- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

زورآزمایی عرضه جهانی در برابر تقاضای داخلی

احرام شاه محمدی*: در بازار جهانی طلا، عواملی از جمله تقاضای فیزیکی کشور هند بنابر محدودیت ‌های اعمال شده از سوی دولت هند برای ترغیب معامله گران به سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه و کاهش تقاضای فیزیکی کشور چین بنابر تغییر سلیقه مصرف‌کنندگان و تعطیلات سال نو در کنار چشم انداز سیاست های تورم زای دونالد ترامپ و تحقق وعده های انتخاباتی وی از جمله نوسازی زیرساخت ‌ها و کاهش مالیات، منجر به اولین کاهش قیمت انس جهانی طلا در سال جاری شد.

نشست روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه، فدرال رزرو امریکا و چشم انداز افزایش نرخ بهره و تسریع روند آن و پیش بینی بانک جهانی از افزایش نرخ بهره و کاهش تقاضای محافظه کارانه معامله گران و اعلام میانگین قیمتی ۱۱۵۰ دلاری انس جهانی طلا در سال جاری (۲۰۱۷) و میانگین قیمتی ۱۱۳۸ دلاری انس جهانی در سال آتی (۲۰۱۸)، از عوامل کاهش تقاضا و افزایش حجم عرضه می باشند که تمایلات نزولی را رقم زده است.

در بازار جهانی ارز، شاهد حمایت شاخص جهانی دلار در کف ۵۴ روزه خود بودیم. در بازار داخلی ارز نیز با کاهش حجم عرضه دلار از سوی صرافی بانک ها و کاهش تقاضا در بازارچه های مرزی و کاهش تقاضای آربیتراژ در بازار ارز و کاهش تقاضای سفته بازان و تعطیلات چین و کاهش تقاضای حواله جات ارزی تاجران همراه هستیم که در کنار حمایت معامله گران از سطح روانی ۳۸۰۰ تومانی و ورود اولیه تقاضای سال نو (۱۳۹۶) منجر به نوسانات کم عمق در محدوده کانال ۳۸۵۰ تومانی شده است.

در بازار داخلی طلا و سکه، با وجود فشار حجم عرضه در بازار جهانی و کاهش حجم تقاضا در بازار ارز، شناسایی سود فروشندگان و ورود تقاضای مناسبتی و چشم انداز فرارسیدن عید نوروز ۱۳۹۶، از عوامل جلوگیری اولیه کاهش بیشتر قیمت ها شده است.

*کارشناس و تحلیل گر بازار طلا، سکه و ارز

انتهای پیام