- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

طلب بانک‌ها از دولت ۱۱۱ هزار میلیارد تومان شد

بدهی بخش دولتی به بانک‌ها در پایان دیماه امسال با ۱۰.۲ درصد رشد به ۱۱۴ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان رسید که سهم دولت ۱۱۱ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول [1]، بر اساس گزارش متغیرهای پولی و بانکی مجموع کل دارایی‌های بانک‌ها که شامل بدهی بخش دولتی و غیردولتی هم می‌شود در پایان دی ماه امسال به یک هزار و ۹۲۰ تریلیون تومان رسید.

در بخش دارایی‌ها، دارایی‌های خارجی با ۱۴ درصد افزایش ۲۱۷ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان، اسکناس‌های مسکوک، ۱۰ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان سپرده نزد بانک مرکزی، ۱۰۶ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان (۹۶ هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان و سپرده قانونی و ۹ هراز و ۶۲۰ میلیارد تومان سپرده دیداری)، بدهی بخش غیردولتی با ۱۰ درصد افزایش ۶۹۴ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان و سایر دارایی‌ها با ۳۷.۴ درصد رشد، ۵۲۸ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان بالغ شده است.

همچنین بدهی بخش دولتی در ۱۰ ماهه امسال با ۱۰.۲ درصد رشد به ۱۱۴ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته و از این میان بدهی دولت ۱۱۱ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان و بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی ۲۹۳۰ میلیارد تومان بوده است.

در بخش بدهی‌ها سپرده‌های بخش غیردولتی ۹۱۹ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان است که در ۱۰ ماهه امسال ۲۳.۱ درصد رشد داشته است.

این سپرده‌ها شامل سپرده‌های دیداری با ۸۸ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری مدت‌دار ۷۷۶ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان و ۲۷.۳ درصد رشد، سپرده‌های قرض‌الحسنه ۳۹ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان و ۲.۱ درصد رشد و سایر ۱۴ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان و ۱۶.۶ درصد رشد می‌شود.

همچنین بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در ۱۰ ماهه امسال با ۲.۵ درصد کاهش به ۸۳ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان رسیده است. در سال‌های اخیر و حتی در سال‌های ۹۲ و ۹۳ معمولاً بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی رشد قابل توجهی داشته و برای اولین بار در مجموع بدهی بانک‌ها هر چند اندک کاهش یافته است.

البته کاهش بدهی بانک‌های غیردولتی و تخصصی در مجموع موجب کاهش مجموع بدهی‌ بانک‌ها و موسسات اعتباری شده است زیرا بدهی بانک‌های تجاری دولتی در ۱۰ ماهه امسال ۱۸۱.۶ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام