- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز با معاملات آتی

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به از بین رفتن نگرانی سفته بازی بازار نقدی و فیریکی ارز با راه اندازی، بازار مشتقات ارزی گفت: صرافی ها هم می توانند از این بازار استفاده کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول [1] ، شهریار شهمیری در گفتگو با مهر با بیان اینکه راه اندازی بازار مشتقه ارز همزمان با لغو تحریم‌ها به نفع اقتصاد و برای نظام مند کردن بازار ارز و به تبع آن آرامش فعالان اقتصادی لازم و ضروری است، اظهارداشت: راه اندازی بازار مشتقه ارزی که به تازگی در شورای عالی بورس تصویب شده است، اقدامی ملی و در راستای توسعه اقتصادی خواهد بود.

وی با بیان اینکه بازار مشتقه ارز می تواند یکی از روش‌های کنترل بازار و پوشش ریسک‌های موجود باشد، خاطر نشان کرد: متولی اصلی بازار ارز، بانک مرکزی است، از این رو بازار مشتقه ارزی باید با هماهنگی کامل سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس کالای ایران و بانک مرکزی راه اندازی شود.

شهمیری تاکید کرد: قطعا با توجه به اینکه تحریم‌ها در حال کاهش است و فرصت مناسبی برای حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران فراهم می‌شود، نیازمند راه اندازی این بازار هستیم.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر یکی از دغدغه های بزرگ، دادن اطمینان به سرمایه گذاران و بازرگانان خارجی برای حضور در بازار ایران است که معاملات آتی ارز می تواند پناسیل جدیدی را به منظور پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز و امنیت اقتصادی ایران به این فعالان بدهد.

وی با اشاره به اینکه امروز فرصت مناسبی برای اجرایی شدن بازار مشتقه ارز است، افزود: راه اندازی معاملات آتی ارز می تواند به فعالان بازار اجازه دهد که در بازاری نظام مند و با قوانین مشخص، ریسک های خود را پوشش دهند و از طرف دیگر مسوولان نیز نگران سفته بازی در بازار نقدی و فیزیکی ارز نخواهند بود.

شهمیری در پایان گفت: می توان از پتانسیل‌های صرافی ها نیز در این بازار استفاده کرد تا شاهد بازاری با عمق بالا برای معاملات آتی ارز در آینده بود.

انتهای پیام