- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

بالاترین حباب بازار سکه از سال ۹۲

به دنبال ناآرامی‌های داخلی در چند روز اخیر، بازار ارز و سکه تحت تاثیر مستقیم آن قرار گرفت. جهش‌های ناگهانی در بازار سکه در سال‌جاری برای دومین بار پیاپی است که موجب شکل‌گیری حباب در بازار آن می‌شود. همین دو ماه پیش بود که سکه به طور ناگهانی با جهش قیمتی ۳۰ هزار تومانی، حباب ۱۸۰ هزار تومانی را در بازار موجب شد که بالاترین حباب بازار سکه از سال ۹۲ بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول [1]، در پی شکل‌گیری حباب ۱۸۰ هزار تومانی سکه در چند ماه اخیر‌ رییس اتحادیه طلا و جواهر افزایش تقاضا در بازار را عامل شکل‌گیری آن اعلام کرده بود. به دنبال آن، بانک مرکزی از طریق بانک کارگشایی اقدام به حراج سکه در بازار کرد تا از طریق تنظیم بازار، از افزایش تقاضای بازار سکه بکاهد و حباب ناشی از آن ادامه‌دار نشود. این اقدام بانک مرکزی در کوتاه‌مدت توانست موجب کاهش قیمت سکه در بازار شود اما تجربه‌های گذشته در این زمینه نشان داده که این گونه اقدام‌ها نمی‌تواند در بلندمدت نتیجه مثبتی داشته باشد، چه اینکه هر گونه اتفاقی که بازار را تحت تاثیر قرار دهد به راحتی می‌تواند حباب را دوباره به بازار برگرداند به طوری که در چند روز گذشته و به دنبال ناآرامی‌های داخلی، باز هم بازار سکه رونق گرفت.
ناآرامی‌های چند روز گذشته در داخل کشور، جهش ۲۸ هزارتومانی قیمت سکه و افزایش نرخ رشد دلار و یورو را موجب شد؛ شرایطی که کام صرافی‌ها و بازار سیاه سکه و ارز را شیرین می‌کند تا از طریق آن بتوانند سودهای هنگفتی را به جیب بزنند. مقایسه قیمت‌های سکه و ارز در دو روز گذشته موید این مطلب است.
در آخرین ساعات روز شنبه‌ سکه با قیمت یک میلیون و ۴۲۶ تومان معامله شد؛ اما روز گذشته شاهد رشد لحظه‌ای قیمت سکه و ارز در بازار بودیم‌ به طوری که اوایل روز گذشته، قیمت سکه با جهش ۲۸ هزار تومانی به یک میلیون و ۴۵۵ تومان رسید. اما این جهش‌ها ادامه‌دار بود‌ به طوری که در ساعت‌های منتهی به ظهر، باز هم قیمت سکه جهش داشت و نرخ یک میلیون و ۴۷۰ تومانی را برای خود به ثبت رساند. این جهش‌ها، بازار را برای صرافی‌های چهار‌راه استانبول گرم کرد تا با امتناع از خرید و فروش سکه و ارز در بازار، موجب تشدید تقاضا در بازار شوند و به یکباره با عرضه و فروش آن در بازار، سود کلانی به جیب بزنند.
همچنین اوایل روز گذشته، هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم با ۵ هزار تومان رشد، به قیمت یک میلیون و ۴۰۶ هزار تومان فروخته شد، اما در ساعات منتهی به ظهر به یک میلیون و ۴۱۹ هزار تومان رسید.
به نوشته جهان صنعت،قیمت هر قطعه سکه نیم‌بهار آزادی نیز اوایل روز گذشته با هشت هزار تومان افزایش، ۷۰۸ هزار تومان و در ساعات پایانی روز به ۷۱۱ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه ربع بهار آزادی نیز در ابتدای روز گذشته، ۴۲۲ هزار تومان داد و ستد شد که نسبت به روز شنبه ۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داشت؛ قیمت آن اما ظهر روز گذشته به ۴۲۱ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه گرمی نیز ابتدا بدون تغییر و ۲۷۲ هزار تومان معامله شد اما بعد از آن به قیمت ۲۷۴ هزار تومان رسید.
اما قیمت دلار نیز روز گذشته رکورد زد و پس از تلاش‌های بازار برای ثابت نگه داشتن آن در کانال ۴۲۰۰ تومان، از کانال ۴۳۰۰ تومان گذشت و به ۴۳۱۰ تومان رسید.
نکته‌ای که اینجا وجود دارد این است که جلوگیری از خرید و فروش سکه و دلار از سوی صرافان، قیمت‌ها را تا چه اندازه‌‌ای می‌تواند بالا ببرد و اینکه تا چند روز امیدواری به افزایش قیمت‌ها وجود خواهد داشت. گزارش شاهدان عینی نیز حاکی از آن است که بازار تقاضا برای معامله گرم بوده‌ اما صرافان از خرید و فروش امتناع می‌کنند و در نتیجه تقاضا برای معامله با شدت هرچه بیشتری ادامه دارد. اکنون باید منتظر بمانیم و ببینیم این روند تا کی می‌تواتد بازار را با خود همراه کند.

رشد قیمت جهانی طلا
در همین حال‌ رییس اتحادیه طلا و جواهر دلایل رشد ۲۸ هزار تومانی نرخ سکه و افزایش سه هزار تومانی طلا را ناشی از افزایش ۲۸ دلاری نرخ اونس جهانی و همچنین ارز اعلام کرد.
محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه قیمت اونس جهانی در هفته گذشته افزایش شدیدی داشته است، اظهار کرد: علاوه بر این نرخ ارز از روز شنبه نیز رشد داشته است. وی ادامه داد: این دلایل باعث رشد ۲۸ هزار تومانی نرخ سکه و سه هزار تومانی قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار شده است.
رییس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر اینکه نرخ طلا و سکه هم‌اکنون در بازار حباب ندارد، افزود: حراج سکه طی هفته‌های گذشته بسیار بر بازار تاثیرگذار بوده به نحوی که اگر این واگذاری‌ها نبود به طور طبیعی با حباب شدید مواجه می‌شدیم‌ اما این حراج‌ها از میزان التهاب کاسته است.
رییس اتحادیه طلا و جواهر خاطرنشان کرد: میزان خرید و فروش در بازار معمول است و مساله غیرعادی‌ای در بازار وجود ندارد.
با وجود دلایلی که از سوی رییس اتحادیه طلا و جواهر برای افزایش قیمت سکه و ارز مطرح شده روشن است که بازار داخلی نیز در این زمینه بی‌تاثیر نبوده و شاید بتوان گفت دلیل عمده این افزایش ناشی از همین ناآرامی‌ها بوده است تا عده‌ای با سوءاستفاده از آن‌ بتوانند شرایط را به نفع خود پیش ببرند و در صورت ادامه‌دار شدن آن، انتظار شکل‌گیری حباب نیز بعید نباشد.

انتهای پیام