مردم باید شرایط امروز کشور را با سال‌های نه‌چندان دور و شرایطی که کشور در دولت‌های نهم و دهم در آن قرار داشت مقایسه کنند تا ببینند با وجود مشکلات اقتصادی فراوان کنونی، آیا جایی برای اعتراض وجود دارد یا خیر.

مهدی تقوی*: مردم باید شرایط امروز کشور را با سال‌های نه‌چندان دور و شرایطی که کشور در دولت‌های نهم و دهم در آن قرار داشت مقایسه کنند تا ببینند با وجود مشکلات اقتصادی فراوان کنونی، آیا جایی برای اعتراض وجود دارد یا خیر؛ کشور در آن دوران با تورم ۴۰‌درصدی و رشد منفی مواجه بود که در چنین وضعیتی،‌ قدرت خرید مردم حتی با افزایش حقوق ۲۰‌درصدی نیز با ۲۰درصد کاهش مواجه می‌شد این درحالی است که امروز نرخ تورم حدود ۸.۵‌درصد و رشد اقتصادی هم مثبت ۵‌درصد است که نشان از افزایش قدرت خرید مردم و بهبود نسبی وضعیت دارد.
عملکرد اقتصادی روحانی و تیمش نسبت به گذشته بسیار بهتر از گذشته بوده است و به این نتیجه می‌رسیم که اعتراض‌ها و تحرکاتی که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم بیشتر جنبه سیاسی دارد تا اقتصادی و امروز حال اقتصاد ایران بهتر از گذشته است. زیرا در گذشته همه ایران را تحریم کرده بودند و روحانی درواقع یک مخروبه را تحویل گرفت و تورم ۴۰درصدی را به حدود ۸.۵‌درصد و نرخ رشد منفی را به نرخ مثبت تبدیل کرد؛ البته این تغییر شرایط بیشتر به‌دلایل سیاسی است تا اقتصادی. یعنی اگر برجام اتفاق نمی‌افتاد و تحریم‌ها لغو نمی‌شد، در این وضعیت قرار نمی‌گرفتیم به این صورت که کار سیاسی برجام باعث حرکت اقتصاد کشور شد. امروز این مشکلات تا حدود بسیاری حل شده و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به ما بوئینگ و ایرباس می‌فروشند.
باید از وضعیت دولت گذشته و حال آن روزهای اقتصاد ایران عکسی گرفت و برای مردم و معترضان ارسال کرد تا آن زمان را به یاد بیاورند و ببینند که کشور در چه شرایطی قرار داشت. مردم هر قدر مشکل داشته باشند و از دولتمردان خواسته‌ها و مطالبات بحقی داشته باشند، نباید انتظار معجزه داشته باشند و دولت به‌تدریج وضعیت اقتصادی کشور را بهبود می‌بخشد و ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد اما نرخ رشد مثبت ۳.۵ درصد با منفی ۲۰‌درصد و تورم ۸.۵‌درصد با ۴۰‌درصد بسیار متفاوت است.
اگر روحانی و دیگر دولتمردان سرمایه‌گذاری وسیع‌تر و بزرگ‌تری انجام دهد و بودجه را بیشتر به این سمت هدایت کند وضعیت اشتغال نیز بسیار بهتر می‌شود و باید تصمیماتی گرفت که نرخ رشد اقتصادی سرعت بیشتری گیرد. در دولت گذشته خرابکاری بزرگی در جامعه به‌ویژه اقتصاد شکل گرفت و همه چیز درحالی به روحانی و دولتش تحویل داده شد که می‌‌توان گفت دولت کنونی خرابه‌ای را تحویل گرفتند. منشا تحولات امروز سیاسی و اقتصادی است و نشان از تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های نسبتا درست دارد. این درحالی است که در دوران گذشته، احمدی‌نژاد سازمان برنامه‌وبودجه را منحل و آن را به ریاست‌جمهوری منتقل کرد که موجب شد بدنه کارشناسان برنامه‌ریز از این سازمان خارج شوند و وضعیت اقتصادی و برنامه‌ریزی کشور به هم ریخت.
وقتی برنامه‌ها اعلام می‌شود می‌توان پیش‌بینی کرد که چه مشکلات و تبعاتی برای اقتصاد ایران دارد، به‌عنوان مثال مرحوم هاشمی‌رفسنجانی سیاست تعدیل اقتصادی را تدوین و اجرا کرد که موجب به‌وجود آمدن تورم ۴۰‌درصدی شد که البته از ایشان نمی‌توان ایراد گرفت و باید دید کدام مشاوران چنین برنامه‌ای به ایشان داده بودند.
*کارشناس اقتصادی
منبع: شرق


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=101651
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

گذشته اقتصاد را به یاد آوریم
گذشته اقتصاد را به یاد آوریم
گذشته اقتصاد را به یاد آوریم
گذشته اقتصاد را به یاد آوریم
گذشته اقتصاد را به یاد آوریم