- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

پیچ دشوار حفظ تورم تک‌رقمی

آن‌طور که از گزارش های رسمی دولت پیداست، اگر تورم با روند ۷ ماهه سال ۱۳۹۶ ادامه یابد، دستاورد تورم تک‌رقمی همچنان حفظ خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول [1] به نقل از خبرآنلاین، اگرچه از حرکت تند کاهش تورم خبری نیست، اما آن‌طور که از سیاست‌های دوات پیداست، همچنان برنامه مهار تورم دنبال می‌شود. حسن روحانی، رییس‌جمهور نیز هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی این موضوع را مورد تاکید قرار قرار داد و اعلام کرد: «هدف ما باقی ماندن تورم تک‌رقمی است, البته تورم تک‌رقمی به معنای ارزانی نیست، بلکه به معنای این است که قیمت کالاها مثلا ۸ درصد اضافه شود.» به اعتقاد روحانی، «هنر دولت وی این است که نگذاشته‌اند ۳۰، ۴۰ درصد قیمت‌ها اضافه شود.»

در این شرایط، اما کارشناسان معتقدند که برخورداری از تورم تک‌رقمی پایدار، یکی از چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران خواهد بود؛ به طوری که در چنین شرایطی، تقویت انضباط پولی و کنترل رشد نقدینگی از اهمیت بالایی برای حفظ و کنترل نرخ تورم برخوردار است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که از زمان تشکیل روحانی در سال ۱۳۹۲، تورم از ارقام بالای ۳۵ درصد پایین آمده و به نحوی پیش رفته که از خرداد سال ۱۳۹۵ تورم سالانه تک رقمی شد. به این ترتیب، میانگین تورم در سال ۱۳۹۵ به ۶.۸ درصد رسید؛ اگرچه در سال ۱۳۹۶ شیب نزولی تورم متوقف شد و از شیب مثبت اندکی برخوردار شد؛ به طوری که از ۶.۸ درصد در اسفند ۱۳۹۵ به ۷.۹ درصد در مهر ماه سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است. با این وجود بنا به گزارش ۱۰۰ روزه عملکرد دولت دوازدهم، دستاورد تورم تک‌رقمی طی این مدت همچنان حفظ شده است. اما همین آمار نشان می‌دهد که باقی ماندن تورم تک‌رقمی در ماه‌های آتی، از جمله اهداف اصلی دولت در ماه‌های پیش رو باید باشد.

 

بنا به گزارش‌های رسمی دولت، تورم نقطه به نقطه در مناطق شهری در گروه خوراکی‌ها از رقم ۵۹.۶ درصد در خردادماه ۱۳۹۲ در انتهای سال ۱۳۹۵ به ۱۲.۸ رسید. پس از آن مجددا از شیب تورم کاسته شد و در مهر ماه ۱۳۹۶ به ۱۱.۴ درصد تنزل یافت. گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» در مجموع، ۴۴.۵ درصد از تورم ایجاد شده در سال ۱۳۹۵ را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر، در گروه بهداشت و درمان تورم نقطه به نقطه در مناطق شهری از رقم ۳۹.۶ درصد در خردادماه ۱۳۹۲ به رقم ۹.۴ درصد در اسفندماه ۱۳۹۵ رسید و در مهر ماه سال جاری به ۷.۶ درصد کاهش یافت. در گروه حمل‌ونقل نیز تورم نقطه به نقطه از رقم ۴۵ درصد در خردادماه ۱۳۹۲ به رقم ۵.۹ درصد در اسفند ماه ۱۳۹۵ رسید و در مهر ماه سال ۱۳۹۶ نیز به ۵.۳ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر، تورم نقطه به نقطه در مناطق روستایی براساس گزارش‌ها در گروه خوراکی‌ها از رقم ۵۶.۸ درصد در خردادماه ۱۳۹۲ به ۱۲.۱ درصد در اسفند ۱۳۹۵ رسید و به ۱۱.۱ درصد در مهر ماه ۱۳۹۶ کاهش یافته است.

در این شرایط، پیش‌بینی دولت این است که به واسطه اهمیتی که دولت یازدهم و دوازدهم برای هدف کنترل تورم در مجموعه اهداف اقتصادی قایل بوده است، باید امید داشت دستاوردهای حاصل شده در زمینه کنترل تورم استمرار یابد و تقویت شود.

بر این اساس، اتخاذ سیاست‌‌های ارزی، پولی، مالی، تجاری و اعتباری مناسب و متناسب با شرایط، نه‌تنها می‌تواند تورم را کنترل کند، بلکه قادر به کاهش بیشتر در شدت این متغیر مهم اقتصاد کلان و در نتیجه بهبود شرایط توزیع درآمد خواهد بود و در نتیجه بستری برای رشد اقتصادی و ثبات پایدار فراهم می‌آورد.

پیش‌بینی می‌شود چنانچه تورم با روند ۷ ماهه سال ۱۳۹۶ ادامه یابد، تورم نقطه به نقطه در انتهای سال به ۸.۸ درصد و تورم منتهی به دوازده ماه به ۸.۹ درصد برسد و دستاورد تک‌رقمی دولت دوازدهم همچنان حفظ شود.

انتهای پیام