در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مبنای نظری حضور نهادهای اجتماعی در توسعه، احتساب هزینه کرد آنها به عنوان مبلغ پرداختی مودیان مالیاتی است که در این زمینه دولت باید فضایی را فراهم کند تا اقدامات خیرین به عنوان مالیات تلقی شود.

وزیر راه و شهرسازی خواستار احتساب کمک‌های خیرین به عنوان مالیات شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مبنای نظری حضور نهادهای اجتماعی در توسعه، احتساب هزینه کرد آنها به عنوان مبلغ پرداختی مودیان مالیاتی است که در این زمینه دولت باید فضایی را فراهم کند تا اقدامات خیرین به عنوان مالیات تلقی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول(poolpress.ir)، عباس آخوندی در نخستین گردهمایی بزرگ انجمن خیرین راه و ترابری، افزود: برای انجام این کار باید مبنای نظری محکمی داشت وگرنه این اقدام موقتی خواهد بود، لذا دولت فضایی را فراهم کند تا این اقدامات خیریه به عنوان مالیات تلقی شود.

وی اظهار داشت: دو راهکار به ترویج این حضور کمک می کند؛ نخست اینکه مالیاتی که دولت از بنگاه های مختلف با عنوان عوارض یا مالیات دریافت می کند و برای ارائه خدمات در سطح جامعه مانند ساخت مدرسه، بیمارستان، راه، آب آشامیدنی، بهداشت، محیط زیست و غیره استفاده می شود را از کسانی که داوطلبانه حاضر به انجام این کارها شده و هزینه دولت را کاهش می دهند، گرفته نشود.

وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا مبنای نظری اصلی حضور نهادهای اجتماعی در توسعه، احتساب هزینه کرد آنها به عنوان هزینه مودیان مالیاتی است. پایه این نظریه آن است که چرا دولت باید پولی خرج کند تا یک سازمان مالیاتی درست شود تا آن سازمان از مردم مالیات بگیرد و این پول ها در راه خدمات اجتماعی هزینه شود حالا وقتی فردی پیدا شده که خود مدرسه می سازد و سایر خدمات اجتماعی که وظیفه دولت است را انجام می دهد چرا باید از او مالیات گرفت؟ البته برخی نگرانی ها از برخی سوءاستفاده ها با عنوان کار خیر وجود دارد اما نباید به خاطر یک نگرانی کوچک راه حضور مردم در توسعه را بست.

آخوندی تصریح کرد: انجمن خیرین راه و ترابری لازم نیست تنها در جمع محدود کسانی باشد که در ساخت و ساز فعال هستند بلکه می تواند کل ملت ایران و بهره برداران از راه را هم با خود همراه کند و این انجمن می تواند در سایر فعالیت های خیریه که همه مردم در آنها سهیم هستند، فعالیت سراسری داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: لازمه این کار در اختیار عموم گذاشتن اطلاعات انجمن خیرین راه و ترابری به صورت شفاف است که به تازگی قانونی در این زمینه در مجلس به تصویب رسیده و فعلا در شورای نگهبان در دست بررسی است.

وی توضیح داد: این قانون در صورت تایید اعلام می کند که انجمن های خیریه عمومی می توانند اطلاعات خود را نزد سازمان بورس و اوراق بهادار گذاشته تا در دسترس همه مردم باشد نه به این صورت که سهام بفروشند بلکه شهروندان با ورود به سامانه بورس و اوراق بهادار تمام اطلاعات مربوط به انجمن خیرین راه و ترابری و دیگر نهادهای مدنی خیریه اعم از میزان سرمایه این نهادها، اعضای هیئت مدیره، پروژه های مشارکتی و غیره را مشاهده کنند.

آخوندی اضافه کرد: اگر این اطلاعات را به صورت شفاف در اختیار مردم قرار بدهیم، می توانیم تمام جامعه را درگیر فعالیت های خیر خواهانه خود کنیم، من نیز به هیات مدیره انجمن راه و ترابری پیشنهاد می کنم تا این کار را انجام دهند و ما هم به عنوان دولت از آنان حمایت می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: علاوه بر حس تعالی جویی انسانی و تعالیم ادیان ابراهیمی که در زمینه کار خیر مشترک هستند آنچه اهمیت دارد و ۲۰ سال است در دنیا مطرح می شود بحث مسئولیت اجتماعی است.

آخوندی ادامه داد: آیا بنگاه های اقتصادی مختلف مسئولیت اجتماعی هم دارند یا خیر؟ آیا فردی که بنگاه اقتصادی دارد و از امکانات عمومی یک منطقه مانند نیروی کار، خدمات زیربنایی، پلیس و مجموعه امکاناتی که در محاسبات هزینه ایجاد یک بنگاه اقتصادی وجود ندارد، استفاده می کند، مسئولیتی در برابر آن منطقه دارد یا خیر؟ نگاه خودخواهانه آن است که فردی که مالیات می دهد این کارها را پرداخت پول اضافی تلقی کند اما در مقابل این نگاه، یک دیدگاه هم افزا نیز وجود دارد که می گوید اگر فردی با عنوان بنگاه دار اقتصادی از امکانات غیرمحسوس یک منطقه استفاده می کند در راه مسئولیت اجتماعی نیز قدم بردارد چون در نهایت سود خود بنگاه دار بیشتر می شود.

وی اضافه کرد: در واقع وقتی به یک محیط خدمات می دهد و کمک می کند آن محیط نیز به او کمک کرده و در برابر سرمایه گذاری اش مقاومت نمی کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به سخن یک پیمانکار که معتقد بود ‘پیمانکار علاوه بر داشتن دانش اقتصادی و فنی، باید هنرمند نیز باشد’، افزود: او می گفت چون پیمانکار باید از یک کارگر ساده گرفته تا با مقامات عالیرتبه استان ارتباط برقرار کند، یک هنرمند هست. این نوع ارتباطات همان مسئولیت اجتماعی است که بنگاهدار اقتصادی در برابر سرنوشت جامعه مسئولیت دارد.

آخوندی با بیان اینکه نحوه مشارکت وزارت راه و شهرسازی با خیرین راه و ترابری در حال حاضر بیشتر در زمینه تامین قیر پروژه های راه سازی است، ادامه داد: ما می توانیم با خیرین انواع مشارکت های مالی دیگر را داشته باشیم همچنین باید به سمت ایجاد ساختارهای شفافیت مالی برویم تا نحوه تقسیم کار عملیاتی و تامین منابع پروژه های راه و ترابری که خیرین در آنها مشارکت می کنند، مشخص شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این وزارتخانه می تواند در زمینه برنامه ریزی پروژه ها با خیرین همکاری کند، اظهار داشت: دولت بیشترین گزینه هایی که در نظر دارد توسعه پروژه های کریدوری درجه یک است ولی خیرین به دلیل ارتباط مستقیم با جامعه هدف بیشتر مایل به همکاری در توسعه پروژه های کریدورهای نوع سوم هستند اما مشکلی نیست چون این همکاری نیز بسیار هم افزاست.

وی با بیان اینکه کار خیرین تنها ساخت راه نیست، افزود: نگهداری راه و پل، ساخت تاسیسات و تأمین تجهیزات بین راهی و تربیت نیروی انسانی می تواند از دیگر فعالیت های خیرین در حوزه راه و ترابری باشد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=54172
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

آخوندی : از خیرین مالیات نگیرید
آخوندی : از خیرین مالیات نگیرید
آخوندی : از خیرین مالیات نگیرید
آخوندی : از خیرین مالیات نگیرید
آخوندی : از خیرین مالیات نگیرید