- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در دولت تدبیر و امید

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی اقتصادی، از تصویب بیش از ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول [1]، محمد خزاعی میزان سرمایه خارجی جذب شده را نیز۱۴ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ۱۲ میلیارد دلار به صورت سرمایه‌گذاری مستقیم FDI و دیگر روش‌ها بوده است.
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه از میان همه هیأت‌های خارجی که بعد از برجام به کشورمان آمدند، برخی مذاکره‌ها به انعقاد قراردادهای نهایی یا سرمایه‌گذاری و موافقتنامه‌های مالی منجر شد که در مذاکره دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های خارجی، نهایی شده است افزود: این طرح‌ها در هیأت عالی سرمایه گذاری(بانک مرکزی، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی اقتصادی ایران، اتاق‌های بازرگانی و تعاون) به تصویب رسیده و مجوز یا ضمانتنامه هم صادر شده است. وی گفت: پس از مدت‌ها مذاکره چند موافقتنامه مالی نهایی شد و به امضای بانک‌های عامل کشور رسید که نخستین آن خط اعتباری ۸ میلیارد یورویی کره جنوبی بود که می‌تواند در طرح‌های بخش خصوصی و دولتی استفاده شود.
خزاعی به امضای موافقتنامه سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری خط اعتباری با مؤسسه مالی سیتیک چین اشاره کرد و یادآور شد: قرارداد اعتباری یک میلیارد یورویی در سه هفته اخیربا بزرگترین بانک اتریش (‌اوبر بانک) نهایی شد و آخرین آن هم خط اعتباری قابل تمدید و گردشی با دنسکه بانک دانمارک به ارزش ۵۰۰میلیون یورو است.
رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی اقتصادی به امضای موافقتنامه مالی با روسیه که بخشی از آن تأمین‌کننده اعتبار پروژه بزرگ احداث نیروگاه در جنوب کشور است اشاره کرد و گفت: خط اعتباری دیگری هم هند برای توسعه چابهار اختصاص داده است.
به گفته خزاعی علاوه بر اینها موارد دیگری هم بین بانک مرکزی با دو تا سه کشور اروپایی و آسیایی در حال مذاکره است که امید می‌رود بر میزان سرمایه‌گذاری خارجی کشور بیفزاید.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: منابع مالی برای پروژه‌هایی که مذاکره‌های آن را بخش‌های خصوصی و دولتی انجام داده‌اند و سرمایه‌گذاران خارجی اعلام آمادگی کرده‌اند بتدریج تأمین می‌شود.
وی افزود: اگر بوروکراسی‌های اداری کشور کاهش و فضای کسب و کار بهبود یابد، روند استفاده از این منابع مالی سرعت می‌گیرد.
خزاعی تأکید کرد: بخش فاینانس‌ها و توافق با بانک‌های خارجی تا زمانی که منابع برای پروژه‌ای درخواست نشود، هیچگونه بدهی برای کشور ایجاد نمی‌کند.
به گفته معاون وزیر اقتصاد طبق برنامه ششم و بودجه امسال وزارت اقتصاد و بانک مرکزی موظف شده‌اند سالانه ۳ میلیارد دلار سرمایه از منابع خارجی جذب کنند.
استفاده از خطوط اعتباری بانک‌های خارجی در طرح‌های زیربنایی
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه وام‌های تجاری و خطوط اعتباری فرق می‌کند، گفت: از خطوط اعتباری بانک‌های خارجی برای اجرای طرح‌های زیربنایی و مصوب شورای اقتصاد استفاده می‌شود.
خزاعی افزود: از اینگونه خطوط اعتباری برای اجرای طرح‌هایی مانند نیروگاه و خطوط راه‌آهن استفاده می‌شود و بخشی از آن می‌تواند صرف خرید تجهیزات مورد نیاز همان پروژه شود.
وی تأکید کرد: ‌پول در اختیار یک دستگاه دولتی یا بخش خصوصی قرار نمی‌گیرد تا هر گونه مایل باشد هزینه کند و نمی‌توان برای خرید کالای مصرفی یا تجاری استفاده کرد. همچنین تخصیص اعتبار با نظارت شورای اقتصاد، بانک مرکزی و بانک عامل صورت می‌گیرد.
معاون وزیر اقتصاد درباره نرخ سود و زمان بازگشت سرمایه‌های خارجی جذب شده نیز گفت: به طور معمول در موافقتنامه‌ها حدود نرخ بهره و شرایطی تعریف می‌شود اما در پروژه‌ها از نیم تا یک درصد تفاوت می‌کند.
تصمیم ترامپ تأثیری بر اجلاس بانک جهانی ندارد
محمد خزاعی می‌گوید: اعتماد کشورها به ایران افزایش یافته وآنها متوجه شده‌اند که برای جذب منافع اقتصادی خود مستقل از غرب فکر کنند و در قبال تحولات سیاسی غرب، عکس‌العمل خود را داشته باشند.
خزاعی در گفت‌و‌گو با ایرنا، در پاسخ به این سؤال که آیا تصمیم روز جمعه ترامپ درباره برجام و ایران تأثیری بر فعالیت هیأت ایرانی و همچنین اجلاس سالانه بانک جهانی خواهد داشت؟ گفت: بانک جهانی همچون سازمان ملل و سایر مؤسسات بین‌المللی، مؤسسه‌ای است که بیش از ۱۹۰ کشور عضو آن هستند. البته برخی کشورها و قدرت‌ها می‌توانند از حق رأی یا نفوذی که دارند در بعضی از تصمیم‌گیری‌ها تأثیر‌گذار باشند اما در روند برگزاری اجلاس و دیدارها هیچ گونه تأثیری ندارند.
رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی اقتصادی افزود: این دیدارها بر اساس روابط دوجانبه‌ای که بین جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشورها وجود دارد، انجام می‌شود و در اجلاس‌های بین‌المللی هم هر کشور به بیان دیدگاه‌ها و مباحث خود درباره موضوع اجلاس می‌پردازند لذا این تصمیم هیچ ارتباط و تأثیری بر این اجلاس نخواهد داشت.

منبع: ایران