در تمامی ایام باید پیش‌بینی‌های مناسب و دقیقی در حوزه تنظیم بازار صورت گیرد تا شاهد گرانی نباشیم.
طی هفته های گذشته، افزایش قیمت را در اقلام اساسی مشاهده کرده‌ایم که بیشترین آن، مربوط به تخم مرغ می‌شد. این محصول اگرچه هفته‌های گذشته حتی تا شانه‌ای ۲۰هزار تومان هم رسید اما امروز با وارداتی که صورت گرفته، قیمت تخم مرغ متعادل شده و به شانه‌ای ۱۲ هزار تومان رسیده است و برخی دیگر از کالاها همچون گوشت، نسبت به هفته‌های گذشته کاهش داشته است. با‌این وجود در سایر کالاها نیز این افزایش قیمت محسوس بوده است. البته با گشت و گذاری در بازار هم می‌توان به‌خوبی افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی را به صورت ملموسی مشاهده کرد. متاسفانه اقلام اساسی از ابتدای سال جاری تاکنون، به شدت گران شده و مقایسه با سال قبل هم این موضوع را تایید می‌کنند. حالا مرکز آمار ایران در گزارش‌های خود به این مساله اشاره کرده و می‌گوید افزایش قیمت در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات که سهم عمده سبد مصرفی خانوارهای دهک پایین را به خود اختصاص داده، منجر به بروز فشار تورمی بیشتر در این دهک نسبت به دهک‌های بالاتر شده است؛ به طوری که تورم سالانه در دهک اول ۸.۸ درصد و در دهک دهم، ۷.۴ درصد برآورد می‌شود.
فشار روی دهک‌های پایین
با نگاهی به گزارش قیمت‌ها در ماه گذشته، می‌بینیم که آذر، گران‌ترین ماه سال بوده است؛ به طوری که مرکز آمار نیز نهم دی با ارائه گزارشی از اعلام متوسط قیمت برنج ایرانی با قیمت ۱۳ هزارو ۴۰۰ تومان خبر داده است. به این ترتیب برای اولین بار تورم دهک‌های درآمدی از سوی مرکز آمار ایران محاسبه شده و آمار حاکی از آن است که فشار تورمی بر دهک‌های پایین جامعه بیشتر شده است؛ درست برعکس آنچه رییس دولت می‌گوید. مرکز آمار در روز چهارم دی سال جاری برای اولین بار، تورم دهک‌های درآمدی را اعلام کرد و بر مبنای آن، تورم سالانه برای دهک اول درآمدی ۸.۸ درصد و در دهک دهم ۷.۴ درصد است. این اعداد و ارقام درست عکس آن چیزی را نشان می‌دهد که دولتمردان همیشه در صحبت‌های‌شان بر آن تاکید دارند.
کاهش قدرت خرید مردم
از آنجایی که یکی از برنامه‌های جدی روحانی کاهش فاصله طبقاتی و برچیده شدن فقر بوده و مدام در صحبت‌ها و نطق‌ها از افزایش قدرت خرید مردم نیز سخن به میان می‌آید، اما اکنون مرکز آمار ایران به عنوان یک مرکز کاملا کارشناسی و البته غیرسیاسی، به صراحت اعلام کرده که قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی، بسیار کمتر از دهک‌های بالای درآمدی است و تورمی که گروه کم‌درآمد متحمل می‌شوند، به مراتب بسیار بالاتر از اقشارپردرآمد و مستقر در دهک‌های بالای درآمدی است. بررسی نتایج شاخص قیمت مصرف کننده در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بر اساس دهک‌های هزینه‌ای، نشان دهنده آن است که بیشترین عدد شاخص این گروه در آذر ۱۳۹۶، عدد ۱۱۵.۳ متعلق به دهک دهم و کمترین آن، عدد ۱۱۳.۹ متعلق به دهک اول است؛ این در حالی بوده که بیشترین افزایش ماهانه شاخص این گروه معادل سه درصد متعلق به دهک اول و کمترین آن ، معادل ۲.۱ درصد بوده که متعلق به دهک دهم است.
آذر، ماه گرانی
به گفته حسین زاده، تورم ماهانه در آذر برای دهک‌های پایین در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده و در مقایسه با تورم ماهانه کل خانوارها در آذر، ۰.۶ درصد واحد بالاتر است. این درحالی است که داده‌های مرکز آمار حکایت از آن دارد که شاخص قیمت مصرف کننده در دهک‌های هزینه‌ای برای گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات مصرفی خانوارهای کشور نمایانگر آن است که بیشترین مقدار شاخص در این گروه عدد ۱۰۹.۷ برای دهک اول و کمترین مقدار شاخص در این گروه، عدد ۱۰۸.۵ متعلق به دهک دهم که باز هم نشان می دهد که بیشترین افزایش ماهانه این شاخص، معادل ۰.۲ درصد متعلق به دهک دهم است و برای دهک اول، این شاخص نسبت به ماه گذشته تغییری نداشته است. بنابراین مسئولان مرکز آمار ایران معتقدندکه تورم ماهانه آذر در گروه غیرخوراکی‌ها و خدمات برای دهک‌های بالا، بیشتر بوده و در مقایسه با تورم ماهانه کل خانوارها در آذر، ۰.۱ واحد درصد بالاتر است.
گزارش اواخر آذر
بر اساس اعلام بانک مرکزی، در هفته منتهی به یکم دی، متوسط قیمت متوسط خرده فروشی لبنیات ۴.۳ درصد، تخم مرغ ۵۳.۷ درصد، برنج ۲.۲ درصد، حبوب ۳.۲ درصد، میوه‌های تازه ۲۴.۳ درصد، سبزی‌های تازه ۴۲ درصد، گوشت قرمز ۱۴.۴ درصد، گوشت مرغ ۷.۵ درصد، چای ۱۹.۵ درصد و روغن نباتی ۲.۲ درصد نسبت به هفته مشابه سال گذشته افزایش داشته است؛ ضمن اینکه متوسط قیمت قند و شکر ۱۲.۷ درصد در دوره زمانی یاد شده کاهش را نشان می دهد.علاوه بر این، متوسط قیمت خرده‌فروشی گروه‌های تخم مرغ ۹ درصد، برنج ۰.۲ درصد، میوه‌های‌ تازه ۲.۲ درصد، سبزی‌های تازه ۰.۵ درصد و گوشت مرغ ۰.۹ درصد در هفته منتهی به یکم دی نسبت به هفته قبل از آن افزایش داشته است. همچنین قیمت خرده‌فروشی گروه‌های لبنیات، حبوب، گوشت قرمز، قند و شکر، چای و روغن نباتی ثابت ماند.
ثبات قیمت گوشت گوسفندی در بازار
در هفته مورد گزارش، قیمت گوشت گوسفند معادل ۰.۶ درصد و گوشت تازه گاو و گوساله ۰.۴ درصـد کاهش ولی بهای گوشت مرغ ۱.۱ درصد افزایش داشت. علی‌اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی روز گذشته از ثبات قیمت این نوع گوشت در بازار خبر داده و گفته است: هم اکنون قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه عرضه به مغازه دار، بین ٣۵ هزار و ۵٠٠ تومان تا ٣۶ هزار و ۵٠٠ تومان و عرضه به مشتری بین ٣٩ تا ۴٠ هزار تومان است. همچنین قیمت گوشت‌های وارداتی که در چرخه بازار حضور دارند ٣٣ هزار تومان است. هم اکنون رکود خاصی بر بازار گوشت حاکم است؛ هیچ کمبودی وجود ندارد و با مشکلی در این زمینه مواجه نیستیم. در این هفته قیمت قند، شکر، چای خارجی و روغن نباتی مایع نیز بدون تغییر بود اما بهای روغن نباتی جامد معادل ۰.۸ درصد افزایش یافت.
تغییرات سالانه
در یک سال منتهی به هفته پانزدهم دی، ۱۰ نوع کالای اساسی با چالش گرانی دست ‌وپنجه نرم کردند. این کالاها شامل لبنیات، تخم مرغ،‌حبوبات، برنج، میوه، سبزی، گوشت قرمز، گوشت مرغ، چای و روغن می‌شود. نرخ لبنیات ۸.۱ درصد، تخم مرغ ۴۵.۸ درصد، برنج ۰.۸ درصد، حبوب ۲.۶ درصد، میوه‌های تازه ۳۶ درصد، سبزی تازه ۴۷.۹ درصد، گوشت قرمز ۶.۵ درصد، گوشت مرغ ۹.۶ درصد، چای ۱۹.۵ درصد و روغن ۲.۵ درصد رشد کرده است. همچنین قیمت قند و شکر، ۱۰.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=102026
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اقلام اساسی درگیر نوسان قیمت
اقلام اساسی درگیر نوسان قیمت
اقلام اساسی درگیر نوسان قیمت
اقلام اساسی درگیر نوسان قیمت
اقلام اساسی درگیر نوسان قیمت