- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

رشد شاخص بورس در دقایق پایانی

شاخص بورس که امروز (شنبه) به پله ۷۶ هزار و ۱۹۹ واحد افت کرده بود، به لطف معاملات مثبت در دقیقه های پایانی فعالیت بازار سرمایه، جهشی قابل توجه یافت و در نهایت با ۳۰ واحد رشد و ثبت رقم ۷۶ هزار و ۳۱۵ واحد به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول [1]، شاخص کل که هفته گذشته را با افت یک هزار و ۱۹۰ واحد سپری کرده بود، معاملات هفته جدید را نیز با روندی منفی آغاز کرد که البته در دقیقه های پایانی، یکباره تغییر مسیر داد و مثبت شد.
در معاملات امروز بیش از یک میلیارد و ۸۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و ۲۵۴ میلیارد ریال در ۵۲ هزار و ۹۴۰ نوبت خرید و فروش شد.
شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) ۱۰ واحد، شاخص بازار اول ۲ واحد، شاخص بازار دوم ۱۶۸ واحد و شاخص ۳۰ شرکت برتر پنج واحد رشد کرد.
اما شاخص کل (هم وزن) ۹۵ واحد، شاخص قیمت (هم وزن) ۷۵ واحد و شاخص آزاد شناور ۴۸ واحد کاهش یافت.
نمادهای اخابر (مخابرات)، شپدیس (پتروشیمی پردیس)، پارسان (نفت و گاز پارسیان)، جم (پتروشیمی جم) و وغدیر (سرمایه گذاری غدیر) در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند، در مقابل فملی (ملی صنایع مس) و شخارک (پتروشیمی خارک) از بیشترین تاثیر منفی بر شاخص برخوردار بودند.
بالاترین رشد قیمت در معاملات امروز به بیمه دانا، موتورسازان تراکتورسازی ایران، سبحان دارو، حق تقدم گروه صنعتی پاکشو و آسان پرداخت پرشین تعلق داشت.
بیشترین کاهش قیمت نیز به حق تقدم سیمان شرق، حق تقدم آهنگری تراکتورسازی ایران، حق تقدم صنایع کاغذسازی کاوه، حق تقدم توکا فولاد و کاشی سعدی اختصاص یافت.

شاخص فرابورس ۱۴ واحد کاهش یافت
شاخص فرابورس نیز امروز با کاهش ۱۴ واحدی به رقم ۸۵۱ واحد رسید.
در نخستین روز معاملاتی هفته سوم اسفندماه‌ بیش از ۱۷۱ میلیون ورقه در ۱۹۸ هزار و ۹۸۳ نوبت دست ‌به‌ دست شد که ارزشی افزون بر ۲ هزار و ۱۱۹ میلیارد ریال داشت.
حدود ۹۰ درصد از حجم معاملات بازارهای شش‌‌گانه فرابورس ایران در روز جاری به بازار سهام اختصاص یافت؛ بدین ترتیب این بازار میزبان نقل‌وانتقال بالغ بر ۱۵۳ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴۲۴ میلیارد ریال بود.
در این میان نماد حق تقدم شرکت بیمه اتکایی امین بیشترین حجم و نماد «چکاپا» متعلق به گروه صنایع کاغذ پارس که در پایان مبادلات امروز متوقف شد بیشترین ارزش معاملاتی را در بین بازارهای اول، دوم، پایه و صنایع کوچک و متوسط (اس.ام.ائی) به دست آوردند.
صندوق سرمایه‌ گذاری اعتمادآفرین پارسیان نیز توانست بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به خود اختصاص دهد.
بررسی بازار اوراق با درآمد نیز ثابت حاکی از نقل ‌و انتقال بیش از یک میلیون ورقه به ارزش افزون بر یک هزار و ۴۶۲ میلیارد ریال در این بازار است.
اسناد خزانه مرحله نهم با معامله بیش از ۴۲۹ هزار ورقه به ارزش افزون بر ۳۸۲ میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.
در بازار اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز بیش از ۴۲ هزار ورقه به ارزش نزدیک به ۳۲ میلیارد ریال دادوستد شد.

انتهای پیام