- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

ایران چهل و چهارمین تاجر بزرگ دنیا شناخته شد

بانک جهانی با اشاره به تجارت خارجی ۱۰۶ میلیارد دلاری ایران در سال میلادی گذشته اعلام کرد ایران در رتبه ۴۴ جهان از این نظر قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول [1]، آمارهای منتشر شده از سوی بانک جهانی نشان می دهد کل تجارت خارجی ایران در سال میلادی گذشته بیش از  ۱۰۶ میلیارد دلار بوده که ۶۶ میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات و ۴۰ میلیارد دلار نیز مربوط به واردات ایران در این سال بوده است.

ایران از نظر ارزش تجارت خارجی خود رتبه ای بهتر از ۴۴ را در رده بندی جهانی طی این سال بدست نیاورده است.

بیشترین تجارت خارجی در جهان طی سال ۲۰۱۶ به آمریکا اختصاص داشته است. حجم تجارت خارجی آمریکا در این سال ۳۷۰۵ میلیارد دلار اعلام شده است که بالاترین رقم تجارت خارجی یک کشور است.

پس از آمریکا، چین با تجارت خارجی ۳۶۸۵ میلیارد دلاری در رتبه دوم و آلمان با ۲۳۹۳ میلیارد دلار در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته اند.

کشورهای ژاپن با ۱۲۵۰ میلیارد دلار، فرانسه با ۱۰۷۴ میلیارد دلار، هلند با ۱۰۷۲ میلیارد دلار، هنگ کنگ با ۱۰۶۳ میلیارد دلار، انگلیس با ۱۰۴۴ میلیارد دلار، کره جنوبی با ۹۰۱ میلیارد دلار و ایتالیا با ۸۶۵ میلیارد دلار به ترتیب در رتبه های چهارم تا دهم از نظر ارزش تجارت خارجی خود قرار گرفته اند.

برخی کشورهای دیگر که تجارت خارجی بیشتری نسبت به ایران داشته اند عبارتند از: کانادا با ۸۰۶ میلیارد دلار، سنگاپور با ۶۱۱ میلیارد دلار، سوئیس با ۵۷۱ میلیارد دلار، امارات با ۴۹۰ میلیارد دلار، مالزی با ۳۵۷ میلیارد دلار و ویتنام با ۳۵۰ میلیارد دلار.

از جمله کشورهایی که تجارت خارجی کمتری نسبت به ایران داشته اند نیز می توان به اوکراین با ۷۵ میلیارد دلار، نیجریه با ۷۱ میلیارد دلار، نیوزیلند با ۶۹ میلیارد دلار، کویت با ۷۷ میلیارد دلار، اسلونی با ۶۲ میلیارد دلار و بلغارستان با ۵۳ میلیارد دلار اشاره کرد.

انتهای پیام